Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: melkproductie... stopt dat nou vanzelf?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

melkproductie... stopt dat nou vanzelf?

Boots drinkt nu 7 maanden bij z'n moeder, en ik heb zelf het standpunt: voor de gezondheid, groei en ontwikkeling van Boots is toppie. Dat ik er zelf wel eens last van heb vind ik van ondergeschikt belang.

Mijn vader zegt dat de melkproductie vanzelf stopt. Hij heeft jarenlang een boerenbedrijf gehad met daarvan een groot percentage melkkoeien, en de ervaring is dus dat de melkproductie langzaam aan afneemt en zelfs stopt.

Nu is een paard geen koe, maar het principe zou toch niet veel afwijken?

Ik heb het dus niet over "het geestelijke" aspect van het afspenen, maar puur... stopt het nou of zolang er vraag is wordt er geproduceerd?!

Of verschilt dat ook per diersoort en dier?
    Ik besef dat het in de natuur vanzelf opgelost wordt door een nieuwe dracht, maar zo natural zijn wij niet
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: melkproductie... stopt dat nou vanzelf?

Ik zag heel pasgeleden een documentaire over mensenkinderen van... 10+!!! jaar die nog aan de borst gingen. Bij mensen gaat het dus in ieder geval niet over zolang het gestimuleerd wordt

Aangemeld
    Jul 2005

Ja daar heb ik ook wat van gezien... maar snel weer verder gezapt!!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Volgens mij wel ja..heb over een paar weken de homeopaat laten komen zien omdat charlotte met onverklaarbare reden melk gaf. Ze zei dat, als je daar gewoon niet aankomt, het vanzelf stopt, omdat er geen 'seintje' wordt doorgegeven aan de hersenen om nog melk bij te produceren, omdat dr niemand van drinkt...
    Gewoon niet meer aankomen, want als ze wel nog 'gemolken' wordt is dat dus een teken om nog melk bij te maken!! Ofzo..

Groetjes
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Er zijn 2 hormonen verantwoordelijk voor de melkproductie; prolactine en oxytocine.
    Wanneer oxytocine vrijkomt zal de merrie de melk laten 'schieten'. Dit hormoon komt vrij wanneer de tepel gestimuleerd wordt (o.a.).

Neemt de stimulatie af (een ouder veulen drinkt minder keer per dag dan een pas geboren veulen) dan neemt ook de productie van beide hormonen af en vervolgens neemt daardoor ook de melkproductie af.

In principe kan een jong dus onbeperkt blijven drinken. Op zich zou dat in de natuur niet erg zijn; als alles goed gaat is er het volgende voorjaar weer een nieuw veulen en is het oude dus direct gespeend. Helaas is dat bij 'ons' niet geval, dus ik zou zeggen, voor er een nieuw veulen geboren zou kunnen worden de bijna-jaaring rustig aan spenen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    stopt het nou of zolang er vraag is wordt er geproduceerd?!
    idd, zolang er vraag is, is er aanbod. Is er geen vraag meer, dan droogt het uier op. Ze zal nu wel wat minder liters produceren omdat Boots zelf ook andere voedingsstoffen en water binnenkrijgt. Zijn behoefte aan melk wordt dan ook minder, maar zolang hij mág zal hij bij haar blijven drinkenen zij melk blijven produceren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik vrees dat je idd moet afspenen of opnieuw laten dekken als je de melkproductie voor Boots wil stop zetten. Zolang de productie gestimuleerd wordt blijft deze op gang. Wij dachten dat de uier van Nessa al genoeg geslonken was na een weekje afspenen maar Sunshine wist er toch nog wat druppeltjes uit te persen dus hebben we haar toch nog een weekje langer apart gehouden van moeders. Gelukkig was het daarna gedaan met de melkbar en ook al probeert Sunshine het af en toe nog wel eens, er komt echt niets meer uit.
    Een kennisje van me vertelde dat ze ooit eens een "veulen" (van 2 jaar) nog bij de moeder had zien drinken omdat die nooit fatsoenlijk afgespeend was.
    Groetjes ingrid

Aangemeld
    Jul 2005

Klinkt logisch inderdaad, mn vader was echter zo overtuigend en ja, het zou mij ook goed uitkomen.

Toch maar een afspeningsprogram in elkaar draaien.

@ nancino: wat doet prolactine?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

In het kort: Prolactine zorgt ervoor dat de productie van melk geactiveerd wordt en in stand wordt gehouden.
    In het lang, zie hieronder:

(Bron: http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beuke ... ctine.html)
    Werking:

Prolactine ondersteunt bij de mens de werking van oestrogene hormonen, progesteron, hydrocortison (cortisol), insuline en schildklierhormoon op de melkklieren tijdens de zwangerschap en zet deze aan tot functioneren (lactatie) indien zij voldoende geactiveerd zijn. Prolactine beïnvloedt de secretie van eiwitten, caseïne, vetzuren en lactose in de melk en het volume van de melkproductie.

Het hormoon heeft bij de vrouwelijke individuen van verschillende diersoorten verschillende werkingen. Het zet de krop van duiven tot ‘melk’-secretie aan (duivenmelk), hoewel de krop morfologisch en ontogenetisch niet met zoogdiermelkklieren vergelijkbaar is. Prolactine is, althans bij sommige diersoorten, van belang voor moederschap kenmerkend gedrag. Het is, naar wordt aangenomen ook bij de mens, van belang voor het in stand houden van de secretie van progesteron door het gele lichaam (corpus luteum) in de eierstok (vandaar het synoniem luteotroop hormoon); in deze zin is het ook een gonadotroop hormoon, hoewel chemisch sterk verschillend van de andere gonadotrope hormonen.

Afgifte:
    De afgifte van prolactine wordt vnl. gereguleerd door verminderde afgifte van dopamine, ook wel genoemd prolactin inhibiting factor, PIF. Dopamine remt de afgifte van prolactine. Omgekeerd zetten oestrogenen de secretie van prolactine aan, maar de werking van prolactine wordt door een hoog oestrogeengehalte in het bloed geremd.

De productie van prolactine kan echter ook op gang komen door een prolactin releasing factor, PRF (= prolactin releasing hormone, PRH), die mogelijk identiek is met TRH (thyreotrope releasing hormone).

De secretie van prolactine verloopt episodisch, maar niet in een 24-uurs ritme, zoals bij sommige andere hypofysaire hormonen. Tijdens de slaap neemt de secretie toe ongeacht het tijdstip van de dag waarop de slaap intreedt. Ook angst, depressie, stress, lichamelijke inspanning en stimulering van de tepels leiden tot een verhoogde afgifte van prolactine. Geneesmiddelen hebben eveneens invloed op de secretie. Dopamine-agonisten onderdrukken de secretie; dopamine-antagonisten (fenotiazines) doen de secretie toenemen.

Een voortdurend te hoge prolactineproductie, bijv. ten gevolge van een (al of niet aantoonbaar) hypofysegezwel, geeft aanleiding tot infertiliteit bij de vrouw en bij de man. Hyperprolactinemie (een verhoogde hoeveelheid prolactine in het bloed) geeft bij de vrouw aanleiding tot onregelmatige menstruaties, uitblijven van de menstruatie en uitblijven van de ovulatie; bij de man wordt de testosteronproductie onderdrukt, evenals de spermatogenese. Een verlaagd libido en toenemende impotentie leiden tot onvruchtbaarheid. Het is niet bekend op welke wijze prolactine effect uitoefent op de functie van de geslachtsorganen. Genoemde effecten kunnen echter gemakkelijk onderdrukt worden door toediening van bromocriptine. Soms is de amenorroe (het wegblijven van de menstruatie veroorzaakt door een hypothalamusafwijking) een gevolg van een te hoge gevoeligheid voor prolactine; ook dan helpt bromocriptine.

Bladwijzers

Forum Rechten