Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

  1. #1
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Hallo allemaal,
    Sinds dinsdag heb ik sinds dikke 10 jaar weer een eigen pony een prachtige haflinger!!
    In de tussentijd ben ik eigenlijk niet meer met paarden bezig geweest tot ongeveer een jaar geleden. Ik "schrok" me toen helemaal te blubber wat er allemaal wel niet veranderd was in al die jaren. Zéér positief maar soms ook "negatief" (dit laatste in de zin van dat er ook wel enorme uitersten zijn ontstaan en bij sommigen niets meer goed genoeg is voor hun paard/pony terwijl ie al niet meer op stal staat met ijzers en haver etc)
    Wat ik nu lastig vind is; "waar en met wie te beginnen?" Hetzelfde als je shampoo gaat kopen in de winkel; 30 soorten van verschillende merken en voor verschillende doeleinden (en laat mijn haar nu net een mengsel zijn van 3 verschillende doeleinden...) Een flesje shampoo is relatief niet zo duur en als het niet goed is voor mijn haar...ochja die kan ik er toch geen kwaad mee doen (hoogstens mezelf door ze eraf te moeten laten scheren ). Nu is het voor mijn pony dus een andere zaak en heb ik geen idee meer wat voor een keuze ik moet maken uit het aanbod NH-ers. Ik kan ook niet zomaar een Parelli pakket kopen om erachter te komen dat het misschien wel helemaal niet mijn ding is om vervolgens de boeken van Roberts te moeten kopen om erachter te komen dat het misschien niet mijn ding is om vervolgens... afijn je bergijpt wat ik bedoel. Had ik een rijke man dan was dat wat anders...
    Dus eigenlijk aan jullie de vraag; hoe zijn jullie begonnen met welke drijfveren/motivaties etc. Hoe hebben jullie je keuzes kunnen maken uit het giga aanbod? Waarom Parelli en geen Voest? Waarom Hempfling en geen Teblick etc etc.
    Ik heb al veel gelezen in de tussentijd en lees nu ook steeds meer dat er oude en nieuwe pakketten bestaan van Parelli en dat keuzes op het oude pakket vallen. Wat zijn de verschillen? En is er toevallig iemand die me zo'n pakket kan laten zien?
    Och ik heb eigenlijk een heleboel vragen en bemerk dat de overload aan info en aanbod me net blokkeren in plaats van breder maken...

    MAARRRR...ik ben blij met mijn paardje en vertrouw erop dat ik ons "ding" vast wel vind.

    Groetjes,
    [size=99px]Marjan[/size]

    (Ik ben me ervan bewust dat ook mijn pony een mengelmoes zal zijn net als mijn haar en ik dus een "papje"van allerlei NH-ers zal "moeten" gebruiken. We hebben allebei gewoon een goede opvoeding nodig, en wie kan ons dat leren?)
    leven is meervoud van lef

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    ik ben een keer gaan kijken bij iemand die al een tijdje NH (in mijn geval parelli) deed. Zij legde me alles uit, leit me zien wat ze had bereikt tot nu toe.
    Ik heb trouwens mn kast vol met uitgeprobeerde shampoos staan die allemaal niet bevielen. In dat geval is het idnerdaad niet zo'n ramp, een parellipakket is wat meer geld. aan de andere kant ben je hem op marktplaats ook zo weer kwijt hoor, als het niet bevalt.

  3. #3
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Ik denk dat de ervaring uitwijst, dat Parelli de meest "stap voor stap" methode is, die je in eerste instantie heel duidelijk houvast geeft en waar je later, naarmate je meer een duidelijke taal met je paard ontwikkeld hebt, ook andere methodes in kunt gaan verwerken.

    De meeste andere methodes vereisen naar mijn mening toch heel wat bagage. Met mijn paard had ik nooit met bijvoorbeeld de methode van Voest kunnen beginnen. Er moest eerst een basisniveau van respect groeien en daar wordt bij Parelli heel erg de nadruk op gelegd.

    Weer andere methodes, zoals die van Hempfling, worden in zijn boek nauwelijks uitgelegd. Dan kun je die methode wel willen toepassen, maar weet je niet hoe.

    Bij mensen gaan kijken die een bepaalde methode toepassen, is natuurlijk een heel goede manier. Ik weet zeker, dat als je mensen van dit forum in jouw buurt vraagt, of je eens mag komen kijken, dat dit geen probleem is. Enig probleem kan zijn dat de meesten Parelli doen

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marjans
    Sinds dinsdag heb ik sinds dikke 10 jaar weer een eigen pony een prachtige haflinger!!(Ik ben me ervan bewust dat ook mijn pony een mengelmoes zal zijn net als mijn haar en ik dus een "papje"van allerlei NH-ers zal "moeten" gebruiken. We hebben allebei gewoon een goede opvoeding nodig, en wie kan ons dat leren?)
    Welkom!! Heb een idee: leer je pony de eerste weken een beetje kennen en omgekeerd, laat hem/haar wat wennen aan jou en aan de nieuwe stal(maatjes), lees links en rechts op dit forum (of elders) verhalen en kijk wat jou het best ligt. Dan ga je daar eens mee beginnen en omdat je je pony dan wat beter kent kan je ook beter beoordelen of het je pony ook ligt!

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Je zou ook eens in de bieb kunnen gaan kijken en verschillende boeken over verschillende NH-stromingen kunnen lezen, zodat je een wat beter idee krijgt wie wat doet. Ook is er een leuk boekje dat de verschillende methodes op een rijtje zet. Het heet Het paard als partner.
    En idd, eens bij iemand gaan kijken die aan NH doet kan heel verhelderend zijn! Ik weet niet waar je ergens in Limburg woont, maar je bent van harte welkom om eens bij mij en Atli te komen kijken in Herpen, Noord Brabant. Wij doen grotendeels aan Parelli, met een vleugje Wim Vonck en een sausje van mezelf.

  6. #6
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Goed idee om allereerst wat boeken van de bieb te lenen! Niet duur en het verplihct je ook nergens toe.
    Ikzelf ben trouwens via een omweg bij Parelli terecht gekomen. Ik was al een paar jaar geinteresseerd in PNH. Dat begon met Monty Roberts na de `De Paardenluisteraar` hype en las dan ook de twee boeken van hem die toen op de markt waren (Hij die naar paarden luistert en Shy boy). Maar een leidraad voor hoe ik daar nu zelf mee aan de slag moest gaan vond ik niet. Toen liet ik NH maar even voor wat het was totdat ik mensen leerde kennen die NH volgens Voest deden. Zij hadden een cursus bij hem gevolgd en leerden me het loswerken. Ook mocht ik van hen de deel 1 en 2 van zijn boeken en video`s lenen. Dat was leuk en leerzaam maar ik zag niet zo hoe je daar nu mee verder moest. Je had er niet echt een doel bij. Voor mijn idee kon ik alleen verder komen door een cursus te volgen wat me toentertijd te duur was.
    Na nog eens een jaar kwam ik Pais weer tegen (die ik al kende) en zij bleek te Parellien. Dat vond ik erg interessant en vooral het stapsgewijs en doelgericht thuis aan de slag kunnen met de pakketten sprak me aan. Eerst leek PNH me maar erg commercieel en zo DUUR! Nu vind ik het het geld echt wel waard als je ziet wat je er mee kan. Met een pakket ben je namelijk echt wel even zoet.

    Ik wens je heel veel succes bij het vinden van de voor jou en je paard gescihikte methode!

  7. #7
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Hallo allemaal,
    Dank jullie voor jullie reacties.
    In de bieb ben ik al geweest, heb al veel gelezen zoals ik al schreef dus ik weet een beetje waar een ieder zich begeeft. Grootste voordeel volgens jullie is dus dat Parelli in stapjes werkt, volgens een duidelijk doel en in eerste instantie het wederzijdse respect opbouwt.
    Kan iemand me dan nog vertellen wat het verschil is in het oude en nieuwe pakket?
    Groetjes,
    Marjan
    leven is meervoud van lef

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Het nieuwe pakket (met name level 2) gaat veel meer over paardenpsychologie: het leren lezen en begrijpen van paardengedrag, en vervolgens hoe je hiermee om moet gaan. In de oude pakketen ging het veel meer om uit uitvoeren van de oefening; nu is het ook belangrijk hóe het paard de oefening uitvoert: doet hij dat met tegenzin, of doet hij het graag voor je?
    Ik heb van L1 en L2 zowel de oude als de nieuwe pakketen, en heb eerst alles volgens de oude gedaan (de nieuwe waren er toen nog niet). Toch heb ik de nieuwe er nog bij gekocht, omdat ik er zoveel enthousiaste verhalen over gehoord heb. Als je de kans hebt, zou ik echter andersom werken: eerste de nieuwe pakketen, dan de oude. Op die manier leer je eerst veel meer achtergronden en psychologie, en dan kun je later de oude pakketten nog doorlopen om meer oefeningen te leren.

    In augustus is er een Parelli tournament in Lunteren, dit is ook een leuke gelegenheid om te zien wat het allemaal inhoudt, forumleden te ontmoeten en wellicht de pakketten in te zien!

  9. #9
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Ik heb ook de oude en nieuwe pakketten en vind dat beide wel voordelen hebben. In de oude pakketten wordt inderdaad heel stapsgewijs en oefening gericht te werk gegaan. Zelf vind ik de duidelijke stap voor stap werkwijze in de pocket guides van de oude pakketten gewoon heel handig om snel aan de slag te kunnen. Van de nieuwe pakketten vind ik de dvd`s heel handig omdat je zo bij alles een uitgebreide uitleg krijgt (het zijn immers vastgelegde cursussen). En je ook mensen van ongeveer jouw niveau bezig ziet die problemen tegen komen die je zelf ook kan krijgen. Bij de oude pakketten zit alleen beeldmateriaal van Pat zelf die de oefeningen voordoet. Dat gaat behoorlijk vlekkeloos en geeft een goed beeld van hoe het moet. Maar je ziet er in mijn beleving dus niet de problemen die je zelf ook tegen kan komen.

  10. #10
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Goh, dus de nieuwe pakketten hebben niet meer die zakboekjes? Ik dacht dat die net zo'n succes waren? Kun je die oude pakketten nog krijgen of verkopen ze die nieuwe alleen nog maar? (Dit is een vraag die ik eigenlijk aan Parelli NL moet vragen natuurlijk...)
    leven is meervoud van lef

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Het nieuwe level 1 pakket heeft nog wel die zakboekjes, maar het level 2 pakket idd niet meer. Dat vind ik ook wel een nadeel hoor, want je moet nu per se de dvd's bekijken om de oefeningen uitgelegd te krijgen; in de boekjes die erbij zitten staat het allemaal niet of maar heel summier uitgelegd. De zakboekjes vond ik juist wel handig om nog even op te zoeken hoe je iets nou ook weer precies deed, effe iets opzoeken op een dvd is minder makkelijk. Maar als je de eerste keer dat je zo'n dvd kijkt, gelijk aantekeningen maakt is dat probleem ook opgelost.

    Ik geloof dat de oude pakketten nog wel tegen een gereduceerde prijs verkrijgbaar zijn, zolang de voorraad strekt. Maar ze worden ook nogal eens tweedehands aangeboden!

  12. #12
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Hoi Marja,
    Wat staat er dan eigenlijk wél nog in die boekjes?
    leven is meervoud van lef

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Met name de theoretische achtergronden, maar ook niet alles want ook dat wordt ten dele op de dvd's uitgelegd. Er zitten dan ook 8 dvd's bij, die elk volgens mij zeker anderhalf uur zijn. Best veel dus.

  14. #14

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Hoi hoi,
    Wij hebben een boekje van mijn tante geleend waarin zes visies op NH gegeven worden. Een soort samenvatting van zes personen van hun kijk op paarden en over hun werk. Misschien is het een idee op dat boek eens te lenen/kopen en dan uit te vogelen waar jij en je paardje je lekker bijvoelen?
    Ik zal straks even kijken hoe het boekje heet.
    Veel plezier nog met je paardje!
    [Edit:] Het paard als Partner door elma middel en marike coverdale
    Je paard is de spiegel van je ziel. Kijk in zijn ogen en schrik niet van de waarheid die je ziet.

  15. #15
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: Graag jullie adviezen, ervaringen en meningen

    Hoi Liedje,
    bedankt voor de tip. Het boekje heb ik wel al gelezen. Was idd wel interessant maar ik kan me herinneren dat ik sommige visies oppervlakkig beschreven vond. Maar het geeft idd een globaal idee.
    leven is meervoud van lef

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •