Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Stal bouwen wie heeft er ervaring?!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Stal bouwen wie heeft er ervaring?!

Binnenkort willen wij van start gaan om een stal te gaan bouwen.
    Dit moet echter zo goedkoop mogelijk.

Het plan is een stal bouwen van zo'n 10 lang x 3,50 breed x 220 hoog.
    Het komt los staan op tegels. (dit ivm gemeente... zij gedogen dit bouwwerk)
    Er is dan ruimte voor een inloopstal (met de voorkant geheel open)
    Een zadelkamer en plaats voor en mijn koetsje.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar welke materialen het makkelijkst, maar ook het goedkoopst zijn.

Het hoeft niet gepotdekseld te worden, bedoel een beetje wind erdoorheen kan geen kwaad. (zadelkamer en hooi/koets schuurtje kunnen eventueel afgetimmerd worden met dunne platen o.d)

Wie heeft er tips??
    (geen damwand aub)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Re: Stal bouwen wie heeft er ervaring?!

Als het los op de tegels komt te staan, zou ik hem inderdaad niet winddicht maken. Maak ruimtes waar de wind er ook weer uit kan, anders ben je bij de eerste de beste storm je stal kwijt.

.. en wel zorgen voor een goede constructie!
    Zo heb ik hier ooit een paard op stal gehad die gezellig stond te schuren en zo de wand vijf centimeter uit het lood drukte!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Oct 2004

Hahahaha trea .. ik zie het zo voor me... peerd denkt dat tie lekker schuilt tegen wind... floep.. weg stal!!

nee er komen genoeg wind gaten , zo ook net onder het dak.

Marianne@ we hebben de dozen lange schroefen al klaar staan en de planken komen tegen wat zwaardere balken te staan.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

wij zijn ook bezig met de materialen voor schuilstal bij elkaar te krijgen. 4 grote palen staan al in de grond. Worteldoek kan ook goed dienen als windbeschutting (hoewel... een stal die losstaat...). Een losstaande stal lijkt me toch al niet zo'n prettig plan eerlijk gezegd hoor. Krijg er allemaal nare situaties van voor me omvallende, weggewaaide stallen en zo...

onze materialen bestaan uit:
    4 palen van 2,50m hoog (50cm in de grond)
    4 palen rondom om het dak op vast te zetten
    3 golfplaten van metaal of kunststof (heb op marktplaats golfplaten gezien voor 15 euro, ga zo even bellen)
    achterkant dicht met goedkope afgekeurde planken
    Zijkanten met worteldoek tegen de wind.
    Voorkant willen we vooralsnog open houden, even kijken hoe dat bevalt.

Eh, is worteldoek paardbestendig?? Één keer tegenaanleunen en paard valt met worteldoek en al naar buiten lijkt me

Lange schroeven en dikke palen kunnen de kracht van een paard niet tegenhouden hoor! Wij hebben hier drie stallen op één rij ( één gebouw dus) e n desondanks ging één wand vijf centimeter uit het lood.

Laat je in ieder geval goed voorlichten over de bouwkundige constructie!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Er is speciaal windgaas voor stallen ( wordt op raamhoogte gemonteerd en dus niet als vervanging van een wand. Is wel heel lekker fris voor een stal en houdt zelfs ook heel veel wind tegen. Waar het te krijgen is weet ik niet - het wordt vooral door koeienboeren gebruikt, dus dat wordt de landbouwsites afzoeken. Hier alvast een voorbeeld: http://www.equitec-int.com/producten.html ( klik onder windgaas)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

geen idee, maa aangezien we als tuincentrum wortledoek op rol hebben gaan we het wel proberen. verwacht ook niet dat shanna er lekker tegenaan gaat staan. Neem aan dat ze slim genoeg is
    Als ik er zo over denk is het misschien handig om dan horizontale dwarsbalken aan de binnenkant te doen, tegen het leunen tegen het worteldoek.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

als je me je mailadres even stuurt, dan heb een leuk PDF voor je over stallenbouw

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    als je me je mailadres even stuurt, dan heb een leuk PDF voor je over stallenbouw
    vindt je het heel erg als ik van deze gelegenheid ook gebruik maak??

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

dit is een voorbeeld van een schuilstal, gemaakt van windgaas gemonteerd op een constructie van ijzeren palen, met een dak van golfplaat.
    we zagen deze oplossing bij stal Sincerita in Vlagtwedde, vorig jaar op de open dag.
    eigenaresse Florien de Graaf verzekerde ons overigens dat de paarden er bijna geen gebruik van maakten, alleen in de zomer, om er wat schaduw te vinden.
    ikzelf vond het bouwwerk wel een elegante oplossing, die, misschien iets beter afgewerkt, niet erg opvalt in het landschap.
    mijn paard heeft een mening.

Aangemeld
    Oct 2004

Yes!! inmiddel 2 zaterdagen en een avond verder en we gaan de goeie kant op..
    De openslaande klapdeuren moeten nog gemaakt worden, windveer aan de andere kant, achterkanten dicht ,beetje schilderen, tegels aanleggen en dan kunnen we gaan beginnen met de roundpen.

Hierbij het resultaat.
    Palen waren te groot, dus toch maar een halve meter de grond in gezet.

Be a realist,
    Remain a dreamer

Mooi man! Goed gedaan zeg! Zalig om je eigen stal te bouwen. Gefeliciteerd!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten