In één van de andere topics over voer vroeg ik om advies omdat King wat mager was. Hij is inmiddels al wat dikker, maar ik ben nog steeds aan het dubben wat nou het juiste voer voor hem is. Al zoekende naar informatie kwam ik dit tegen:
Bron:http://www.westerngids.nl/modules/ar...icle.php?id=27Gewichtstoename kan toegeschreven worden aan eiwitten of vet afzetting. Wanneer een paard niet genoeg calorieën of eiwitten in het dieet krijgt, zal het lichaam zijn eigen spierweefsel afbreken en het vetweefsel of vet onttrekken. Dit resulteert in vermagering met schrale bespiering en uitstekende botten. Wanneer het dieet een overdaad aan calorieën heeft, zal het lichaam spieren en vet opbouwen.
De simpelste oplossing tegen ondergewicht is de hoeveelheid calorieën van het voer te verhogen met de verzekering dat er voldoende eiwitten in zitten. De drie voedingsstoffen die energie kunnen leveren om het aantal calorieën in het dieet te verhogen zijn vezels, zetmeel en vet. Elke voedingsstof kan gebruikt worden voor energie op een iets verschillende wijze in het lichaam, afhankelijk van het paard, kan deze nuttig zijn of niet.
Ik voer King Reform Kruiden Muesli van Havens, en daar zeggen ze bij Havens zelf over dat het een extreem laag eiwit-gehalte heeft. Ik vraag me nu dus af of ik King beter voer kan geven met meer eiwitten? Naast de muesli krijgt hij zonnebloemolie, foeneknofzeewier en op het moment 'opkikker' van de paardendrogist. Op de dagen dat hij 'gewerkt' heeft krijgt hij een halve schep slobber als extraatje en hij krijgt 2-3x per week lijnzaadprut.
Bladwijzers