Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 138

Topic: Stoelzit ernstig of niet?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: Stoelzit ernstig of niet?

Zo, ben ik weer. Ik heb gister ff op Shiva gezeten om het een en ander uit te proberen. Helaas kon ik geen foto's maken, was vergeten de batterij op te laden. Stom, ik weet t.

Maar goed, hier ben ik dus achter gekomen.
    Ik zit net zoals trea zegt, niet op mn kont, maar op mn zitbeenknobbels. Met mn bekken niet gekanteld en een rechte rug. Maar toch met mn benen naar voren toe.
    Als ik ging zitten zoals het hoort, met je benen onder je, dan gebeurde dit: mn bekken kantelde naar voren toe en mn rug begon heel erg hol te staan. Met mn bovenbenen ging ik klemmen en mn balans was erg ver te zoeken.
    Shiva is gewoon te breed voor mij om mn benen onder me te laten hangen. Dan gaat mn hele lichaam verkeerd staan.
    Ik merkte ook aan haar dat ze het erg vervelend vond. Ging ik weer zitten zoals ik zit, dan heb ik een rechte rug, rechte bekken, en zit ik los op haar. Nergens geen druk of spanning.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.

Maar nu dus de vraag, zit ik dan toch echt verkeerd? En hoe moet ik dat dan veranderen? Want ik merk niet aan Shiva dat ze er last van heeft, ze heeft geen last van dr rug, dat kijkt mn hoefsmid ook altijd na.

Ook denk ik wel dat ik mn benen nog iets naar achteren kan leggen in de winter, dan is Shiva natuurlijk ook minder dik. En het zal ook wel schelen als ik wat afgevallen ben. Dan zit al dat vet niet zo in de weg, hahaha.

Maar goed, hier ben ik dus achter gekomen.
    Ik zit net zoals trea zegt, niet op mn kont, maar op mn zitbeenknobbels. Met mn bekken niet gekanteld en een rechte rug. Maar toch met mn benen naar voren toe.
    Tja Jess, dan zit er maar 1 ding op. Pilates!!! En de spagaat gaan leren.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Whahahaha, de spagaat zal me denk ik nooit gaan lukken, maar pilates......dat zie ik toch wel zitten.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

http://www.pilates.com/BBAPP/V/personal ... trian.html

pilates voor de paardenliefhebber!

Equilates: A Gymnastic Riding System Using Mind, Body, and Spirit Progressive Training for Rider and Horse
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

zo ik heb er nog even met een natural instructrice hier over gepraat, en dit is haar commentaar:

'de stoelzit is inderdaad storend voor je paard omdat je dan uit evenwicht zit (denk er gewoon aan dat als je je paard onder je weg tovert je dan op je achterwerk zou belanden, dat onevenwicht moet je paard dus extra dragen)
    Zonder zadel zit je confortabeler op je bilspieren dan op je zitbeenknobbels en door je zitbeenknobbels naar voren te steken zit je dus op die spieren. Het barefootzadel zal je waarschijnlijk ook in die positie dwingen. Zit wel lekker ontspannen en is goed voor een rustige wandeling waar je paard niet te hard moet werken. De "dikte" van je paard heeft daar uiteraard ook wel mee te maken omdat je benen eigenlijk door de buik naar voren geschoven worden(net zoals de singel van het zadel naar voor verschuift bij een dik "gebuikt" paard. Ja kan dat wel een natuurlijke houding noemen als je wil, Emiel Voest zit ook zo als je hem ziet rijden maar ik ben het daar niet mee eens...
    Maar je moet een evenwicht vinden, liever zonder zadel iets achter de beweging zitten en rustige wandelingen doen met je paard doen dan perfect recht zitten met een nijpende houding en je paard in een onconfortabele houding dwingen.
    Altijd afwegingen maken dus en luister naar je paard waar hij of zij zich goed bij voelt.

Is het zitten op je zitbeenknobbels pijnlijk voor je paard of niet? Ik denk
    inderdaad dat dat zo kan zijn als je zonder zadel rijdt, maar dat hangt ook weer van paard tot paard af, weer luisteren naar je paard is dus de boodschap. Met zadel heeft je paard volgens mijn geen last van je zitbeenknobbels (eerder wij zelf) eerder van zitbeenknobbels die naar voor of achter zijn gekanteld omdat je dan je rug gaat overspannen wat je paard zeker voelt.'

conclusie? hangt af of je met of zonder zadel rijdt, en wat de bedoeling is van je rijden he, en of je een dunner of een dikker paard hebt ook...

een rechte houding is in principe beter, maar je moet die ontspannen kunnen hebben/aanhouden. een dragend paard is altijd het doel.

wat denken jullie?

Forumlid angela88's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Idd. Een dragend, ontspannen paard is het doel. Je kunt denk ik ook beter ontspannen, maar niet helemaal netjes zitten, als netjes maar helemaal gespannen.

Het ideaal is natuurlijk ontspannen in de juiste houding. Het fijnste voor ruiter EN paard.

Daar moet je dus ook altijd naar toe werken, in welke tak van de paardensport je ook bezig bent.
    Kijk op <!-- w -->http://www.nieuwboer.info/paarden<!-- w --> voor foto's !!
    Witte en Orlanda zijn geweldig!!!
    Ik verzorg de hoeven van mijn paarden zelf!

Interessante discussie.
    Op je pockets zitten is iets wat veel in de westernwereld wordt gedaan.
    Maar er staat me ook nog iets van bij dat dit voor vrouwen eigenlijk ook fysiek onmogelijk is?

Op je pockets zitten is wel goed mogelijk voor vrouwen volgens mij. Wat juist moeilijk is met een vrouwenbekken, althans zo heb ik het altijd begrepen, is om met daadwerkelijk de BINNENkant van je bovenbenen langs het zadel te zitten. Veel vrouwen zijn geneigd hun benen soort te rollen zodat ze meer met de achterzijde van hun bovenbenen langs het zadel liggen. Hetgeen een goede zit volgens de boekjes moeilijker maakt.

May the horse be with you!

daar heb ik last van ... en daardoor wijzen mijn tenen ook naar buiten...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Op je pockets zitten is wel goed mogelijk voor vrouwen volgens mij. Wat juist moeilijk is met een vrouwenbekken, althans zo heb ik het altijd begrepen, is om met daadwerkelijk de BINNENkant van je bovenbenen langs het zadel te zitten. Veel vrouwen zijn geneigd hun benen soort te rollen zodat ze meer met de achterzijde van hun bovenbenen langs het zadel liggen. Hetgeen een goede zit volgens de boekjes moeilijker maakt.
    Het probleem van de 'vrouwelijke' zit heeft meer te maken met zadels.
    Traditioneel worden engelse zadels gebouwd op het postuur van de man die vanzelfsprekend een smaller bekken heeft, dat wil zeggen: de ruimte tussen de twee bekkenhelften is kleiner.
    Tegenwoordig wordt daar wel rekening mee gehouden, ik meen dat Heather Moffett als één van de eersten een 'vrouwenzadel' ontwierp, waarbij het middeldeel van het zadel ( daar waar je op zit) breder is en daardoor beter passend is, dan een traditioneel zadel.

Dit verhaal gaat niet op voor westernzadels of allerlei boomloze varianten.

Als je met je tenen naar buiten zit ( eendenzit) dan moet je jezelf aanleren tenminste met de tenen recht vooruit te gaan zitten. Met je tenen naar buiten kun je geen effectieve, zachte kuithulp geven. Je kunt dan eigenlijk alleen maar klapperen. Het ziet er bovendien niet uit vind ik.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forumlid angela88's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Of je met je voeten in het spoor kunt zitten, is ook afhankelijk van het paard, en je postuur. Als je behoorlijke bovenbenen hebt, en op een breed paard zit, dan is het niet mogelijk om zonder te spannen met de voeten in het spoor te zitten. Ook met de tenen naar buiten kun je naar mijn inzicht wel een zachte kuithulp geven, al komen de tenen tijdens de hulp wel nog meer naar buiten te staan. Wel is het zo dat het er idd niet echt netjes uit ziet. Maar beter de tenen naar buiten en een ontspannen been, als tenen in het spoor, maar gespannen benen/bekken/enkels.
    Kijk op <!-- w -->http://www.nieuwboer.info/paarden<!-- w --> voor foto's !!
    Witte en Orlanda zijn geweldig!!!
    Ik verzorg de hoeven van mijn paarden zelf!

Ben ik niet met je eens hoor.
    Ik rij al jaren groot formaat paarden, breed en met nog een bolle ribbenkast ook. Het is een kwestie van oefenen en je buitenkuitspieren rekken en soepel maken.
    Bovendien moet je enkel zo flexibel zijn dat je je benen niet spant. Doe je dat wel dan zoek je te veel steun in de beugel en heb je dus geen onafhankelijke zit.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Als je met je tenen naar buiten zit ( eendenzit) dan moet je jezelf aanleren tenminste met de tenen recht vooruit te gaan zitten. Met je tenen naar buiten kun je geen effectieve, zachte kuithulp geven. Je kunt dan eigenlijk alleen maar klapperen. Het ziet er bovendien niet uit vind ik.
    ziet er idd niet uit maar ik ben hard bezig om het af te leren en het gaat al veel beter... zolang als ik mijn gedachten erbij hou... ben ik even met mijn gedachten in verwegistan ofzo... dan bemerk ik dat mijn tenen toch de neiging hebben weer naar buiten te steken.. die eigenwijze ten toch ook...

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    ziet er idd niet uit maar ik ben hard bezig om het af te leren en het gaat al veel beter... zolang als ik mijn gedachten erbij hou... ben ik even met mijn gedachten in verwegistan ofzo... dan bemerk ik dat mijn tenen toch de neiging hebben weer naar buiten te steken.. die eigenwijze ten toch ook...
    Probeer niet je tenen naar binnen te brengen, maar je hakken juist naar buiten.
    Dan verkrijg je een correcte ligging van je been.
    Bij mensen die het niet lukt hun tenen naar binnen te houden, schort het daar vaak aan. Alleen dan tenen naar binnen te brengen, lost niets op aan het foute-been-lig-probleem. Sterker nog, het zorgt juist alleen maar voor verkramping.

Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten