Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Re: Open avond Paarden begrijpen

  1. #16
    jiske
    Guest

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Eerlijk gezegd heb ik bij de dvd van AdB ook wel eens zitten duizelen, van wat was het nou? Als het paard op de schouder valt, maak je dan de stelling naar binnen kleiner, of vergroot je de volte en wendt je naar buiten om het paard van de schouder af te rijden. Daar spreekt de Bodt zichzelf nmi een paar keer tegen (of ik heb het niet goed begrepen, kan ook). Maar ik kan me herinneren dat ik daar met Trea ook al eens over van gedachten heb gewisseld maar daar kwamen we niet uit toen.

    Dorien, ik ben het met je eens dat haar theorie zeker goed is, de uitvoering is mij niet opgevallen maar ik zal de dvd vanavond ook nog eens bekijken.
    Wat je weleens verschillend hoort en waar Marijke heel duidelijk in in: moet in de buiging het binnenachterbeen recht onder de massa stappen, of moet het binnenachterbeen gewoon in de afdruk van de binnenvoorvoet stappen?

  2. #17

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Op de volte moet het binnenbeen onder de massa stappen. Als het binnenachterbeenbeen met het binnenvoorbeen gaat sporen is er geen sprake meer van buiging. (Maak in gedachten maar eens een plaatje daarvan)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #18
    jiske
    Guest

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Op de volte moet het binnenbeen onder de massa stappen. Als het binnenachterbeenbeen met het binnenvoorbeen gaat sporen is er geen sprake meer van buiging. (Maak in gedachten maar eens een plaatje daarvan)
    Ja, precies, maar dat is dus wel een puntje waarop het bij Marijke mis gaat.

  4. #19
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    En Reban, jij hebt de dvd al al heel lang in jouw bezit. Ik meen dat je in juli al liet weten dat je hem had, waarom kom je hier nu pas mee?
    Trea zoals je weet heb ik in juli een aantal privézaken aan mijn hoofd gehad en heb de dvd toen niet helemaal bekeken. Zoals Dorien al zei, hebben we gisteren de dvd van Marijke en AdB bekeken, ik ga verder helemaal met Dorien mee.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  5. #20

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Op de volte moet het binnenbeen onder de massa stappen. Als het binnenachterbeenbeen met het binnenvoorbeen gaat sporen is er geen sprake meer van buiging. (Maak in gedachten maar eens een plaatje daarvan)
    Ja, precies, maar dat is dus wel een puntje waarop het bij Marijke mis gaat.
    hmm.. ik heb dus net even gekeken naar het longeerstukje en specifiek op het binnenachterbeen gelet. In bijna alle stappen onder de massa. Zou het paard het nóg verder onder de massa zetten dan gaat-ie over de schouder vallen. Ik zie dus niet waar het dan zo vreselijk misgaat??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #21
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Als beide dvd's ergens in groepsverband bekeken gaat worden zou ik graag van de partij zijn....

  7. #22

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    hmm.. ik heb dus net even gekeken naar het longeerstukje en specifiek op het binnenachterbeen gelet. In bijna alle stappen onder de massa. Zou het paard het nóg verder onder de massa zetten dan gaat-ie over de schouder vallen. Ik zie dus niet waar het dan zo vreselijk misgaat??
    Dit heb ik ook zo geleerd. Op de volte moet het paard het binnenachterbeen onder de massa zetten en zijn heup kantelen.

    Haar methode verschilt nnm. helemaal niet zo erg met die van AdB, alleen dat de contrastelling niet wordt uitgevoerd. Wellicht heeft dat een aantal redenen. Oefeningen worden bij Marijke in eerste instantie aangeleerd vanaf de grond. Het heeft helemaal geen zin om contrastelling uit te voeren zonder ruitergewicht, omdat die contrastelling er nou juist voor zorgt dat het ruitergewicht midden boven het paard komt. Een rechtsgebogen paard brengt het ruitergewicht naar links, wat spanning in de rug oplevert, dus wordt er contrastelling naar links gevraagd, waardoor de rug rechtkomt (en de ruiter midden boven het paard.)
    definitie van contrastelling volgens AdB: Contrastelling.. het paard zó stelling te laten aannemen dat de rug recht is. Bij een linksgebogen paard, is de contrastelling naar rechts. Hoe rechter het paard is, hoe minder de contrastelling. Door de contrastelling wordt het ruitergewicht juist verdeeld boven het paard.

    Bovendien begint bij Marijke een serie oefeningen altijd op de volte (om het paard los te werken) en contrastelling vragen op de volte is best een gevaarlijke oefening (dit geeft AdB zelf ook toe op zijn dvd.
    Contrastelling wordt bij Marijke vervangen door een andere oefening. In plaats van contrastelling (als het paard op de binnenschouder valt) breng je met twee handen de schouders van het paard weer naar buiten (op de juiste voltelijn) zonder dat je daarvoor aan zijn hoofd gaat sleutelen. Dit blijf je doen tot het paard zelf leert dat ie juiste stelling en buiging moet onderhouden.
    Een serie oefeningen eindigt ook altijd op de volte. Dit om de buiging en stelling te bevestigen.

    Verder kreeg ik deze mail terug van Marijke:
    Hallo Trea,

    Bedankt voor je email en de bijgevoegde email!

    Ik kan je geruststellen: de methode zorgt er niet absoluut niet voor dat de paarden kapotgereden worden. Kijk maar op mijn site naar alle praktijkvoorbeelden. En ik ben voor heel veel mensen het eindstation voor hun en hun paard, als ze alle dierenartsen al gezien hebben en er geen hoop meer is voor het paard. En kom maar naar de open avond, dan laat ik Schweppes zien, hoe hij nu is en wat hij nu kan, dan kunnen ze met eigen ogen aanschouwen wat 3 maanden training voor hem gedaan heeft.

    Ik zou graag wel de bijgevoegde email (anoniem natuurlijk en gestript van alle namen) willen behandelen op mijn website, vind je dat goed? Omdat het ook op het NH forum en vast ook wel op andere forums gaat leven, wil ik graag mijn kant toelichten.

    Groetjes, Marijke



    Hoe de manier van rijden van Marijke is op de dvd, dta kan ik helaas maar moeilijk beoordelen. Ben zelf niet goed onderlegd, dus zie het gewoon niet. Ik voel me heel goed bij haar manier van werken, het gaat allemaal niet zo dwingend als bij AdB die naar mijn mening veel te snel resultaat wil boeken. En AdB kan geen paarden bitloos rechtrichten. Marijke wel. Dat zet me overigens wel aan het denken..

    Bij AdB zijn het eigenlijk alleen maar stelling en contrastelling die ik terugzie op zijn dvd, alles gaat gelijk met ruiter op de rug en in draf.

    Bij Marijke heb ik veel oefeningen geleerd. Schouderbinnenwaards, travers, renvers en appuyeren.
    Veel grondwerk, tot het paard de oefeningen vanaf de grond kan uitvoeren, daarna erop en uitvoeren in stap, en als dát goed gaat, dan pas naar de draf.

    De methode IS iets anders. Naar mijn mening niet zoveel verschil, gewoon anders, maar blijkbaar wel effectief (zie ik aan mijn eigen paarden) en aan de praktijkgevallen op haar website.

    De methode van Antoine vind ik ook absoluut iets hebben, en zijn theorie liegt er niet om. Maar dat vind ik van Marijke's theorie ook. Enne... Antoine's methode heb ik in het echt gezien, en daar vond ik gewoon teveel druk op zitten. Marijke is toch meer NH denk ik. Het voelt voor mij beter in ieder geval.

    Waarschijnlijk ziet iemand anders dit niet zo, maar allez. Ik houd haar website wel even in de gaten, want daar komt dus de uitleg over haar manier van werken.
    Ik blijf er dus achterstaan. Het is net wat Myracara ook al zegt:
    Ik heb weleens een leraar horen zeggen; Do as I say, not as I do. Dat is belangrijk om te onthouden. Een leraar kan je uitleggen hoe je iets kunt doen, maar het blijft een mens natuurlijk, hij of zij is zelf niet perfect.

  8. #23

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Ik blijf overigens wel benieuwd naar hetgeen Jiske en Marianne (en eventueel anderen) te zeggen hebben over haar methode. En dan niet alleen maar te kijken naar hoe Marijke het uitvoert op de dvd op dat moment, maar de theorie erachter.

  9. #24

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Laatste nieuws van Marijke:

    Hallo Trea,

    Okee bedankt.

    Ik heb het forum gezien. Nodig iedereen maar uit om naar de open avond te komen zou ik zeggen.

    Ik heb van de week trouwens een paard overgenomen die 4 jaar geleden Grand Prix wedstrijden liep. De eigenaar kocht dat paard 4 jaar geleden en is er 2 jaar geleden mee begonnen om het paard via de Antoine de Bodt manier te trainen. Ze ging vaak naar Belgie en had in Nederland les van een instructeur die maandelijks lest bij Antoine. En nu het paard totaal verreden. Hij is flegmatiek en alle lust tot lopen is er uit. Zijn rugspieren zijn verdwenen. De eigenaar heeft gevraagd of ik hem over wilde nemen en hem weer tot zijn oude niveau terug kan brengen. Zo zie je maar.

    Tot gauw.

    Groet, Marijke
    Inderdaad... zo zie je maar

  10. #25

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Wat jij hierboven beschreef, Trea ( het verschil in methode, waaronder de contrastelling) is nou precies wat mij interesseert en waarom ik zo snel mogelijk een lesje bij haar wil pikken. Ik heb mijn vertrouwen in het geheel niet verloren - de theorie is gewoon goed en sluit prima aan bij de bekende leermethodes.

    Leuk dat Marijke meteen reageerde ! Ik hoop dat je daardoor weer gerustgesteld bent.

    Misschien is het een idee dat degene die jou die heftige mail stuurde eens een filmpje van eigen kunnen ( cq rechtricht-demo) laat zien?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  11. #26
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Ik ben best benieuwd wanneer die openavond precies is?

    Trea,nu je deze mail krijg ga je toch wel het vertrouwen verliezen in de instructeurs?Hij lest elke maand bij AdB en toch wordt het paard verreden,probeer dat maar eens uit te leggen?

  12. #27
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Marijke vat het idd sportief op.. ben benieuwd naar het mailtje en haar reactie op haar site... [size=99px](en natuurlijk stiekem ook wel benieuwd van wie je dat mailtje dan wel kreeg....)[/size]

  13. #28
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

    Trea,nu je deze mail krijg ga je toch wel het vertrouwen verliezen in de instructeurs?Hij lest elke maand bij AdB en toch wordt het paard verreden,probeer dat maar eens uit te leggen?
    Ik heet geen Trea, maar voel me toch geroepen te reageren.
    Als een paard verreden is, wil dat toch nog niet per se zeggen dat de instructeur niet deugde? Die ruiter reed waarschijnlijk meerdere keren per week op dat paard en had één uurtje per maand les. Je weet toch niet of hij in de uren dat hij zonder instructeur reed, de instructies wel goed uitvoerde? Als je mij elke dag op Salinero laat rijden, en me één keer per maand daarbij een lesje van Anky geeft, dan heb ik Salinero vast ook in no time verreden.

    @Trea: lullig dat je zo'n mail kreeg! Alsof iemand op afstand kan beoordelen hoe de situatie met jouw paarden is. Maak je er maar niet te druk om hoor, zo lang jij een goed gevoel hebt bij Marijke, en vooral: zo lang jij ziet dat je paarden er van vooruit gaan, dan zal het heus wel goed zitten. Vertrouw maar gerust wat meer op jezelf en je eigen waarneming!

  14. #29

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    Trea.. kijk jij eens wat op de achterzijde van de DVD-hoes staat?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #30

    Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

    @ Blue star, ik denk ook dat het aan de ruiter ligt, niet aan de instructeur en al helemaal niet aan AdB.

    Ik ben het wel met je eens Marja, dat ik meer vertrouwen mag hebben in mijn eigen waarneming, maar ik heb er zó weinig verstand van. Ik volg exact instructies op, meer niet. Ik kan derhalve dan ook niet in de toekomst kijken. Loopt mijn paard nu goed, dan is dat blijkbaar geen garantie voor de toekomst.

    Ik ben inmiddels er wel van overtuigd dat het niet aan de methode ligt. Hoe Marijke het ook brengt op haar eigen dvd, en wat daar ook over te zeggen valt, al ben ik de laatste die dat zou doen, de theorie is goed en daar vertrouw ik op.

    Daarom staat een Wimweek enorm hoog op mijn verlanglijstje. Ik wil gewoon meer leren en weten over rechtrichten en gymnasticeren, en hetgeen Wim losliet op de NH-dag hierover, sprak me enorm aan (plus het feit dat die prachtige Sjo zulke fenomenabele dingen liet zien he )

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •