Zo noem ik deze oefening maar even. Heb ik in Frankrijk geleerd, vond hem best verhelderend.
Wat deed Andy: hij presenteert een probleem aan het paard, bijvoorbeeld de plastic zak aan de carrotstick, wapperend boven het hoofd/schoft van het paard. (Pas doen als paard op zich redelijk aan zak aan cs gewend is, anders niet werken).
Voorbeeld: Je gaat wapperen met zak aan stick, dat is het probleem, dat probleem blijft bestaan blijft bestaan blijft bestaan.......tot het paard zijn hoofd (1 mm) naar beneden doet. Je kan je paard ook helpen hierbij door met steady pressure het hoofd omlaag te vragen, en zodra paard 1 mm geeft (terwijl jij nog steeds met zak aan stick wappert uiteraard) te stoppen met wapperen. En dan voortbouwen. Werkt heel snel. En sommige paarden staan weliswaar rustig bij friendly game , maar zijn innerlijk niet helemaal rustig. Hoofd omlaag is wel een redelijk sluitend bewijs voor rustig zijn of naar hun eigen rustig zoeken. Vandaar.
Op deze manier hebben Gerdien en ik in 10 minuten in ons paard een "hoofd omlaag knopje" ingebouwd. Bij Suus is dit knopje: kloppen op schoft/hals. Het 'probleem' voor Suus: Ik begon heel zacht te kloppen, steeds een fase harder (qua grootte van de beweging, niet eens veel harder kloppen). Toen haar geholpen de comfort (=de oplossing) te vinden door hoofd omlaag te vragen en uiteraard METEEN te stoppen met kloppen en METEEN over te gaan in aaien. Goede test van je timing! Hoe beter je timing, hoe sneller je paard het leert. Dus probleem... probleem.... probleem.......oplossing!
Zo kun je je paard dus echt goed leren bij stress/schrik zelf actief hoofd omlaag te doen. En het leuke is, dat het altijd echt helpt want reductie stresshormonenafscheiding.
Zo heeft Suus geleerd vaak ZELF haar hoofd omlaag te doen als ze het even niet meer weet. En kan ik op een buitenrit bij een HELE enge brienbus het enge eraf halen door haar kloppend het hoofd omlaag te laten doen, waanrna ze zegt: "enge brievenbus, welke enge brievenbus?" en er ongeinteresseerd langsloft, terwijl ze enkele seconden ervoor nog volledig overtuigd was van de dodelijkheid van deze brievenbus.
Leuk om je paard te leren! Veel plezier!
Bladwijzers