Was het maar zo simpel. Natuurlijk kun je elk paard desensibilisizen (zoiets?) voor druk op het hoofd, met friendly aproach en retreat.Oorspronkelijk Geplaatst door eline
Zoiets probeerde ik al eerder aan te geven. Ik heb Shanna geleerd haar hoofd omlaag te doen met de (extreme) friendlygame, zodat ze het iets makkelijker kon verdragen. Dit doet ze nog steeds direct als ik de CS over haar rug zwaai. Maar ondanks dat ik haar dit leerde ter ontspanning, is het bij haar geen TEKEN van ontspanning. Het is puur een aangeleerd reflex, ze wil dat iets stopt (CS is nog altijd een big issue af en toe) dus doet ze haar hoofd laag, en dáárdoor wordt ze ontspannen. Het is niet dat ze ontspant en dus haar hoofd omlaag doet. M.a.w. het feit dat een paard iets doet, wil niet zeggen dat het paard het ook doet met de juiste redenen.
Met het oefenen dat druk op het hoofd niet erg is, zie ik hetzelfde probleem. Ik wil mij aanpassen aan mn paard. Ik wil luisteren naar wat shanna verteld, en als ze verteld dat druk op haar hoofd bully overkomt, dan ga ik haar niet zeggen van: joh shan, misschien vind jij dat zo, maar in mijn dialect betekent dat echt niet bully hoor. Dus doe je hoofd maar naar beneden, ontspan en beetje en doe je best je aan te passen aan mijn dialect. We zijn toch paardentaal aan het leren?
Wat ik wil is te leren mn paard te behandelen met een fatsoen vanuit het paard zijn point of view. Net zoals een paard het onfatsoenlijk vind om rechtstreeks in zijn priveruimte te worden benaderd, vinden paarden het kennelijk ook onfatsoenlijk om gepushed te worden bij het hoofd. Wie ben ik dan om die fatsoensregels aan de kant te gooien? Je kunt een paard alles leren, maar wanneer ga je je doel voorbij om zo natuurlijk mogelijk met je paard om te gaan?
Bladwijzers