Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: het 'paard uit de wei halen'-probleem

  1. #1
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Oke, hier komt ie...ik heb al menig discussie gevoerd over het volgende:

    Hoe haal ik een paard uit de wei ?

    Volgens Parelli: mag ik een paard niet gaan 'halen', maar moet ik wachten totdat het paard uit zichzelf naar mij toekomt, vrijwillig.....
    Nou, ik kan je vertellen dat wij inmiddels heel wat uurtjes voor 'Jan met de korte achternaam' in de wei hebben staan wachten met 3 paarden gillend van het lachen om ons heen rennend
    Pas als de dames en een heer 'zin' hebben komen ze naar ons toe en laten zich meenemen naar stal.
    Volgens mij bestaat een verhouding waarbij de dames en heer ABSOLUUT dominant over ons zijn.

    Er zijn ook mensen die zeggen....nee.....JIJ gaat de wei in en loopt naar het paard toe en legt het halster om. JIJ ben de baas, jij beslist.
    Een dominant paard gaat immers ook naar een zwakkere toe om wat te 'verlangen'.

    Nog een andere mening die verlangt dat je het paard naar je toe laat komen is; een zwakkere zoekt altijd een sterkere op, dus laat je een paard naar je toe komen, niet andersom.

    Voor alle 3 de stellingen/meningen vind ik wat te zeggen.....maar ik weet dus echt niet hoe het 'paard uit de wei halen' probleem op te lossen.

  2. #2
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Ik ben wel vaak naar Albert toegelopen, merkte alleen wel dat hij dan metertjes voor zichzelf gaat sparen.

    Soms wil hij niet, en dan ben ik nog niet in staat om te zeggen, nou dan niet, dan gaan we lol maken in de wei, óf hij moet er gewoon uit. Dan vraag ik hem altijd naar me toe met een Draw (?), en daar issie nu wel van te overtuigen

  3. #3
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Parelli zegt: Dat als je een goede relatie hebt met uw paard, uw paard naar u toe zal komen.

    Ik denk niet dat je van uw paard kan verlangen, als hij met al zijn makkers op de wei staat, en hij jou ziet staan, onmiddellijk naar jou toe komt gelopen (tenzij je een goeie relatie hebt met je paard) Wat ze wel zeggen is "go get your horse and mosey". Je gaat naar je paard, met approach and reatreat, zodat zijn 2 oortjes op jou gericht blijven, dan als je bij hem staat, streel je hem, halster om, en dan ipv direct van punt A naar punt B te gaan, neem je wat omwegjes, laat je hem hier en daar eens grazen. Zo zal het uit de wei worden gehaald, niet onmiddellijk worden geassocieerd met werken of dergelijke.

    Zo hopelijk schept dit wat duidelijkheid
    Horses and Live, It's all the same to me...

  4. #4
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Mening 2 en 3 gaan ervan uit dat jij al de dominanste bent en een beetje verder omhoog zeg je zelf : "Volgens mij bestaat een verhouding waarbij de dames en heer ABSOLUUT dominant over ons zijn. ".

    Dus je hebt zelf het antwoord al gegeven, eerst aan de relatie werken en bewijzen aan je paarden dat je het waard bent om als hoogste in rag behandeld te worden.

    In de PNH manier komt in L2 ook de catching game aan bod want het is niet echt de bedoeling dat je eindeloos gaat wachten tot je paard naar jou toe komt om hem te vangen. Wat jiij beschrijft is de curiosity game en die dient eigenlijk eerder om je paard nieuwschierig te maken naar jou toen ZONDER hem te vangen als hij naar je toekomt. Of toch zeker niet de eerste keren. Je paard komt dan naar jou toe omdat hij even wil kijken wat je daar zit te doen en jou reactie is dan dat je wacht tot hij zelf lijfelijk contact zoekt voor je hem zelf aanraakt.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Ik sluit me aan bij Skey. Als je je paard nadert en hij loopt weg, dan stuur je hem weg en ga je de catching game spelen, waarbij het de bedoeling is dat je paard uiteindelijk *jou* vangt, i.p.v. andersom...

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Morgen gaan Sandra en ik eens kijken, want na het verhaal aan de telefoon gehoord te hebben klinkt de situatie wat complexer dan hier beschreven is. Zo zijn er een aantal paarden in het spel, die allemaal anders reageren op de mens en ook onderling nogal wat uit te zoeken hebben

    We zullen de camera meebrengen en hopelijk valt er nog wat interessants te zien en kunnen we op basis daarvan, Ginny verder op weg helpen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Ben benieuwd! Succes. Equisense on tour .

  8. #8

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Eén ding is zeker.. een paard dat bij je wegloopt of zich niet laat 'vangen' .. heeft geen vertrouwen en respect - de leider ben je dus zeker niet.

    Wát je ook doet met je paard, en op welke manier dan ook: zonder die twee kernbegrippen kom je nergens. Dat is de basis en daar moet je aan werken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  9. #9
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Eén ding is zeker.. een paard dat bij je wegloopt of zich niet laat 'vangen' .. heeft geen vertrouwen en respect - de leider ben je dus zeker niet.
    Ben ik helemaal met je eens....maar hij is krap 4 maanden bij ons....en wij zijn in de 1,5 jaar dat hij in NL is, het 6e adres.... Izze dan toch niet zo gek dat 'ie geen vertrouwen heeft ?
    Er is ontzettend met dit dier heen en weer gesleurd.

  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Dan zou het best kunnen dat het nóg meer tijd nodig heeft. De verhuizingen zijn denk ik ook erg groot in getal, maar als hij overal goed behandeld was, was het probleem toch wat minder denk ik. Weet je of hij mishandeld/verwaarloosd is geweest? Neem aan dat je het in de wei gaan zitten en niks doen al hebt geprobeert op een zonnig dagje? Komen ze dan ook niet? Uit nieuwsgierigheid? En dat je zer dan dus nÃ*et meeneemt naar stal maar juist weer met rust laat? Zodat ze weten dat ze niet altijd wat móeten als hun mens het land in komt? Openstaan voor de mens voelt ie blijkbaar nog even niet. Vééél geduld en hopelijk een gouden tip van team Equisense gewenst!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    We zijn vandaag geweest en het was vooral ERRUG gezellig! Wat een prachtlocatie daar, we keken onze ogen uit

    Natuurlijk waren de paarden nu de braafheid zelve, kwamen ze bijna aangedraafd om hun neus in het halster te steken en de opmerking 'dat doen ze anders nooit' kwam weer mooi van pas (horen we eigenlijk altijd als we ergens gaan filmen... maar vaak in negatieve zin )

    1 paard uit de wei gehaald, even in de bak gezet en daarna weer terug om nog een 'poging tot vangen' te kunnen filmen. Deze keer speelden ze gelukkig weer mee, al was het niet zo heel fanatiek.

    Conclusie: geen echt respect probleem, de paarden zijn braaf en handelbaar wanneer ze in de buurt zijn.
    Ook geen vertrouwensprobleem, de paarden zijn zeker niet angstig, maar komen vol vertrouwen op de mens af. MAAR: ze hebben gewoon geen ZIN om uit de wei te gaan, want ze hebben het daar veel te veel naar hun zin en vinden het ook erg leuk om een SPELLETJE te spelen met hun mensen
    Zodra ze merken dat jij ze uit de wei wil halen, jut de ruin de merries op en gaan ze in een galopje naar de andere kant van de wei.

    Helaas is de wei zo groot, dat je voor een fatsoenlijke catching game wel een quad nodig zou hebben, omdat ze anders 10 seconden rennen en jij een half uur moet lopen om ze weer in beweging te zetten.

    Om nu deze paarden hun patroon te doorbreken: 'uit de wei is niet leuk, tenzij het regent en we naar binnen willen' en om te vormen naar 'uit de wei is LEUK'! hebben we als tip gegeven om ze de komende tijd meerdere malen per dag uit de wei te halen en hier te voeren (ik mag niet zeggen wat ) en direct weer terug in de wei te zetten.

    Daarnaast wordt een lint aangebracht, waarmee indien nodig (als de paarden weer eens gaan spelen) het voorste deel van de wei kan worden afgezet, zodat de paarden niet ver buiten bereik kunnen komen, als ze zin hebben in een spelletje. Op deze manier is het makkelijker om ze in beweging te houden, tot ze genoeg gerend hebben en zich wel laten vangen (catching game dus)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    dat gaat dus goedkomen

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Leuk om te lezen. Ik herken je probleem wel enigzins. Ik heb een paardje sinds maart dit jaar, ben al vrij snel begonnen met parelliachtig werk (ONC).
    Mijn paard vindt het nog steeds niet leuk om met mij aan de slag te gaan. Soms loopt ze dan ook weg, meestal blijft ze bij de tweede benadering wel staan maar de laatste tijd werd ze wel erg fanatiek met weglopen. Ze staat in een kudde met paarden en dat heeft duidelijk haar voorkeur.

    Ik doe grondwerk met haar (wat ze niet echt geweldig vindt), daarnaast maak ik buitenritjes en ik ging ook wel met haar wandelen.
    Mijn instructeur adviseert mij om haar nooit uit de hand te voeren, ik weet zeker dat wanneer ik brokjes meeneem de wei in het komen niet zo,n probleem zal zijn maar dan komt ze niet omdat ze het leuk vindt om met mij aan de slag te gaan.

    Wat wel belangrijk is is dat ze een tijdje een niet goed passend zadel heeft gehad en ook had ze een aantal blokkades in haar lijf. Hiervoor is ze net behandeld door de Osteopaat. Ik ben dan ook erg nieuwschierig of haar gedrag gaat veranderen, ik hoop het.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Goed plan! Hoop dat het gaat lukken. Heb toch ook het idee dat leiderschap en respect een issue kunnen zijn hoor. Dat zou ik na één bezoek niet uitsluiten omdat ze gisteren naar het hek draafden en braaf meeliepen. Nieuw volk op de plas is altijd voor even interessant. En de invloed van de savvy van Equisense moet je ook niet onderschatten. Paarden "sensen" dat op 100 meter afstand.

  15. #15
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: het 'paard uit de wei halen'-probleem

    Daarom zijn we ook 2x gaan filmen en hebben we ons expres 'verdekt opgesteld' en zijn dus niet mee de wei in gelopen, alleen in het begin was de camera even interessant, maar na 5 minuten en op 30 meter afstand was dat niet van dusdanige invloed meer dat de paarden zich hierdoor heel anders gedroegen. Alleen de eerste keer kwamen ze dus braaf, de tweede keer vertoonden ze hun 'gebruikelijke' patroon.
    Onder invloed van een camera, gedragen mensen zich meestal niet savvier dan normaal, eerder juist andersom...

    Waar ik nog even de nadruk op wil leggen, is dat je uit een verhaal eigenlijk helemaal niet kan afleiden hoe de situatie in elkaar zit. Zelfs na een telefoongesprek was nog niet duidelijk hoe het nu werkelijk eruit zag, hoewel ik in mijn hoofd natuurlijk al een heel beeld voor me had inclusief mogelijke oplossingen

    Een probleem met je paard hoeft niet altijd over 'respect' of 'vertrouwen' te gaan, er zijn nog veel meer dingen in het spel, zoals uit deze situatie ook weer bleek. Mooie les ook voor ons, want ik stond wel even met een mond vol tanden in het begin

    Met meer controle over de achterhand zou je een paard wat erover denkt om weg te rennen, weer bij je kunnen halen, maar dan moet je liberty al wel redelijk ontwikkeld zijn, terwijl Esther en haar man pas sinds kort met Parelli bezig zijn, dat was dus niet echt een optie om aan te werken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •