Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Probleem met hoofdstel aan doen

  1. #1

    Probleem met hoofdstel aan doen

    Hai,
    Altijd als ik mijn paardje zijn hoofdstel in probeer te doen probeert ie weg te lopen en zijn hoofd omhoog of omlaag te doen en schudden. Het is echt super irritant en ik weet niet wat ik er aan kan doen. Misschien dat jullie dat wel weten? Zou hij het bit gewoon echt niet fijn vinden? Het hoofdstel zit gewoon goed. Gewoon een simpel bitje, zonder neusriem ook nog. Het wordt denk ik alleen maar erger als ik er niks aan ga doen, daarom.
    Iig bedankt!
    Nieuw..

  2. #2

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Ik ben begonnen met een snoepje onder het bit. Wilde namelijk geen gevecht en vind dat hij het bit zelf moet pakken.

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Misschien kun je, in plaats van een oplossing zoeken voor jezelf (hoe krijg ik het hoofdstel aan) een oplossing zoeken voor je paard. Want hij is tenslotte erg duidelijk in zijn mening...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Hoi,

    Probeer eens iets te doen met je hoofdstel zonder dat je paard iets hoeft te doen. Doe het hoofdstel eens in en direct daarna weer uit. En laat het dan ook uit voor een dag. Je kunt ook proberen je paard zelf zijn hoofdstel in te laten doen. (voorbeeld: http://s28.photobucket.com/albums/c242/ ... vvyAVI.flv)

    Misschien vindt hij jouw manier van hoofdstel om doen wel niet fijn. Misschien is het handig een tandarts te laten komen want doet het zeer.

    A fijn, meer dan genoeg mogelijkheden om te proberen iets te veranderen, .

    Veel succes.

    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  5. #5
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    hoe vind hij aanrakingen bij de mond, oren, en hoofd in het algemeen. Misschien zit dáár al het probleem en niet eens zozeer bij het hoofdstel zelf.

  6. #6
    Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    110

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Heel veel friendly game doen met het hoofdstel en het hoofd omlaag vragen als je het omdoet.

  7. #7

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Misschien kun je, in plaats van een oplossing zoeken voor jezelf (hoe krijg ik het hoofdstel aan) een oplossing zoeken voor je paard. Want hij is tenslotte erg duidelijk in zijn mening...
    Ja maar wat voor oplossing dan? Ik doe het tenslotte toch ook voor hem. ik zie zelf dat hij het niet fijn vindt maar waarom dan niet? Hij heeft geen last van zijn tanden, aanraken bij zijn mond/oren vindt ie ook niet erg.
    Misschien is het wel mijn manier van het hoofdstel omdoen. Hoe krijg ik 'm nou weer zo ver om hem zijn hoofdstel 'zelf' om te kunnen doen? Of denkt hij meteen 'moet ik weer werken' als hij het hoofstel omkrijgt..
    Friendly game? Wat houdt dat in?
    Nieuw..

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Wat doe je tenslotte ook voor hem dan? Je doet hem toch elke keer weer het hoofdstel om, terwijl hij heel duidelijk aangeeft dat hij dat niet fijn vindt...

    Een oplossing zou kunnen zijn: eens zonder bit rijden, om te zien of het bit de oorzaak is.

    Als je wil weten of het rijden an sich de oorzaak is, zou je eens een week lang het hoofdstel om kunnen doen, niet rijden, alleen belonen en dan het hoofdstel weer afdoen en kijken of het hiermee minder wordt...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Ik vraag het toch niet voor niets hier. Om een oplossing te kunnen vinden zodat we SAMEN kunnen gaan rijden zonder al dat gedoe van tevoren, wat hij niet fijn vindt en wat ik dus ook niet fijn vindt.
    Zonder bit rijden? Bedoel je daar zo'n bitloos hoofdstel mee? Waar kan ik die vinden?
    Ik denk dat het wel veiliger is om mét bit te rijden (voor ons allebei weer), aangezien meneer buiten soms best heftig kan gaan doen. En ja, ik rijd gewoon met een los teugeltje, probeer zoveel mogelijk met mijn zit te rijden maar als meneer merries ziet wordt dit soms toch een beetje lastig...en gevaarlijk
    Nieuw..

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Oh, ik dacht dat je het hoofdstel om doen, voor hem deed (dus dat je hem er uiteindelijk een plezier mee doet, om dat hoofdstel om te doen)
    Sorry, verkeerd begrepen.

    Over zonder bit rijden: ik snap dat jij nog denkt dat het veiliger is om met een bit te rijden, maar je zou eens kunnen beginnen met grondwerk met een touwhalster en van daaruit te gaan rijden zonder bit. Dan merk je vanzelf dat je met een touwhalster net zoveel (misschien wel meer) controle kunt hebben dan met een bit.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Oh zo okee, maakt niet uit .
    Ik zou echt dolgraag bitloos willen gaan rijden en wil daar ook mee gaan beginen dus. Maar toch lijkt me tijdens het buitenrijden een bitje erin toch wel fijner. Het is natuurlijk wel een hengst en als zijn hormonen op beginnen te spelen heb ik toch een veiliger gevoel als hij wel een bitje in heeft. Dat is dan wel voor mezelf zeg maar. Maar in de bak/wei ga ik het echt wel proberen!
    Iig bedankt
    Trouwens, als het aan het rijden ligt. Dressuren vindt hij natuurlijk minder leuk dan buitenrijden. En als ik dan altijd bitloos zou gaan rijden vindt ie het misschien minder erg? En buiten gewoon met een bit.. dan zal hij er op den duur ook niets meer om geven, omdat hij dan toch weet dat hij naar buiten mag! (als het met het rijden te maken heeft)
    Of klets ik nu onzin .. Ik zal eerst eens een paar daagjes hoofdstel in en uit doen en niet rijden.
    Nieuw..

  12. #12
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Goed dat je wat anders durft te proberen!
    Probeer tijdens het oefenen met het hoofdstel, het vooral fijn te maken voor je paard. In plaats van dat jouw doel is: het hoofdstel moet zo snel mogeijk om, wordt je nieuwe doel: het hoofdstel omdoen om een ontspannen manier.

    Je zou het kunnen opsplitsen in kleinere onderdelen: bit van het hoofdstel af halen en alleen het hoofdstel om doen, of alleen het bit in doen. Pas als de losse onderdelen goed gaan, zet je het hoofdstel in elkaar.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #13

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Ik heb vandaag even het hoofdstel in gedaan.. gewoon heel voorzichtig maar volgens mij zit het probleem bij de oren. Kan dat?
    Het bit zelf is echt geen probleem, dat gaat eigenlijk vanzelf..maar dan moet het hoofdstel nog 'om' zeg maar.. en daar wordt het lastiger. Bij het halster heeft ie dit ook wel een beetje, maar niet zo erg.
    Nieuw..

  14. #14
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    Dan zit er niets anders op dan hééééél vee friendly-game met de oren en het hoofd te spelen

  15. #15
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Probleem met hoofdstel aan doen

    hoe doe je het hoofdstel om dan? Hoe sta je?
    Veel paarden vinden het bijvoorbeeld onprettig als je van voren met iets voor hun hoofd "zwaait" of van voren aankomt met het hoofdstel. Misschien helpt het om de teugels om de hals te leggen (jij staat naast je paard) en je paard hiermee zijn hals naar je toe te buigen, en je paard dus vanaf opzij, met zijn hoofd naar je toe gebogen, het hoofdstel omdoen. In deze positie kan hij beter zien wat er gebeurd.

    Als het probleem echt licht bij het over de oren halen van het hoofdstel, dan zou ik inderdaad veel aaien daar, tot je paard aanrakingen niet erg vind. Zit er misschien een scherp randje aan het hoofdstel, achter zijn oren? Als hij met het halster geen problemen heeft, dan vraag ik me af of het probleem wel daarin zit.

    Verder is bitloos rijden natuurlijk ALTIJD een goed idee

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •