Ik heb onlangs de dvd van irwin gezien over het roundpen werk. Hierbij zijn een heleboel kwartjes gevallen, maar ook twijfels ontstaan.
Twijfels vooral over bepaalde games van parelli.
Op de dvd was heel duidelijk te zien hoe een paard reageert op druk (hoe minimaal ook) op het hoofd. Hoe geirriteerd, en beledigd een paard wordt als je je centrum op het hoofd richt. Terwijl je bij Parelli juist die energie op het hoofd richt. uiteraard uit veiligheid.
Veiligheid vind ik in dit geval een goede reden om je paard eventueel te beledigen of te irriteren. Als Shanna door me heen dreigt te lopen dan boeit het me echt niet als ik haar beledig, de situatie brengt me in gevaar, dus daar moet ik dan wat aan doen.
Maar als gewone oefening vraag ik me af of ik dan deze manier van communiceren wil gebruiken. Ik vraag me af of het reëel is om bij bv de circlinggame mn paard achterwaarts te brengen door druk uit te oefenen op een manier die voor haar bedreigend overkomt. Want dat is eigenlijk nu juist NIET mijn doel van de oefening.
Shanna is zo gevoelig voor mn houding, dat elke minimale verandering al een reactie geeft. Daarom begin ik mij nu dus ook af te vragen of ik niet iets moet wijzigingen mijn omgang met haar.
mijn vraag is dus aan degene die ook zich zijn gaan verdiepen in irwin, hoe jullie dit toepassen in de omgang met je paard. Of je oefeningen van parelli hebt laten vallen? Of je de oefeningen hebt aangepast en hoe, en waarom?
Bladwijzers