Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 40 van de 40

Topic: natuurlijke voeding?

  1. #31
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: natuurlijke voeding?

    Ik kan alleen maar zeggen dat je moet oppassen met het voeren van losse extra kruiden (ook look) in combinatie met kruidenmuslies. Staat ook duidelijk op de zakken. GEEN ANDERE KRUIDEN MEER BIJGEVEN. Look als ingredient van voer vind ik niet goed
    Look is volgens mij niet slecht maar wel elke dag of gedurende een lange periode geven. Look gebruik ik als geneesmiddel en niet als suplement. Een medicijn geef je toch ook niet als er geen ziekte is toch?

    volgens mij is dit een veelgemaakte fout. Verschillende kruiden combinaties zelf samenstellen dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent. Sommige combinaties werken elkaar tegen of veroorzaken schade. Ik doe het niet tenzij op advies.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  2. #32

    Re: natuurlijke voeding?

    *laura* Voor verkoop adressen kun je het beste even kijken op de site van st Hippolyt.

    ik voer dit al jaren aan mijn paarden en wil eigenlijk nooit meer anders. Tenminste zolang ze de samenstelling niet gaan veranderen. Ik heb nl een paardje gehad die heel erg gevoelig reageerde op al het voer wat hij binnen kreeg van een simple grassprietje tot hoogwaardige brok/muesli. Het is voor mij een heel gepuzzel geweest en heeft een paar jaar geduurd voordat ik een goed soort brok had gevonden waar hij wel goed op reageerde en ook actiever, gezonder, fitter van werd.
    We zijn zelfs helemaal naar duitsland gereden om te kijken hoe en wat er in zat en waarom, hoe zij onderzoek hebben gedaan en wat de resultaten waren. Hierna heb ik het pas mijn paardje gevoerd en inderdaad het werkte inderdaad bij hem zeer goed en gaf de juiste toegevoegde waarde.
    Je paard kan in feite gewoon van het gras leven en heeft weinig extra's nodig, dit is in theorie. Dit geld alleen als de voedingswaarde van het gras voldoet aan de eisen die jou paard stelt cq nodig heeft.
    Voldoet het niet ga je dat gene zoeken wat de aanvulling geeft tot....
    Jij bent degene die eisen stelt aan de making off...wel of niet bioligisch en genetisch gemanipuleerd of niet.
    Soms is enkel een klein voedingssupplement brokje al voldoende om de gemiste stoffen op te vangen.

    Om bijv even bij het merk st hippolyt te blijven en mijn eigen ervaringen.
    Mijn paardje welke dus voedingsproblemen had, had als gevolg mede daarvan ook eczeem.
    Na het geven van de juiste hoeveelheid hesta mix en microvital (supplementenbrokje) was dit een heel stuk verbeterd. izm met hippolyt en de da hebben we een voedings advies dieet opgesteld met nog een aantal extra supplementen die alleen gegeven werden na bloedonderzoeken en samenwerking met je da om overvoeding e.d te voorkomen, was het resultaat voor bijna 85% geen eczeem meer. Dit was goed te doen voor mijn paardje het restant heb ik opgelost door stalling op die momenten van erge moeilijke dagen/uren.
    Mijn paardje kon toen zonder deken buiten staan en praktisch zonder jeuk. niet meer of erger dan een ander gezond paard.

    Inmiddels leeft het beestje niet meer maar geef ik mijn huidige (nieuwe) paardje wel het zelfde voer. Dit krijgt hij alleen tijdens de verhaar perioden. Dus het voor en najaar. Voor de rest van de tijd ruim gezien de zomer krijgt hij geen bijvoer. In de winter krijgt hij bijvoer op het moment dat ik echte arbeid vraag dus meer dan normaal. Ik rijd niet elke dag en ook niet altijd even fanatiek, bij een simpel kort ritje krijgt hij niets, bij een langere rit krijgt hij wel weer, dit weet ik van te voren wanneer ik dat ga doen en zorg dat hij voor die tijd zijn extra-tje heeft. En dus de stoffen beschikbaar heeft op het moment dat ik het stukje "meer" vraag.

    Simpel gezegt ik voer op maat...denk goed na over elke gram die ik er (extra) in stop en wanneer ik dat er in stop.

    enneehhh tuurlijk krijgt hij zo af en toe een worteltje, vanille snoepje oid.....

    voor de rest ben ik het ook eens met de uitspraak die rengeltje doet over de kruiden, dat is helemaal waar dat bepaalde kruiden op elkaar inverken. Hetzij positief, hetzij negatief!!

    O,ja ik heb ook ergens eens gelezen dat Pavo zo af en toe rondleidingen geeft op de fabriek, dit is heel erg leuk en leerzaam misschien een idee om dit eens te organizeren voor de forum lezers? Niet dat je Pavo hoeft te voeren maar het is gewoon erg leuk en interessant om te zien hoe ze het maken.

    Inge

  3. #33
    jiske
    Guest

    Re: natuurlijke voeding?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Om bijv even bij het merk st hippolyt te blijven en mijn eigen ervaringen.
    Mijn paardje welke dus voedingsproblemen had, had als gevolg mede daarvan ook eczeem.
    Na het geven van de juiste hoeveelheid hesta mix en microvital (supplementenbrokje) was dit een heel stuk verbeterd. izm met hippolyt en de da hebben we een voedings advies dieet opgesteld met nog een aantal extra supplementen die alleen gegeven werden na bloedonderzoeken en samenwerking met je da om overvoeding e.d te voorkomen, was het resultaat voor bijna 85% geen eczeem meer. Dit was goed te doen voor mijn paardje het restant heb ik opgelost door stalling op die momenten van erge moeilijke dagen/uren.
    Mijn paardje kon toen zonder deken buiten staan en praktisch zonder jeuk. niet meer of erger dan een ander gezond paard.


    Inge
    Wat was het specifiek wat uit bloedonderzoek bleek? En wat heb je precies gegeven om dat aan te vullen?

  4. #34

    Re: natuurlijke voeding?

    in alle reacties mis ik een belangrijk ding.
    waarschijnlijk vallen er nu een hoop over me heen maar meld het toch even.
    je zegt ik voer hem knoflook en hij heeft een lage weerstand.tja das niet zo gek knoflook voert een aanval uit op de rode bloedlichaampjes en dus krijg je minder weerstand.knoflook is familie van de ui en is samen met de ui giftig voor paarden(ook voor honden)
    de gunstige werking is nog NOOIT wetenschappelijk bewezen.
    ik heb dit niet zelf verzonnen.
    het komt van holistisch dierenarts e laarakkers die mij waarschuwde voor het gevaar van knoflook.

    mijn paardje was elke winter ziek ik ben gestopt met knoflook niks meer aan de hand.

    ps kijk ook uit met meusli's daar zit ook vaak knoflook in bv pavo nature best .
    Ik ben vergeten erbij te schrijven dat ik de knoflook
    in de winter achterwege laat.
    Maar toch badankt

    Ik ben inmiddels al een maand of vier ook helemaal gestopt om zelf kruiden of andere suplementen bij te voeren.
    Je word op de site van bv. de paardendrogist helemaal dood gegooit met allerlei gezonde extra's.
    (begrijp me niet verkeerd, geen verkeerd woord over de paardendrogist )
    Maar je moet inderdaad wel heel goed weten wat je paard nodig heeft wil je die gezonde extra's bij gaan voeren.
    Iedere keer dacht ik weer dat ik goed bezig was en iedere keer blijkt weer dat je of teveel geeft of de combinaties kloppen niet en ga zo maar door.

    Ik wil nu dus 1 goede meusli gecombineerd met een scheut olie gaan voeren.
    Ik heb gekozen voor de lijnzonolie.
    De muesli en het onbeperte hooi of gras is dan de basis.
    Ik ben ervan overtuigd dat de paarden zelf het beste weten wat ze nodig hebben, dus ik wil ze veel verschillen kruiden aanbieden (ik heb hiervoor een kruidenwei), ik gooi allerlei verschillende soorten takken in de wei en ze hebben de beschikking over verschillende likstenen.

    Ik neig op dit moment weer naar de meusli van Marstall, de melassevrije meusli, ik vind de site van St. hippolyte erg onoverzichtelijk, ookal omdat het in het engels is, maar daar staan weer niet alle muesli's omschreven.
    Is er van St. Hippolyte ook een melassevrije muesli verkrijgbaar?

    Soms word ik echt gek van mezelf, ik wil het zo graag goed doen voor mijn paarden

  5. #35
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: natuurlijke voeding?

    Soms word ik echt gek van mezelf, ik wil het zo graag goed doen voor mijn paarden
    Zo herkenbaar! Mijn huisgenoten worden dan weer gek van mij.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  6. #36

    Re: natuurlijke voeding?

    stuur anders even een mailtje naar st hippolyt, ze beantwoorden mijn vragen ook allemaal erg goed.

    Het bloedonderzoek was gericht op specefiek eczeem. Hier kwam uit dat hij een groot te kort aan bepaalde mineralen had, o.a zink, koper en magnesium.
    De hoeveelheden die in het krachtvoer zaten waren voor hem te weinig. In microvital zit extra zink en koper (zit nog meer in maar heb even geen details hier bij de hand)
    Bij eczeem paarden blijkt dat koper zink en magnesium te korten vaak voorkomen en als deze worden aangevuld dat het voor een deel verminderd. Niet altijd maar wel bij veel paarden.
    Nu spreek ik wel even over ijslanders, hoe het bij andere rassen zit weet ik niet.
    Maar ijslanders zijn nou eenmaal erg gevoelig op te korten van mineralen en krijgen daardoor allerlei aandoeningen die zeer divers kunnen zijn.
    Dit komt mede omdat in het land van oorsprong er een veel hogere mineralen gehalte in het gras zit. Dit ras daar in de loop der eeuwen aan gewend is en hun darmen systeem daarop gebasseerd is. Deze hoeveelheden hebben wij niet in ons kikerlandje en kan dus bij sommige paarden voor problemen zorgen.
    Als je een teveel van minderalen toevoegd is het zeer schadelijk voor het paard daarom moet er regelmatig bloedonderzoek worden verricht om te kijken hoe hoog de gehaltes zijn en wat er aangepast moet worden.
    Ook elk grammetje wat je er in stopt moet heel secuur gebeuren, geen dag overslaan, niet te veel niet te weinig.
    Dus al met al even puzzelen. Maar ik was blij met de resultaten.
    Al koste het een godsvermogen....elke cent was het mij waard.

  7. #37

    Re: natuurlijke voeding?

    Die marstall melasse vrije muesli staat me ook wel aan.

    Ik heb iig van mijn instructrische de samenstelling gekregen van de granenmix die haar stalhouder samensteld. Ik ben hem alleen vergeten mee te nemen, maar als jullie er interesse in hebben, óf er verstand van hebben, zal ik hem wel hier op zetten.
    Dat is iig biologisch en zonder toevoegingen.

  8. #38
    Forumlid Mirthe's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2006
    Locatie
    Hazerwoude-Rijndijk
    Berichten
    53

    Re: natuurlijke voeding?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Soms word ik echt gek van mezelf, ik wil het zo graag goed doen voor mijn paarden
    Zo herkenbaar! Mijn huisgenoten worden dan weer gek van mij.
    Ik ken het ook. Heb nu in 2 jaar tijd 4 verschillende muesli's gehad, Zonnebloem/Lijnzaad/Omegaolie aan olie's gegeven/geprobeerd, Kruidenmix, Feneknof, Drainage Compositum etc. En dan is dit weer niet goed, dan is Knoflook opeens slecht, dan lees je opeens weer over Ethoxiquine, een pesticide die in je voer zit ...... Best lastig af en toe allemaal
    Katie
    Learn the secrets to succes with horses

  9. #39

    Re: natuurlijke voeding?

    ps kijk ook uit met meusli's daar zit ook vaak knoflook in bv pavo nature best .
    hoe weet jij dat? Ik heb gekeken op de zak en ik vind daar niks van terug...
    Don't dream your life, live your dream!

  10. #40
    Forumlid Mirthe's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2006
    Locatie
    Hazerwoude-Rijndijk
    Berichten
    53

    Re: natuurlijke voeding?

    Ik las dat van die knoflook in Natures Best ook al op Bokt, daar vroeg ook al iemand hoe diegene aan deze info kwam, zal kijken of ik dat topic kan vinden. i
    Katie
    Learn the secrets to succes with horses

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •