Vorige week zondag na de lessen in Lunteren ben ik met Sjo voor een weekje training naar Deurze getogen (Wim wilde ons wel met de trailer meenemen vanuit Wageningen). In Deurze zou ik naast twee keer per dag les ook meehelpen met inrijden van twee arabiertjes (heel leuk om te doen!). Dit was voor ons de derde trainingsweek. Ik geef daar de voorkeur aan omdat een les soms een beetje een momentopname kan zijn terwijl je in een week meestal wel de kern van een probleem kan doorgronden. Die week bleken we ook wel nodig te hebben; ik wilde terug naar basisoefeningen (overgangen, lightness, reactie op hulpen) en Wim wilde zo veel mogelijk meegeven in die week. Ik zei niet tegen hem dat ik de oefeningen te veel vond worden en dat Sjo daardoor heel drammerig werd (wat ik dan weer heel vervelend vind). Dit escaleerde op dag 3 ofzo in een huilbui tijdens de les (lekker dramatisch). Wim schrok zich een ongeluk (niks zo erg als huilende vrouwen nietwaar ). Ik had gewoon veel eerder iets moeten zeggen maarja....in ieder geval kwam het er toen uit.
Terug naar de basis dus! Rechte lijnen, cirkels, veel ..heel veel wijken en doorstappen tijdens zijwaartse oefeningen. Sjo doet alle zijgangen in stap heel netjes, maar vertraagt heel erg zodat ie het been wat ie meer moet belasten door de oefening, niet zo ver onder het lichaam hoeft te plaatsen. Nu hij het principe van de oefening snapt moet ie leren om het staptempo waarin hij normaal loopt ook door te zetten in de oefening (en dus meer gewicht op de achterhand te nemen) ipv te vertragen zodra ik de oefening inzet. In zoverre dus de stap (die in essentie heel goed is en mooi swingend - behalve dus tijdens zijgangen)
Filmpje swingende stap:
Click here to watch wimweek-juli-swingende-stap
Filmpje zijgangen (schouderbinnen- appyement- schouderbinnen)
Click here to watch wimweek-juli-zijgang
Filmpje wijken:
Click here to watch wijken-wimweek-juli
Draf is een heel onderwerp an sich. Ik zal een filmpje erbij zetten van hoe zijn draf eerst was (sloffend en zonder zweefmoment) en nu (actief van achteren meestal en jaja zowaar iets van een zweefmoment). De overgangen van stap naar draf zijn heel moeizaam. Hij gooit zijn hoofd omhoog dan en drukt zijn rug weg en trekt zich op aan zijn voorbenen bij wijze van spreken. Dit heeft ie van mij zo lang mogen doen dat het een gewoonte is geworden die Sjo het liefst niet wil opgeven (you will have to fix what you have ruined zou Branderup zeggen). Tijdens de lessen dus vanuit een langzame stap aandraven waarbij Sjo iets te diep mag lopen zodat, als ie zijn hoofd wat omhoog brengt, er wat ruimte over is (dit uiteraard langzaam terugbrengen naar normale hoofdhouding als hij het idee snapt). In draf veel tempowisselingen rijden met behoudt van ritme en tact van de draf. Nu de draf wat beter is en als ie thuis met veel oefening mooi doorstapt in zijgangen dan kan ik ze ook in draf gaan proberen (maar dat is dus het huiswerk ). In draf ook gewerkt aan stelling en buiging (door middel van variatie op cloverleaf) met behoudt van goeie draf.
Draf eerst: http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... aike/6.wmv
Draf nu:
Click here to watch draf-wimweek-juli
In galop zo'n beetje aan zelfde dingetjes gewerkt als in draf. Aanspringen daar juist vanuit flink tempo draf zodat het achterbeen ver onder het zwaartepunt moet grijpen wil paardlief aan kunnen springen. Vervolgens overgangen maken naar draf zonder de gemiddelde snelheid te veranderen (wederom om achterbeen ver onder te laten grijpen). Sjobrend zou geen fjord zijn als de overgangen terug niet veel beter zouden gaan dan overgangen naar hogere snelheden .
Op de laatste dag hebben we nog een doorbraak gehad; een oefening waarin de drie dingen die Sjo het leukst vind om onderuit te komen (binnenbeen en teugelhulp voor schouder naar binnen, achterhand beter onderzetten, netjes aandraven) en dingen die voor mij heel moeilijk zijn (goed recht zitten oftewel niet op buitenkant van paard zitten, lichte hulp voor wijken creeeren, netjes aandraven ) samenkomen. Volte van 8 meter waarbij je het paard laten wijken in 30 graden hoek ten opzichte van de cirkel in een langzame stap. Als paarlief daarbij mooi zijn gewicht op de achterhand neemt en netje recht blijft, met een goede aanleuning dan kan je daarin wegdraven en rechtdoor rijden. Sjo was tijdens de oefening actief bezig om te verzinnen hoe hij hier zo min mogelijk in kon doen (heel veel buiging nemen en over de schouder naar buiten vallen of harder stappen waarbij het buitenbeen de grooste stap maakt en binnebeen een kleinere of negeren van teugel/beenhulp of een combinatie van alle drie). Maargoed, de oefening was in ieder geval effectief; de overgangen werden een stuk beter!
Naast veel gereden hebben we ook weer wat aandacht besteed aan liberty. Eén van de eerste dagen was het heel warm weer, te warm om een tweede les te doen en in plaats daarvan ging ik wat liberty doen met Sjo in de bak. Wim ging Allegra halen om mee te doen. Harstikke cool! Allegra had er wel zin in, zo'n mooi paard is dat als ie woest wordt . We deden de L3 versie van protect your herd of two, namelijk try to get a herd of three . Ik jatte Allegra af en toe als ie ervandoor ging en Sjo dwaalde af en toe af naar Wim of andersom. Nog ff met Allegra 'gevochten' (beetje woest tegen hem doen en dan laten steigeren..gaaf!!!). In liberty ook nog wijken van je af en weer naar je toe zodat je een soort van gebroken lijn krijgt, geoefend. Het kwartje viel bij Sjo al tijdens de tweede oefensessie (knap paard!). Uiteindelijk moet het een soort van appyement naar je toe worden ipv wijken maar daar kan ik thuis mee verder puzzelen. Ook achteruit in een cirkel vanuit draw achterwaarts in zone 5, dit moet uiteindelijk zo goed worden dat als je achteruit 'slingert' paardlief al sliggerend volgt. Ook kan Sjo nu op een blok staan met 4 benen. De eerste keer oefenen heeft Wim nog geholpen een achterbeen op het blok te zetten, en met een beetje hulp van PAVO Summerfit (lees; elke avond koek eten op het blok) zijn we geslaagd in onze missie en stapt Sjo nu braaf at liberty met 4 beentjes op het blok!
Nog wat foto's als afsluiter:
Even aan Nicky vragen of ze wil filmen
Ikke wil een snoepie!!!
Bladwijzers