Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Eiwitten

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Eiwitten

In één van de andere topics over voer vroeg ik om advies omdat King wat mager was. Hij is inmiddels al wat dikker, maar ik ben nog steeds aan het dubben wat nou het juiste voer voor hem is. Al zoekende naar informatie kwam ik dit tegen:
    Gewichtstoename kan toegeschreven worden aan eiwitten of vet afzetting. Wanneer een paard niet genoeg calorieën of eiwitten in het dieet krijgt, zal het lichaam zijn eigen spierweefsel afbreken en het vetweefsel of vet onttrekken. Dit resulteert in vermagering met schrale bespiering en uitstekende botten. Wanneer het dieet een overdaad aan calorieën heeft, zal het lichaam spieren en vet opbouwen.

De simpelste oplossing tegen ondergewicht is de hoeveelheid calorieën van het voer te verhogen met de verzekering dat er voldoende eiwitten in zitten. De drie voedingsstoffen die energie kunnen leveren om het aantal calorieën in het dieet te verhogen zijn vezels, zetmeel en vet. Elke voedingsstof kan gebruikt worden voor energie op een iets verschillende wijze in het lichaam, afhankelijk van het paard, kan deze nuttig zijn of niet.
    Bron:http://www.westerngids.nl/modules/ar...icle.php?id=27

Ik voer King Reform Kruiden Muesli van Havens, en daar zeggen ze bij Havens zelf over dat het een extreem laag eiwit-gehalte heeft. Ik vraag me nu dus af of ik King beter voer kan geven met meer eiwitten? Naast de muesli krijgt hij zonnebloemolie, foeneknofzeewier en op het moment 'opkikker' van de paardendrogist. Op de dagen dat hij 'gewerkt' heeft krijgt hij een halve schep slobber als extraatje en hij krijgt 2-3x per week lijnzaadprut.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Eiwitten

Ik denk dat je wel op de goede weg bent hoor, je zegt immers zelf dat hij al wat dikker is en zoiets moet je vooral niet overhaasten lijkt me.

Wat ik in mijn zoektocht naar het juiste voer tegenkwam was Zupa van Equifyt, lijkt mij superspul. Misschien ook iets voor King?

http://www.equifyt.com/fullp1.htm Even 'voer' aanklikken en dan bovenaan de lijst.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Wat is het huidige gewicht (ongeveer)van King, en hoeveel (gewicht per portie) voer je hem dagelijks?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Wat is het huidige gewicht (ongeveer)van King, en hoeveel (gewicht per portie) voer je hem dagelijks?
    Gewicht van King vind ik lastig om in te schatten, de dierenarts schatte hem een tijd geleden in op 550kg, hij is nu iets slanker dan toen.

Hij krijgt 2x daags 1,25 schep muesli, geen idee wat dat weegt, zal het eens wegen. Hoeveel kilo kuilgras hij krijgt zou ik echt niet weten. Ze krijgen 2Ã*3 keer per dag kuil, maar van allemaal verschillende mensen, dus de hoeveelheid zal verschillen per voerbeurt.

@evenaar: bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb geen tips wat betreft musli, maar wel ervaring met een mager paard.
    Myra is deze zomer voor het eerst een beetje dik. Mijn singel past amper meer!

Ze stond snachts binnen, kreeg twee keer per dag een halve kilo biks of musli. Kreeg 2 keer per dag hooi of kuilgras.

Wat er is veranderd: onbeperkt gras, heel kort en elke dag een klein strookje erbij. Elke dag drie handjes musli van Equisanum.
    Ook staat ze nu 24 uur buiten zonder schuilstal.

Ohja, ik heb nog een weetje van school. Een mens begint vetweefsel af te breken na een half uur aërobe inspanning. Misschien is de tijdslimiet bij paarden anders, maar het is toch handig om te weten.

Misschien heb je hier iets aan.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

maismeel is ook een praktisch dikmakertje, en voorlopig maar eens onbeperkt kuil. Dat is mijn advies. De winter komt eraan, en hij moet idd niet te schraal de winter in.

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik ken het probleem. Pardoes is ook mager en is dit eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem kreeg. Het lijkt nu langzaam te gaan lukken hem wat dikker te krijgen.

Zelf denk ik dat de beste tip die ik heb gekregen doorlopend ruwvoer met een goede voedingswaarde is. Pardoes kreeg naast overdag kort gras van dat voordrooghooi (maar, niet altijd zo gemakkelijk te realiseren op een pensionstal, ik weet er alles van!). Nu staat hij gedurende de nacht apart met eerste snede hooi. Dat is tamelijk groen van kleur en er zitten veel aren in, voordrooghooi lijkt meer op dun stro. Bijkomend voordeel is dat hij het veel lekkerder vindt. Kuil zou nog weer voedzamer zij, al heb je daar ook verschillende soorten in.

Verder voer ik ook elke ochtend die Havens muesli en brok maar samen nooit meer dan een voerschep (= plm 1 kg) omdat ik begrepen heb dat meer dan een kg krachtvoer per voerbeurt niet goed is voor een paard.

's Avonds voer ik een paar keer per week krachtvoer en daar gaat dan ook een scheut olie in. Verder een paar keer per week lijnzaad en geweekte bietenpulp. Ik ben net begonnen met maisvlokken. Dat zit ook in die Havens muesli maar los was er niet zo gemakkelijk aan te komen. Die ik nu voer zijn eigenlijk voor mensen bedoeld!

Van luzerne heb ik begrepen dat er relatief veel eiwit in zit, alleen is de Calcium/Fosfor verhouding niet goed. Maar daar staat in een ander topic een hele uitleg over van Jossie, over hoe je dit op kunt heffen.

Ik hoop dat ik je hier iets verder mee heb kunnen helpen. Het is een lastig probleem een te dun paard, zeker omdat iedereen klaagt dat zijn paard te dik is! Ik heb me er tenminste heel machteloos onder gevoeld.

Hou je ons op de hoogte want ik ben natuurlijk heel benieuwd naar wat helpt en wat niet!

Ik hoop dat

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Bedankt voor jullie tips!

Gister het voer gewogen, King krijgt per voerbeurt iets meer dan een kilo muesli, dus ruim 2 kilo per dag. Ik kan hem helaas niet meer kuil geven dan hij nu krijgt, omdat één van de andere paarden die erbij staat dan tonnetje rond wordt. King in zijn eentje bijvoeren wordt ook lastig. Ze krijgen gelukkig best veel kuilgras.

Maisvlokken of maismeel, waar koop je dat? En hoe voer je dat, gewoon droog?

Gewoon de kruiden muesli blijven voeren dus, ondanks het lage eiwit gehalte?

Aangemeld
    May 2005

Toevallig bedacht ik me gisteren: maisvlokken=cornflakes! Dus ik voer mijn paard gewoon cornflakes eigenlijk... Nu wil ik je niet aanraden om een pak Kellog's te gaan kopen. Maismeel is denk ik gewoon bij de fouragehandel te koop of te bestellen. De maisvlokken waren niet zo makkelijk aan te komen, ik koop ze nu via een biologische (!) graanpletterij. En ze zijn dus eigenlijk voor mensen bedoeld.

Met de vlokken heb ik de proef op de som genomen. Ik voerde ze tot nu toe droog maar ze zetten met water er bij wel 50% in volume uit. Dus ik voer ze nu geweekt, samen met de bietenpulp. Dan meng ik er nog luzerne door voor het ruwe celstof gehalte (maar dat zijn mijn eigen theorieen hoor, er zijn zo veel theorieen in paardenvoerland dat ik van sommige zelf maar een "gemiddelde" bedenk).

Van maismeel heb ik begrepen dat er ook altijd een papje van gemaakt wordt.

Ik ben er helemaal niet zo voor om maismeel (of mais) te geven. Een paard wordt er misschien wel sneller dik van maar mais is veel minder goed verteerbaar voor een paard dan andere granen. Je kunt er gaskoliek mee krijgen of andere verteringsstoornissen.

Ik denk dat je b.v. beter kunt kiezen voor extra olie aan het voer toevoegen (Omega3-6) of wat meer voeren (3kg per dag) of meer slobber geven.
    http://www.pavo.nl/voeding/mijn-paard-is-te-mager.html
    Kijk even hier:
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik heb toch hele goede ervaringen met maispulp. Maar dat was dan ook ontzettend mooi verneden, het had iets weg van luzerne en je moest geven met water eronder. We hebben het toen in Friesland moeten kopen, omdat het hier in de buurt niet te krijgen was.

Amy was een soort van gratenpakhuis toen we haar kochten. Dankzij een dieet van veel zemelen, bietenpulp en maispulp hadden we haar zó weer oké.

Aangemeld
    May 2005

@Marianne: dat was ook een punt van zorg voor mij en daarom voer ik maisvlokken. Is geexpandeerd (bewerkt) en daarom beter te verteren.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne2
    Hou je ons op de hoogte want ik ben natuurlijk heel benieuwd naar wat helpt en wat niet!
    Kleine update:
    Ik heb verder niks meer veranderd aan zijn voer, ik wou het eerst nog even wat langer aanzien. Deze foto's zijn vandaag genomen:

Ik vind hem er zelf wel goed uit zien. Je ziet soms zijn ribben nog licht, maar niet altijd. Hij mag van mij nog wel ietsje dikker maar niet veel. Wat vinden jullie?

Sja.. ik vind hem toch nog te mager!
    Mijn principe is toch: ribben moet je wel kunnen voelen, je moet ze niet zien.
    Vooral nu we richting herfst en winter gaan: slobber bijvoeren.!

Aangemeld
    May 2005

Hij is natuurlijk al wat ouder en hij is duidelijk beter bespierd dan mijn paard. Maar ik vind hoe hij er nu uitziet te vergelijken met hoe Pardoes er een maand geleden uit zag en dat vond ik zelf te dun. Hij is niet broodmager maar in mijn ogen wel op het randje: dunner moet hij niet worden.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten