Noa is vanvoor ook altijd beslagen geweest, en had rechtsvoor nogal een bokvoetje. Hij had ook altijd veel barsten in zijn hoeven en de zijkanten flare-den (?) heel erg naar buiten. Pas nadat ik de cursus natuurlijk bekappen ben gaan volgen, heb ik die dingen voor het eerst opgemerkt (heel gek, ik dacht gewoon dat dat zo hoorde omdat de smid er nooit iets over zei).
Ik heb zijn ijzers eraf laten halen, en hem eerst gewoon door de smid laten bekappen en opgelet wat hij deed. Naar mijn mening liet hij de hoefwanden nog veel te lang (1,5-2 cm boven de zool) en dat resulteerde in datzelfde afbrokkelen wat hij al had toen hij nog op ijzers liep. Maar hij liep niet gevoelig of mank, dus heb ik een natuurlijk bekapper laten komen en hij heeft Noa dan volledig recht en op de juiste hoogte gezet (ook allemaal uitgelegd waarom hij bepaalde dingen deed en waar hij op lette). Hij heeft dat bokvoetje ook een klein beetje rechter kunnen zetten, en die trend heeft zich bij de volgende bekappingen verder gezet zodat hij nu al een heel stuk beter staat (na een jaar). Ik doe zelf de kleine onderhoudjes, en om de zoveel tijd (hangt af van het seizoen, en hoeveel ik ben gaan rijden) laat ik een echte bekapper komen. en dit werkt prima voor ons. Noa is er echt veel blijer mee, hij had namelijk altijd best veel schrik voor de smid. En het heeft de band tussen ons ook geholpen.
Laat je absoluut niet tegenhouden door wat de anderen allemaal zeggen. Mijn smid heeft mij uitgemaakt voor dierenmishandelaar omdat ik een paard zonder hoefijzers wou laten lopen!!! Wel, er is nog geen enkel probleem opgedoken, zijn hoeven zien er veel beter uit en zijn inmiddels keihard geworden.
Laat je wel helpen door mensen die er echt wat van kennen, en de nodige ervaring hebben zodat problemen kunnen vermeden worden. Het is ook erg belangrijk dat het bekappen niet het enige 'natuurlijke' is in het leven van je paardje. Genoeg beweging in vrijheid op verschillende ondergronden is ook erg belangrijk. Succes ermee
Bladwijzers