Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 52

Topic: ontwormen, ja of nee?

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ontwormen, ja of nee?

voor iedereen:
    nieuwe informatie over ontwormen op paard natuurlijk:
    http://www.paardnatuurlijk.nl
    onder het kopje: nieuws.
    mijn paard heeft een mening.

Re: ontwormen, ja of nee?

Ja weer één van hun zelfbedachte theoriën.

Ik weet niet hoor. Klinkt best goed als je het leest. En het is waar tot het tegendeel bewezen wordt. Dan veranderen ze van gedachten en wordt de website aangepast.

Zo zijn ze al van gedachten veranderd wat betreft boomloze zadels en onbeperkt voeren.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ppffff, wel erg kort door de bocht, vind ik.
    voor mij en vele anderen is de site van paard- natuurlijk een bron van informatie (voor jou ook meen ik te weten, wat NB aangaat).
    het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn manier van paarden houden en trainen.
    het grootste belang van dit soort publicaties vind ik dat het mensen aan het denken zet: het kan ook anders.
    en elke theorie wordt door de tijd heen wel eens aangepast of enigszins genuanceerd, hetgeen het uitgangspunt vd theorie nog niet volkomen onwaar of waardeloos maakt volgens mij.
    en over het gedeelte "zelfbedacht": hun info is voornamelijk gebaseerd op onderzoek van anderen. (zie bronvermelding)
    mijn paard heeft een mening.

[quote="trea"]Ja weer één van hun zelfbedachte theoriën.

Ik weet niet hoor. K]

Waar is dat nou weer voor nodig, iedere keer weer een trap na achter onze rug? Je bent lid van ons forum, als je iets tegen ons te zeggen hebt, doe het dan daar. We hebben notabene op ons forum gevraagd om commentaar op die pagina, en met veel opmerkingen daadwerkelijk wat gedaan. We hebben echter niets van jou gehoord... En dan lees je nu dit??? Hebben we dit keer op keer afkraken ergens aan verdiend of zo?

Wat je "inhoudelijke" commentaar betreft: Nee, deze theorie is, net zo min als de anderen, door ons zelfbedacht. Zie de bronvermeldingen onderaan de pagina.

En nee, we veranderen niet zomaar van gedachten. Over boomloze zadels staat niets over onze site (omdat we daar gewoon nog niet genoeg onderzoek over hebben gedaan, wel of geen boomloos zadel is slechts een discussie op het forum, maar niet iets wat we op de website presenteren).

Ook over voeding zijn we niet van mening veranderd, we geven nog steeds geen krachtvoer, alleen geven we inderdaad niet meer onbeperkt hooi, maar dat is omdat onze dieren anders te dik worden. Dat is geen andere mening maar de hoeveelheid voedsel aanpassen aan de behoefte van de paarden. Dat zal ieder weldenkend mens doen.

Verder vraag ik me af wat het voor kwaad kan als je je mening aan nieuwe informatie aanpast? Zo zijn wij zelf begonnen met paarden die op ijzers stonden, met bit werden gereden, krachtvoer kregen, etc. Inderdaad hebben we onze mening op tal van punten aangepast, en daar is de website uit ontstaan. Als we onze mening aanpassen dan is dat niet iets dat op slag en stoot gebeurt, daar gaat (wellicht onzichtbaar) heel wat onderzoek aan vooraf.

Frans

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door FransVeldman
    Verder vraag ik me af wat het voor kwaad kan als je je mening aan nieuwe informatie aanpast? Zo zijn wij zelf begonnen met paarden die op ijzers stonden, met bit werden gereden, krachtvoer kregen, etc. Inderdaad hebben we onze mening op tal van punten aangepast, en daar is de website uit ontstaan. Als we onze mening aanpassen dan is dat niet iets dat op slag en stoot gebeurt, daar gaat (wellicht onzichtbaar) heel wat onderzoek aan vooraf.

Frans
    Jullie site is een informatiebron voor velen. Als je je mening aanpast is daar ook niks mis mee. Maar het maakt wel dat ik wat kritischer kijk naar jullie site.
    Niks zo veranderlijk als de mens

Zo ben ik begonnen aan natuurlijk bekappen, precies volgens jullie methode, boek, lespakket en cursus maar blijkt het voor onze paarden, onze manier van huisvesting toch wat anders uit te pakken. Als dan blijkt dat ik het iets anders doe, dan wat op HN "gedoogd" wordt, dan breekt de hel los.

Ik zie wel waar het schip strand met jullie theoriën wb ontwormen. Ik zeg toch dat het er op het eerste gezicht goed uitziet? Maar ik ren er niet meer achteraan. Zie jullie site nog heel graag, maar niet meer als toonaangevend.
    Ik ben teveel dingen tegengekomen die heel stellig beweerd werden, maar die in de praktijk anders uitpakken. Bijv. het verhaal van de wintervacht. Klopt niet voor ieder paard. Is een mooi verhaaltje, in theorie. Verder niet.

Groet, Trea

Oh boy, the same old story..

Mijn hemel, als je zo zeker van je zaak of je "wetenschappelijke" theorieën bent FV, moet je dan echt één persoontje die kritisch wenst te zijn ( gelukkig maar!) tot op een ander forum achtervolgen om haar de les te lezen?
    Doe me een lol zeg..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne

Mijn hemel, als je zo zeker van je zaak of je "wetenschappelijke" theorieën bent FV, moet je dan echt één persoontje die kritisch wenst te zijn ( gelukkig maar!) tot op een ander forum achtervolgen om haar de les te lezen?
    Doe me een lol zeg..
    Kritisch? Graag zelfs. Daar hebben we zelfs om verzocht! Maar dan wel op ons forum, zodat we iets met de kritiek kunnen doen. Maar daar wel het verzoek lezen, er niets mee doen, en dan ergens anders te gaan afgeven op ons, sorry hoor, maar dat is op zijn zachts gezegd "niet netjes". Temeer omdat de enige kritiek is dat we dit zelfverzonnen zouden hebben, terwijl er notabene een bronvermelding bij staat en ze dondersgoed weet dat we dit niet zelfverzonnen hebben?

Degene die dit verzonnen heeft is ene professor van de faculteit in Utrecht. En die heeft het ook niet in zijn eentje verzonnen. Evenmin als het genoemde veterinair parasitologisch centrum. Wij geven het nieuws slechts door.

Kritisch? Graag zelfs. Daar hebben we zelfs om verzocht! Maar dan wel op ons forum, zodat we iets met de kritiek kunnen doen. Maar daar wel het verzoek lezen, er niets mee doen, en dan ergens anders te gaan afgeven op ons, sorry hoor, maar dat is op zijn zachts gezegd "niet netjes". .
    Op jullie forum? Je bedoelt dat forum waar niet gemoderated wordt? Waar diegene met de dikste betonplaat voor zijn kop en de langste adem het laatste woord heeft?
    Nou nee, bedankt.

Misschien is het je opgevallen.. sinds de "slijpschijfaffaire" is mijn berichtgemiddelde flink gedaald op "jullie" forum. Jullie kiezen voor een forum-opzet zoals het is op PN en HN. Mij best. Al veel respectabele mensen zijn daar weggejaagd door je "forumwaakhonden" die niet schuwen om iemand helemaal de zeik in te sneren.

Ik pas daar voor.

Ik heb die link hier niet neergezet. Als ik hem plots zie verschjnen is het mijn goed recht om daarvan te zeggen wat ik denk. En ik heb mijn twijfels bij jullie ontworm-verhaal.

Ik heb ooit eerder mijn twijfels omtrent wormei-telling op "jullie" forum gezet, na een slechte ervaring ermee. Geen hond die erop reageerde, behalve Michiel.
    Zegt mij genoeg.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

hmz...

Dus... ik mag niet voorkomen dat mijn paard ziek wordt omdat mijn dokter mij ook niet iedere 2 maanden preventief antibiotica laat nemen...

Mag ik dan ook geen vitaminepillen meer nemen om te voorkomen dat ik ziek wordt?

wat is er gebeurd met "voorkomen is beter dan genezen?"

Nadat mijn virendin een 5-jarige super-fjord heeft moeten laten inslapen omdat één of andere idioot het niet nodig vond haar preventief te ontwormen en ze een vreselijke wormbesmetting kreeg, ben ik wat voorzichtig met dat soort uitspraken...

24/7 buiten, akkoord. Maar zolang mijn pony in een beperkt gebied "woont" en ik liever niet heb dat hij het slachtoffer wordt van natuurlijke selectie, ontworm ik mijn paard preventief.
    Mijn mening

Groetjes, Lacuna

Doe me een lol zeg..
    Kritisch? Graag zelfs. Daar hebben we zelfs om verzocht! Maar dan wel op ons forum, zodat we iets met de kritiek kunnen doen. Maar daar wel het verzoek lezen, er niets mee doen, en dan ergens anders te gaan afgeven op ons, sorry hoor, maar dat is op zijn zachts gezegd "niet netjes". Temeer omdat de enige kritiek is dat we dit zelfverzonnen zouden hebben, terwijl er notabene een bronvermelding bij staat en ze dondersgoed weet dat we dit niet zelfverzonnen hebben?

Degene die dit verzonnen heeft is ene professor van de faculteit in Utrecht. En die heeft het ook niet in zijn eentje verzonnen. Evenmin als het genoemde veterinair parasitologisch centrum. Wij geven het nieuws slechts door.

Zoals op jouw forum altijd gezegd werd ( en dat zal nog steeds wel zo zijn): EVEN GOED LEZEN !
    Mijn commentaar richt zich niet op het thema wormen, maar op het feit dat je HIER, op 'ons' forum, Trea de les komt lezen.
    Héél erg PN. En van die attitude wilde ik graag van verschoond blijven.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    hmz...

Dus... ik mag niet voorkomen dat mijn paard ziek wordt omdat mijn dokter mij ook niet iedere 2 maanden preventief antibiotica laat nemen...

Mag ik dan ook geen vitaminepillen meer nemen om te voorkomen dat ik ziek wordt?
    We proberen juist duidelijk te maken dat een wormspuit niet te vergelijken is met een vitaminepil.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    wat is er gebeurd met "voorkomen is beter dan genezen?"

Nadat mijn virendin een 5-jarige super-fjord heeft moeten laten inslapen omdat één of andere idioot het niet nodig vond haar preventief te ontwormen en ze een vreselijke wormbesmetting kreeg, ben ik wat voorzichtig met dat soort uitspraken...
    Voorkomen is beter dan genezen, dat vinden wij ook. Daarom bevelen we ook aan om in plaats van te ontwormen de mest te laten onderzoeken. Als die 5-jarige super-fjord regelmatig was onderzocht op wormen dan had ze nooit een vreselijke wormbesmetting kunnen krijgen en dan had ze nu nog geleefd.

Dat is wat we duidelijk wlllen maken.

Afgezien daarvan zal het in de toekomst nog wel vaker voor gaan komen dat er super-paarden aan wormbesmettingen gaan overlijden, ondanks de wormspuit. Er wordt steeds meer melding gemaakt van wormbesmettingen door resistente stammen, die niet meer reageren op een wormspuit. En volgens diverse bronnen is het niet te verwachten dat er binnen afzienbare tijd een nieuw middel op de markt gaat komen, dus we zullen het nog even moeten doen met ivermectine, en daar is in o.a. Duitsland al resistentie tegen gevonden.

Als we zo doorgaan met zijn allen hebben we straks geen werkzame wormspuiten meer.
    En dat is de hoofdreden waarom we dit aritkel hebben geschreven.

Groeten,
    Frans

Mijn commentaar richt zich niet op het thema wormen, maar op het feit dat je HIER, op 'ons' forum, Trea de les komt lezen.
    Als Trea HIER iets schrijft wat niet waar is (dat we het zelfverzonnen hebben), dan zetten we dat HIER recht. Lijkt me nogal logisch. Hoe bereik je anders de mensen die dan onterecht denken dat we het zelf verzonnen hebben?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Maar dit is toch al door memphis rechtgezet?
    en over het gedeelte "zelfbedacht": hun info is voornamelijk gebaseerd op onderzoek van anderen. (zie bronvermelding)

Als Trea HIER iets schrijft wat niet waar is (dat we het zelfverzonnen hebben), dan zetten we dat HIER recht. Lijkt me nogal logisch. Hoe bereik je anders de mensen die dan onterecht denken dat we het zelf verzonnen hebben?
    Och, jouw forum heeft toch ook een pb functie?
    Het gegeven op zich was - voor wat het waard is - al rechtgezet.

Het zal je verbazen maar de meeste mensen hier zijn goed in staat zelf te lezen én zelf te denken. Het thema is bovendien niet nieuw, andere fora gingen je al voor in de berichtgeving over wormmiddelen.
    Dat Trea met reserve naar je berichtgeving kijkt, vind ik volkomen terecht.
    Iedere berichtgeving die éénzijdig is ( gedaan vanuit één standpunt) is verkeerd - een opmerking dat een professor het allemaal onderschrijft is manipulatief, zeker als de 'tegenstem' niet aan bod komt in je verhaaltje.
    Want die zijn er wel degelijk en niet alleen van de fabrikanten die het middel willen verkopen.
    Het zou je passen om dat op je site te vermelden - de consequenties van verkeerd of niet ontwormen zijn zeer ernstig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind het idee van twee maal per jaar de mest op wormen laten onderzoeken en aan de hand daarvan wel of niet ontwormen een heel goed idee

Mijn kinderen hebben ook wel eens aarswormen maar ik ga ze echt niet standaard elke 8 weken preventief ontwormen ik wacht tot ze verschijnselen tonen en dan ontworm ik ze pas.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten