ik heb een entertje 24 uur perdag in een natuurterrein lopen met 8 andere hengsten van zijn leeftijd.
De acht andere hebben totaal geen problemen met de hoeven, worden om de zelfde tijd bekapt als mijn entertje en hebben eigenlijk exact de zelfde behandeling als mijn enter.
Toch heeft mijn enter vaak last van zijn hoeven, ene keer een hoefzweer,dan weer mok terwijl de rest daar echt nooit last van heeft... enhij is een tijdje kreupel geweest en ik kon er echt niks aan vinden
Waarom zijn mijn entertje zijn hoeven zo veel slechter? Ik geloof niet dat dit met erfelijk te maken moet hebben omdat de moeder sterke hoeven had.
Het enige verschil tussen mijn enter en de andere acht is dat de mijne altijd goed voer heeft gehad, nooit te dun is geweest. De rest kwam een beetje schraal binnen,en omdat ze vol grasland hebben is hij wat te dik, en de rest niet. Kan hij daardoor meer hoef problemen hebben?
Volgens mijn smid is het geen hoefbevangenheid... (ze worden trouwens allemaal TB bekapt)
Ik had gehoord dat je door bepaalde voeding de hoeven ook sterker kan krijgen, weet iemand daar meer over? ( ze krijgen nu alleen gras, en in de winter 2 kilo biks per dag)
Bladwijzers