Ik heb het artikel gelezen... Maar ik heb de indruk dat die man over één merk van boomloze zadels praat terwijl er zoveel verschillende merken zijn.

Die man gaat er inderdaad van de stop-contact-zitting uit. In pincipe is dat ook zo, als je er niet de juiste pad onder legt. Daarom wordt er zo benadrukt dat die pad zo belangrijk is. Het is de de fout van de verkoper door er niet op te wijzen dat je paarden gaat krijgen met een zere rug. Dat is wat ik zo jammer vind aan die randoll's zadels. Je kan ze overal kopen, maar de verkoper is zo slecht geïnformeerd over boomloze zadels. Op dat gebied vind 'k dat de verkoop van bijvoorbeeld het merk barefoot wel goed, juist omdat ze er zo op drukken dat die pad zooooo belangrijk is.

Ten tweede spreekt die over de pad als een lapmiddel... Tjah dan kan je ook gaan spreken over de kussens die onder een zadel zijn gemaakt als lapmiddelen... Ik ken zelfs zadels waarvan de boom absoluut niet past op de paardenrug en waarvan de kussens dan zodanig opgevuld zijn om de koper te laten geloven dat het zadel passend gemaakt is... Dat vind 'k nog veel erger!

De man beweert ook dat die pad aangeraden is bij zwaardere ruiters (boven de 80 Ã* 90 kg), terwijl die pads aangeraden worden bij alle ruiters! Het is wel een feit dat je voor een boomloos zadel een goed onafhankelijke zit moet hebben en dat het zadel inderdaad daardoor niet geschikt is voor elk type ruiter, noch voor elk type paard. Maar dat is iets wat elke ruiter wel zal moeten weten... Een zadel kies je op basis van de bouw van jou paard, je eigen kunnen en zit en naargelang de tak van de paardensport en hoever je hierin wil gaan.

Die man beweert in zijn feiten over boomloze zadels dat je je paard niet kan verzamelen met een boomloos zadel en dat het paard niet de buikspieren kan opspannen waardoor de achterhand niet ondertreed. Dat is wel de grootste zever die ik al gehoord heb!
Ik kan juist beter m'n paard verzamelen met een boomloos zadel dan met een boomzadel, omdat je meer in het middelpunt van je paard zit en daardoor meer één bent met je paard kan je juist beter verzamelen en de achterhand onder laten treden.

Ik weet niet of 'k die man zomaar moet geloven. Ik zeg niet dat boomloze zadels geschikt is voor ieder paard en iedere ruiter, want dat is niet zo. Maar ze zijn zeker niet zo slecht als dat die man ons wil doen geloven!
Zo vind 'k deze zadels absoluut niet geschikt als beginnerszadels, juist omdat een beginnende ruiter teveel zoekt naar zijn eigen evenwicht en daardoor het paard stoort in zijn beweging. Een boom cammoufleert dat voor een deel, maar bij een boomloos zadel is het inderdaad zo dat het paard ook elke beweging voelt van de ruiter. Dus een onafhankelijke zit is wel aangewezen.

Ik krijg zo wat de indruk dat zadelmakers bang zijn dat boomloze zadels de markt gaan veroveren en zij op die manier zonder werk komen te zitten. Daarom waarschuwen ze mensen maar alvast voor de zovele rugproblemen door boomloze zadels... Maar ik merk steeds meer en meer dat er veel te weinig wordt gesproken over de schade die zadels met boom aanrichten wanneer ze niet goed passen... Als mensen daar eens wat meer bij stilstonden zouden er niet zoveel paarden zijn die behandeld moesten worden voor allerlei problemen....