Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 40

Topic: natuurlijke voeding?

  1. #1

    natuurlijke voeding?

    Ik heb dit onderwerp al vaker gezien, maar ik heb toch een vraag..
    Ik voer mijn tinkers nu gewone basisbrok met musli zonder haver,
    knoflook en zeewier, maar mijn merrie doet het hier niet goed op.
    Ze heeft een hele lage weerstand en ze heeft veel afvalstoffen in haar lichaam, dat uit zich oa in haar hoeven.
    Ik wil haar lichaam reinigen met een groene leem kür
    en ik wil haar voeding aanpassen.

    Ze krijgen onbeperkt drooi stengelig hooi en overdag staan ze op de wei.
    (s'nachts staan ze allemaal op de paddock met een schuilstal).
    Verder staan ze 1 uur per dag in de kruidenwei om
    daar andere kruiden dan er in de wei staan.
    Ik wil ze het liefst Ã*n de zomer niet meer bijvoeren.
    Voor de winter ben ik op zoek naar een brok met alleen maar natuurlijke stoffen, dit omdat mijn merrie moeite heeft met die afval/gifstoffen die in de brok zitten.
    Heeft iemand een idee??
    Ik heb ergens ook iets gelezen over een brok van de natuurlijke weg??
    Is deze ergens verkrijgbaar??
    Of heeft iemand een ander idee??

  2. #2

    Re: natuurlijke voeding?

    De brokken van 'de natuurlijke weg' zijn -volgens onze leverancier- een zeer goede 'schoonmaker'. Qua voedingsmiddel zit er meen ik niet zo heel veel in, maar het maakt maag en darmen zeer goed schoon.

  3. #3

    Re: natuurlijke voeding?

    Heb je enig idee waar ik die brokken kan krijgen??
    Ik hoor vaker positieve berichten over deze brokken.
    Ze hebben geen actieve website.

  4. #4

    Re: natuurlijke voeding?

    Brokken die de maag en darmen goed schoonmaken? Zo iets vreemds heb ik nog niet eerder gehoord!!

    Ik ken het voer van de 'Natuurlijke weg' niet, weet alleen dat de 'commune' waar dit spul vandaan kwam geloof ik opgeheven is. Ik geloof dat het iets te maken had met Willy Sidorak, of zo.

    Nee, als je gewoon goed voer wil gaan gebruiken, dan zou ik denken aan St. Hippolyt ( zit niks verkeerds in, super goede grondstoffen) of eventueel Dodson & Horell.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: natuurlijke voeding?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Brokken die de maag en darmen goed schoonmaken? Zo iets vreemds heb ik nog niet eerder gehoord!!

    Ik ken het voer van de 'Natuurlijke weg' niet, weet alleen dat de 'commune' waar dit spul vandaan kwam geloof ik opgeheven is. Ik geloof dat het iets te maken had met Willy Sidorak, of zo.

    Nee, als je gewoon goed voer wil gaan gebruiken, dan zou ik denken aan St. Hippolyt ( zit niks verkeerds in, super goede grondstoffen) of eventueel Dodson & Horell.
    Neeheee,

    Sidorak zit niet meer in deze business
    Als je aan de natuurlijke weg kunt komen, zou ik dat voeren.

    Nog meer natural is GEEN brok te geven, maar uitsluitend ruwvoer.
    (doe ik zelf ook niet hoor)

  6. #6

    Re: natuurlijke voeding?

    Hmm.. dan maar niet natural - ik zorg er liever voor dat mijn paard voldoende en goede voedingsstoffen krijgt. En voor mijn paard niks anders dan Hippolyt, beter voer is er niet.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: natuurlijke voeding?

    Mijn paarden eten ook brokken
    Ze eten Ijslandse brokjes van Pavo.

  8. #8

    Re: natuurlijke voeding?

    Ik heb zelf ook st. hippolyt gevoerd, en dodson & horrel.
    Ik voer momenteel geen brok, maar lucerne en een beetje muesli.
    Maar waar je voer van 'de natuurlijke weg' kan krijgen weet ik niet, misschien eens vragen bij de paardenwinkel?

  9. #9

    Re: natuurlijke voeding?

    bedankt voor alle tips...
    Ik ga gewoon kijken of ik aan dat voer kan komen.

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: natuurlijke voeding?

    Kiara,

    Wat zit er nu precies in lucerne? ik krijg daar nl beeld bij dat dat stampensvol suiker zit Kan me alleen niet voorstellen dat jij dat voert ivm de exceem...

    En vroeger gaf je lucerne als je paard te dun was... Daar heb ik helaas niet mee te maken...

  11. #11

    Re: natuurlijke voeding?

    Lucerne = lucerne, een klaverachtig plantje.
    Voor paarden wordt het met haver vermengd en de meeste producenten voegen melasse toe voor extra smakelijkheid, paarden houden van zoet.
    Er zijn tegenwoordig ook lucernes te verkrijgen zonder melasse.

    Lucerne op zich heeft dus geen hoog suikergehalte - het eiwitpercentage is circa 10%.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  12. #12
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: natuurlijke voeding?

    Dat valt wel mee met eiwit.

    Maar hoe voer je dat dan? Voer je het als een brok of als ruwvoer?

  13. #13
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: natuurlijke voeding?

    Kan allebei alleen is brok misschien iets gemakkelijker te verkrijgen. Maar er is ook gedroogde en verder onbewerkte lucerne (of luzerne) te koop, als hooibaaltjes. Er zijn trouwens ook paarden die lucerne gewoon niet lekker vinden dus ik zou effe uitproberen of die van jou het willen.

  14. #14

    Re: natuurlijke voeding?

    Lucerne wordt gebruik als hooi- of strovervanger ( geheel of gedeeltelijk). Om de balans van voedingstoffen goed te houden ( o.a. calcium/fosfor) moet je naast lucerne dus ook een graanproduct geven, zoals brok.

    Een nadeel vind ik dat in lucerne heel vaak melasse toegevegd wordt. Zoals ik al zei is dat om het nog smakelijker te maken voor paarden maar.. de vraag is natuurlijk of die grote hoeveelheden suikers wel zo goed zijn. Paarden met insuline resistentie zouden het niet moeten hebben - ook voor paarden met staart en maneneczeem is melasse een 'verdachte' stof.
    Dus als je hooi gedeeltelijk wil vervangen, zoek dan een melasse-vrije lucerne ( en dat zal je niet makkelijk vallen want in kleine verpakkingen is het haast niet te krijgen)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #15

    Re: natuurlijke voeding?

    Qua dikmakers valt het volgens mij wel mee, we hebben een tijdje terug alle paarden op stal aan de lucerne gehad, ook sportpaarden, en die kregen toch een hoeveelheden! Ongerkend!
    En niet dat ze dik werden hoor!
    De eiwitten in lucerne zijn vrijwel allemaal afbreekbaar, dit zijn niet van die eiwitten die zeg maar op verkeerde plekken worden opgeslagen ( kom even niet zo best uit mijn woorden vandaag, ik hoop dat ik te volgen ben).
    Melasse vrije lucerne is helaas niet te krijgen hier. heb ooit eens een zak uit engeland gehad, maar dat was bijna niet te betalen om te laten aanrukken.
    Omdat Novia zo weinig lucerne 9en dus melasse) krijgt is het nog niet als trigger voor de eczeem aan te wijzen gelukkig. heb al veel experimenten met voer gedaan mbt de eczeem, en dit maakt het niet erger, gelukkig.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •