Het eerste filmpje kan ik ook niet zien. Bij de porcupine zie ik ook weinig verschil in lichaamshouding/energie tussen friendly en porcupine. Eigenlijk heb ik bij friendly al het gevoel dat je iets vraagt. Of beter gezegd: ik heb bij friendly het gevoel dat je zo voorzichtig (gespannen) bent, dat ik al weet dat je iets gaat vragen. Vermoedelijk wegens haar vroegere heftigere reacties, maar ik denk dat je dat toch best probeert af te leren. Je driving filmpjes vond ik wel heel goed, daar is de overgang tussen 'ik vraag niets' naar 'iets' veel duidelijker. Ik heb zelf op een cursus die conga-horse geoefend, dat is dat een aantal mensen het paard vormen en dat je dan zelf met dat 'paard' speelt. Ondanks dat het vreselijk is om te doen, leer je er veel van. Je 'paard' kan je feedback geven, en als je in de positie van paard zit, merk je ook hoe naar het is als je iets niet begrijpt en er wordt naar een hoge fase overgegaan; het is veel fijner (bij het niet begrijpen dan) dat er even geaaid wordt en dan vriendleijk terug gevraagd. Een aanrader om te doen.
Daarenboven denk ik dat je je lichaamstaal aan het paard moet aanpassen. Sommige paarden reageren al op je gedachten, andere op een milimeter verschil in je lichaamstaal en voor nog andere moet je een hele arm bewegen willen ze reageren. Het moeilijke hieraan is dat wij zelf het paard moeten inschatten, en het allermoeilijkste is dan ons daaraan aanpassen. Wij mensen zijn ons vaak niet erg bewust van onze lichaamshouding, maar paarden, die owv lichaamsbehoud aangewezen zijn op het lezen van lichaamstaal van roofdieren, kunnen erg kleine wijzigingen in ons wel degelijk zien. Ik denk dat dat het allermoeilijkste is om te leren bij parelli en het omgaan met paarden, controle over je emotionele en fysieke zijn. De enige die ons op het moment zelf kan zeggen of we het goed doen is het paard zelf, zijn reactie is jou feedback. Maar gelet op je filmpje bij driving game kom je er wel, en je paardje lijkt wel bereid om het voor je te doen, dus nog veel succes.
Bladwijzers