Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: toch maar weer meer voeren?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

toch maar weer meer voeren?

Hoi,

Mijn pony krijgt een kleine plak hooi savonds (of droog kuil, wat dus al wat ouder is) en smorgens heeft hij ongeveer 2 a 3 uur de tijd om te eten, dan wordt er op het land (zand ondergrond) om 6.30 veel hooi verspreid.

Het werd kouder de afgelopen weken dus kreeg hij wat meer savonds, jammer genoeg werd hij ook heel snel dikker dus we minderen weer. Alleen nu eet hij dus veel stro, laten we zeggen dat hij smorgens op een eilandje staat. De buitenrand stro blijft natuurlijk schoon en dat eet hij allemaal op!

Ik zou mijn pony graag dag en nacht buiten willen, maar dit is helaas geen mogelijkheid. Hij gaat om 6.30 naar buiten en pas tegen donker naar binnen.

Is het erg dat hij nu veel stro eet (hij heeft het vroeger ook veel gedaan) of moet ik gewoon meer hooi geven? En wat als hij dan dikker wordt?

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: toch maar weer meer voeren?

In wat voor mate is je pony dik? Want als een paard gevulde darmen heeft, dan oogt de buik gewoon wat rond, maar dat hoeft niet te betekenen dat het paard dik is. Als je zo'n paard een dag amper te eten geeft, zul je ook zien dat ze opeens weer slank zijn!
    Ik vind het belangrijk dat een paard voortdurend de beschikking heeft over gras, hooi of kuil. Het hele verteringsstelsel van een paard is gebaseerd op de opname van kleine hoeveelheden voedsel, de hele dag door. Ik zou als ik jou was gewoon wat extra hooi bijvoeren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

hoi nicolien, ik ben dus helen(ie) van t andere forum, misschien dat je je nog foto's herinnerd van diesel.

Echt dik is hij niet, maar soms heeft hij precies zo'n hangbuik en wat je zegt, af en toe lijkt hij opeens weer slank! Ik let er niet zoveel op eigenlijk, maar ik kan me wel herrineren dat ik vaak heb gedacht: jeetje hij is weer slank zeg! of jeetje hij is weer diK! Ik merk het vooral dat mijn zadel niet perfect naar achteren blijft liggen door die dikke buik, gelukkig is er een barefoot in aantocht en daar heb ik t probleem niet mee

Ik ga hem wat extra voeren en het in de gaten houden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    hoi nicolien, ik ben dus helen(ie) van t andere forum, misschien dat je je nog foto's herinnerd van diesel.

Echt dik is hij niet, maar soms heeft hij precies zo'n hangbuik en wat je zegt, af en toe lijkt hij opeens weer slank! Ik let er niet zoveel op eigenlijk, maar ik kan me wel herrineren dat ik vaak heb gedacht: jeetje hij is weer slank zeg! of jeetje hij is weer diK! Ik merk het vooral dat mijn zadel niet perfect naar achteren blijft liggen door die dikke buik, gelukkig is er een barefoot in aantocht en daar heb ik t probleem niet mee

Ik ga hem wat extra voeren en het in de gaten houden.
    helen, ik weet niet of je het weet maar wanneer diesel zo dik oogt heeft hij bijna al het stro van zijn stal opgegeten en heeft hij gas in zijn darmen.
    misschien handig als je dat in de gaten houdt, wanneer hij genoeg hooi krijgt 's avonds eet hij minder stro...
    <!-- w -->http://www.fotoreadings.nl<!-- w --> / <!-- w -->http://www.PaardEnschool.nu<!-- w --> / <!-- w -->http://www.spiritualsouls.nl<!-- w -->
    al mijn paardjes en ik zijn Recht en Bodt.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, als je paard zoveel gas in zijn darmen heeft dat hij daarvan opzwelt, is er volgens mij iets niet helemaal goed...

Mijn paard ziet er momenteel ook uit als een tonnetje: ze krijgen best veel gras, omdat daar niet zoveel voedingswaard meer in zit, maar daar worden ze dus wel rond van omdat ze zoveel volume in hun buik hebben. Diesel wordt dus gewoon rond van het vele stro wat in zijn buik zit.

Zolang je paard niet vet wordt (dat is dus wat anders dan rond) zou ik meer hooi bijvoeren. Een kleine plak hooi is namelijk wel erg weinig om de nacht op door te komen!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

hij staat nu op rubbere matten met alleen een hoekje stro om in te liggen en hij oogt niet meer dik

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoe bedoel je bovenstaande nu?
    Nicolien zegt je:
    Want als een paard gevulde darmen heeft, dan oogt de buik gewoon wat rond, maar dat hoeft niet te betekenen dat het paard dik is.
    vervolgens zeg jij:
    Echt dik is hij niet, maar soms heeft hij precies zo'n hangbuik en wat je zegt, af en toe lijkt hij opeens weer slank
    En vervolgens geef je hem nog minder te knabbelen en ziet hij er "opeens" weer slank uit!
    Geef je paard lekker hooi te eten, dan heeft hij tenminste nog wat te doen in zijn hokje...

Je kunt je paard onbeperkt stro voeren, het minderd het hongergevoel en verveling en dik kan hij er niet van worden.

Bij hooi of voordrooghooi is de kwaliteit en dus voedingswaarde afhankelijk van de kwaliteit; in welke periode het gewonnen is en of het natuur of weide hooi is.

Goed voeren is gewoon best moeilijk. Je wilt verveling en hongergevoel tegen gaan, maar je wilt ook zeker niet dat hij te dik wordt. Het oog van de 'meester' is hier wel belangrijk bij.
    Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

En vervolgens geef je hem nog minder te knabbelen en ziet hij er "opeens" weer slank uit!
    Geef je paard lekker hooi te eten, dan heeft hij tenminste nog wat te doen in zijn hokje...
    ik zet hier toch een topic omdat ik niet goed weet hoe het komt, sorry dat ik niet alles weet

en bovendien hij heeft echt hooi genoeg als er smorgens hooi blijft liggen dan kan hij best wat minder krijgen dus ik zie t probleem niet.

Je kunt je paard onbeperkt stro voeren, het minderd het hongergevoel en verveling en dik kan hij er niet van worden.

Bij hooi of voordrooghooi is de kwaliteit en dus voedingswaarde afhankelijk van de kwaliteit; in welke periode het gewonnen is en of het natuur of weide hooi is.

Goed voeren is gewoon best moeilijk. Je wilt verveling en hongergevoel tegen gaan, maar je wilt ook zeker niet dat hij te dik wordt. Het oog van de 'meester' is hier wel belangrijk bij.
    Succes!
    hij heeft nu een snack a ball en hij heeft genoeg hooi en zijn schone stro eet hij soms op soms niet dus ik denk dat het wel goed zit. Op zijn vorige stal (alleen snachts) bonkte hij wel vaak tegen de deur, maar nu staat ie heel rustig en vaak zelfs te likken aan zijn buurman gelukkig staan ze alleen swinters snachts op stal en zomers heeft hij weidegang

Bladwijzers

Forum Rechten