Vanmiddag bij ons buitenritje, galop op een zandpad ging hartstikke goed, totdat we omdraaide. Sunny besloot om niet meer af te wenden maar rechtdoor naar huis te galopperen.
ORS had geen zin, het resulteerde in bokken bokken bokken, totdat ik eraf lag en ze volle vaart richting huis vertrok.
Ze moest daarvoor een dorpsweg oversteken waar ong. 2 autos per kwartier rijden. Een mevrouw met kind achterin kwam net aan rijden en heeft vollop geremd maar Sunny heeft de zijkant geraakt.
Ik hoorde een klap (was aan het bellen naar huis) en hield mn hart vast. Daarna zag ik weer een auto en die reed door, toen dacht.. het zal wel meevallen. Als er gewonden zijn, stopt men wel toch?
Totdat ik terplaatse was... de hele zijkant zat in elkaar. Mevrouw en kind waren enorm geschrokken maar mankeerde gelukkig niets.
Veeeeeel bloed en ik zo snel als ik kon, toch het bloedspoor gaan volgen.
Daar zag ik ze dan eindelijk. De teugel van de hackmore zat om haar voorbeen, dus ze kon niet goed meer lopen en was gelukkig gestopt!! Dennis had de dierenarts al gebeld (lang leve het mobiele netwerk!@!!)
Wat ik toen zag... ongelofelijk!!! Haar hele borst lag open, het bloed spoot eruit. Deed gelijk mn t-shirt uit om het op de wond te stoppen. Dat had weinig zin, mn tshirt verdween gewoon. Het zadel eraf gehaald en met de pad de wond proberen te stelpen. Man o man... het bloed ging nog in straaltjes langs haar benen. Gelukkig bleef ze rustig staan dat ik de pad er goed op kon houden om het ergste te stoppen.
Dennis had ons toen gelokaliseerd en had een hotline met de dierenarts die al onderweg was. We konden nog bij de bosrand lopen, zodat we makkelijk te vinden waren. De dierenarts heeft een aantal klemmen gezet waarmee het spuiten van bloed gelukkig minder was. Dennis kreeg een lift naar huis, waar we de vrachtwagen hebben staan en kwam direct terug. Gelukkig had ik ze er al eens opgezet, dus ook nu ging dat vrij makkelijk.
Linea recta naar de kliniek, waar men 3 a 4 uur bezig is geweest om de wond te hechten en geprobeerd de spieren aan te hechten, in totaal zijn er 4 lagen gehecht. En een enorme drain.
En nu staat ze dus op de kliniek, met bijna 8 meter hechtdraad in haar borst. Ze is echt superbraaf geweest met trailer in en uitladen en bij de dierenarts. Ze hebben haar diverse complimenten gegeven over dat ze zo rustig bleef, wat natuurlijk de behandeling alleen maar ten goede kwam.
Verplicht stalrust, de eerst komende periode. Iedere beweging geeft druk op de borst en benadeelt het herstelproces.
God wat voel ik me zo niet savvy zeg!
Bladwijzers