Hoi allemaal,
Na mijn succes verhaal van enkele weken zijn we ongeveer elke week een ritje gaan maken in het bos.
Dit ging steeds erg goed, natuurlijk niet perfect daarvoor zijn we beide nog te groen, maar elke keer ging er iets beter.
Gisteren ben ik terug gaan wandelen en van het begin tot het einde ging het stroef.
Ze had er enorm veel zin in en stapte goed door en af en toe trippelde ze omdat ze sneller wilde. Maar ze was perfect in te houden.
Toen we bij het eerste grasachtige bospaadje kwamen heb ik een galopje gedaan.
En hier is het eerste probleem:
- Ze is nogal gevoelig aan haar hoefjes als ze over keitjes enzo moet lopen. En blijkbaar lag er onder het gras toch wat keitjes of d of eender wat. Dus het liep niet zo gemakkelijk.
( Normaal mag ze daarom van mij altijd op de bospaadjes kiezen waar ze loopt, dan loopt ze ook het best vind ik)
- Maar nu wou ze dat in de galop ook doen en ik kon haar niet meer sturen. Ze liep dus langs de gracht (die heeeell diep was) te galopperen en de bomen vlogen zo langs mij voorbij (had schrik voor mijn knie die ertegenaan zou kunnen knallen).
- En ik kon haar dus niet op mijn gekozen pad krijgen. Omdat ze ook echt wel wou lopen kon ik haar ook niet heel snel terug in draf of stap krijgen. Ik heb die ors geprobeerd en die lukte ook niet.
- Na 15 meter ofzo stond ze wel stil.
Dit is vooral mijn eigen schuld, dat besef ik goed genoeg, ik moet haar gewoon niet mee zelf het pad laten kiezen in welke situatie ook. Maar ik wou dit toch ook even vertellen.
Maar dit was niet leuk, voor hetzelfde geld kwamen we in de gracht terecht of lag mijn knie tegen een boom op.
Probleem 2:
- Ze volgt heel erg mijn moeder die altijd met de fiets meerijd. Als zij sneller fietst dan gaat vanilla sneller, als zij tragen gaat dan gaat vanilla ook trager. Ik probeer elke keer een eigen gekozen tempo aan te nemen maar dit gaat meestal gepaard met veel druk op de teugels. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Probleem 3:
Ik kwam voorbij een waterplas (van de regen) en wou haar erdoor laten waden.
- Ik kreeg haar er niet door en ze was helemaal lb. Enfin, dat leek toch zo. Want elke kans dat ze kreeg om een hap gras te nemen die greep ze. Dus hierdoor werd ik dikwijls naar voorover gesleurd door haar.
-De plas lag aan de kans van een bospaadje. Dit bospaadjes was afgeboord met 2 diepe grachten. En elke keer als ik haar naar het plasje vroeg liep ze recht op de gracht af. Zowel voorwaarts als achterwaarts.
- Ik ben van miserie afgestapt en heb haar via grondwerk door de plas laten lopen. Dit ging wel, daarna er terug op en het probleem was opgelost.
Maar ik zou toch wel graag van die probleempjes oplossen terwijl ik in het zadel zit. Want ik vermoed als we terug een plas passeren dat ze er weer niet door zal gaan zolang ik geen controle heb in het zadel.
Probleem 4: Er was even een probleem met een achterliggende tractor waarvoor ik toch wel even op een oprit wou stappen.
-Vanilla gaat altijd overal op (beton, d, rood, groen,...)
- nu wou ik gewoon van het ene strookje beton naar een lichter gekleurd stukje beton en ze wou er niet op.
- Even crisis dus ik dacht dan probeer ik de anders kant: dat was een grasweggetje. En daar wou ze ook niet op. Dus eigenlijk wou ze gewoon koppig zijn. Want anders loopt ze zo overal op.
- Toen de tractor voorbij was ben ik even op beide paadjes gaan lopen en toen wou ze er terug op zonder enige aarzeling. Maar toen ik van het paadje af kwam was mijn moeder al een beetje verder met de fiest.
- Vanilla begon op de beton te draven, volledig rb ben ik zeker van. Maar ik kon niks meer. Niet sturen, niet stoppen, niet versnellen. Ze liep volledig op automatische piloot. Wat helemaal niet goed is. Uiteindelijk heb ik haar dan toch stilgekregen maar pas een heel eind verder.
( Dit heb ik ook al eens aan de hand gehad als ze naar pommeke wilde).
- Verder kijkt ze ook totaal niet uit voor grachten. Ze loopt er zo in. Maar een gracht van 1.5m diep is geen pretje om in verzeild te raken. Daar heb ik echt heel veel schrik van en als ze in de buurt komt van een gracht dan stop ik direct met wat ik bezig ben om haar daar vandaan te halen. Maar blijkbaar weet ze dit maar al te goed en als ze iets niet wil loopt ze gewoon recht op een gracht af. Hoe kan ik dit oplossen?
Hopelijk kan iemand mij helpen om deze probleempjes zo snel mogelijk op te lossen.
Mvg
Stefanie
Bladwijzers