Wat is ’zadel-indruk’?
Bij de zadel-indruk wordt gecontroleerd hoe ruiter en zadel op de paardenrug drukken.
Het zadel moet goed passen en de ruiter moet recht zitten.Door middel van de ’indruk-pad’ (een dek waarmee teveel druk aangetoond kan worden), kan tijdens het rijden een afdruk gemaakt worden van het zadel met ruiter op de paardenrug! Je weet daarna dus precies waar eventuele knelpunten zich op de rug bevinden.
Zie: http://www.greendistance.nl/index.php?id=22
Ik wilde eigenlijk graag zo´n pad aanschaffen, zodat ik meerdere keren per jaar kan controleren of mijn zadel nog goed past op mijn paard.
Immers met een niet goed passend zadel wil ik mijn paard niet belasten!
Helaas kost zo´n pad 400 euro.
Een zadelpas meting kan je ook zelf organiseren door Esther Groen bij je thuis uit te nodigen. Dit kost echter 40 euro per keer. In principe zou je zo´n pad dus redelijk snel terug verdiend hebben, want ik vind het toch wel belangrijk om minstens 2x per jaar (zomer/winter verandering) te testen of mijn zadel nog wel goed is voor mijn paard.
Maar het is nogal zonde als zo´n dure pad voor de rest van het jaar in de kast ligt, terwijl hij zoveel gekost heeft.
Dus wil ik eigenlijk inventariseren hoeveel mensen er interesse hebben om mee te delen in de koop, die pad dan onderling uit te wisselen onder elkaar en eventueel aan derden te verhuren, zodat er gespaard kan worden voor een nieuwe pad (ik heb geen idee hoelang ze meegaan?)
Dit is slechts een inventarisatie voor een soort van "forum-gel-meet-pad". Gewoon even checken wie interesse heeft. Tenslotte noemen wij ons NH-ers en willen slechts het beste voor ons paard.
Bij voldoende deelname kunnen we alsnog overwegen dit idee werkelijk doorgang te laten vinden of niet.
Bladwijzers