http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=12&t=680617
Is er iemand hier die hier meer van weet ?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=12&t=680617
Is er iemand hier die hier meer van weet ?
Over Balki , m'n SuperShet :
Nee hoor , hij is niet dik .
Hij zit gewoon vol met karakter .
Ik zit het al de hele dag een beetje te volgen daar.
Doodeng!
Mijn ponys staan ook nog buiten... Toch maar goed in de gaten houden denk ik !
NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
Ryona, Kalinine en El Amore
in de paardenkrant van woensdag:
paarden sterven aan eikelvergiftiging
in het kort:
in friesland zijn 3 paarden (2 merrie, 1 veulen) gestorven door het eten van eikels.
de symptomen die de paarden vertoonden waren: spierzwakte,verminderde eetlust en sufheid. de paarden stierven binnen een dag.
normaal zijn eikels al giftig maar door de storm zijn ze in een heel rijp stadium van de boom in het weiland gewaaid. de eikels bevatten op dat moment een hoge concentratie looizuur. dat wordt in het paardenlichaam omgezet in pyrogallol, een zeer sterk bloedgif, dat hemolyse verwekt. rode bloedlichaampjes vallen uitelkaar en hierdoor komen te weinig voedingsstoffen bij de spieren.
het hart, en uiteindelijk alle organen worden verzwakt. het eten van meer dan 4 kilo eikels per dag is al fataal.
tot zover de paardenkrant.
dit lijkt wel wat op atypische myopathie ?!
zou het kunnen dat die paarden ook eikels hebben gegeten?
mijn paard heeft een mening.
Ik heb het hele topic bijgelezen... Het paardje van de TS heeft het niet gehaald. Afschuwelijk zo'n plotse ziekte!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Dramatisch!
Andor en Merrit hebben op 500 m van deze besmette plek gewoond.....
En Memphis: het heeft niks met eikeltjes te maken hoor.
Het op bokt aangehaalde artikel is uit 2004 toen er in Limburg een aantal gevallen van AM geconstateerd of vermoed waren. Ik heb er in de afgelopen jaren nooit meer wat van gehoord en voor zover ik weet zijn er geen nieuwe gevallen in NL econstateerd.
Er is tenminste niks in de openbaarheid over verschenen.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Huh, eikels giftig? Ik heb geleerd dat alleen groene eikels giftig zijn, de rijpe bruine niet!
Atli is dol op eikels... Gelukkig haalt-ie de 4 kilo per dag niet en staat hij nu in een wei waar geen eik naast staat...
Ik hoop dat ze snel achter halen wat het is.
Denk je gezond bezig te zijn met je paard 24/7 buiten
Be a realist,
Remain a dreamer
In het aangehaalde topic wordt er div keren de DA van Utrecht aangehaald. Ze hebben ook mail contact gehad met elkaar. Dus wat er nu speelt , nl 3 paarden dood, is wel degelijk een feit! Nieuw geval dus.Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
Ja klopt wat Antheman zegt. Er zijn nieuwe gevallen. Op PN hebben ze het er ook al over.
heb ook eens op eikels gezocht (sorry beetje off topic) en vond dit:
http://www.dierennieuws.nl/cgi-bin/yabb ... 1098612760
Tot voor kort at Lodash ongeveer de hele dag eikels, schijnt toch niet zo erg te zijn. Er zit zelfs iets anti worms in, en nog iets nuttigs dat ik vond toen ik googlede op eikels + paard.
Ik had al een beetje besloten dat als Lodash de halve dag eikels eet, ze niet giftig zullen zijn, want Lodash is beslist niet gek of dom.
May the horse be with you!
Het zal hem dan wel in de hoeveelheid eikels zitten... 4 Kilo is best een hoop, daar zal Lodash dan wel onder blijven (en Atli zeker).
Ik weet overigens niet of je er zomaar van uit kunt gaan dat als je paard iets eet, dat het dan niet giftig is... Dat heeft niet zoveel met gek of dom te maken, wel met hoe een paard opgegroeid is. Als hij als veulen niet met veel verschillende planten in aanraking is geweest, waarbij hij van zijn moeder heeft kunnen leren wat wel en niet eetbaar is, zal hij op latere leeftijd dit onderscheid ook niet goed kunnen maken.
Denk maar even terug aan Dareng hier van het forum, die had de giftige bast van de acacia gegeten!
Ja en mijn vriendin´s draver en zijn ijslandervriendinnetje hebben zelf besloten een dodelijk hoeveelheid taxus te eten, terwijl ze de op een grote wei stonden
Ik vertrouw echt niet op de "slimheid" van paarden. Wij mensen hebben hun dat instinct grotendeels ontnomen door ze te dominesticeren.
Je hebt gelijk Trea, ik zie zelf dagelijks het voorbeeld van dit feit! Kate en Wick zijn beide veelvraten, maar hebben een totaal verschillende achtergrond. Kate vrij en blij in een kudde opgegroeid, ook nog eens in een natuurgebied. Wick daarintegen, is opgegroeid als veelbelovende fokmerrie in grotendeels een box, fysiek gescheiden van soortgenoten.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Wat zie ik dus regelmatig gebeuren? Kate eet in de bermen van het kavelpad keurig om bepaalde plantjes heen... Wick absoluut niet. Van Kate weet ik dat ze bijvoorbeeld zwarte nachtschade laat staan (heb haar erom heen zien eten), terwijl ik Wick eten op een plek waar zo'n plant groeit bij voorbaat al niet zou toestaan. Ik vrees alleen dat in geval van eikels Kate deze ook eet, er stonden geen bomen in het gebied waar ze opgegroeide .
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Bladwijzers