Hallo,
Vorige week reed ik mijn eerste endurancewedstrijd, 32 km (oefen wedstrijd was het trouwens),. Marinde had er plezier in en ik had er plezier in, Dit is iets wat ik zeker vaker wil gaan doen met Marinde.
Bij de controle werd mij gezegd dat ik eens moest denken aan hoefbeslag, zoals ijzers. Ze vertelde dat Marinde erg gevoelig liep op het harde.
Nu kan ik bij wijze van in de ochtend de hoefsmid laten komen en diezelfde dag of de dag erop een buitenrit gaan maken, de hoeven krijgen flappen (stukjes hoefwand? die los zitten en ombuigen naar buiten, ook de straal krijgt losse stukjes).
Nu had ik het er met mijn stalgenoot over, die kwam even bij de hoeven kijken. Nu hoop ik dat ik het goed zeg: Zij vertelde mij dat de hoefwand of draagwand snel zou afslijten, het hogste punt bij de hoef is de straal, Marinde zou dus meer op haar straal lopen en daarom ook zo gevoelig zijn.
Ik heb haar verteld dat ik al een tijd zit te denken aan natuurlijk bekappen, waarop zij antwoordde dat ik dit niet bij Marinde moest doen.
De verzenen worden weg gesneden en hierdoor zou Marinde in een rare hoek op haar hoeven komen te staan, waar ze veel last van zou krijgen. Omdat de hoef zo slijt bij Marin zou ze ook nog meer op de straal komen te lopen. De stand van de hoeven zou dus zo veranderen dat ze er alleen maar last van zou krijgen.
Ik zal het vast niet zo precies hebben opgeschreven als dat zij zei, maar hoe ze het vertelde klonk wel logisch. Nu heb ik lang getwijfeld of dat ik hier een topic over zou openen of dat ik iemand een e-mail zou sturen (hoefnatuurlijk).
Mijn stalgenoot raadde me dus eigenlijk ook aan om ijzers onder te doen.
Mijn pony's hebben nog nooit ijzers gehad en ook Marinde heeft ze nooit gehad.
Ik ben een niet 'ijzer-liefhebber' en ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet doen
Bestaat het dat paarden niet natuurlijk bekapt kunnen worden?
Bedankt voor het lezen!
Bladwijzers