Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: mijn pony eet niet meer

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    mijn pony eet niet meer

    Hoi, bedankt voor het lezen alvast!

    Ik heb mijn pony dinsdag 5december verhuisd naar een nieuwe stal. Hij stond in een grote koppel en nu staat hij bij een haflinger, fjord en een rijpony.

    De eerste dagen at hij prima, het hooi en zijn handje museli voor het idee..

    Hij staat net als op zijn vorige stal snachts op stal en overdag lekker buiten. Vanaf afgelopen woensdag lag er best wel veel hooi in zijn stal nog, maar ja ik dacht stress, kieskeurig, misschien al vroeg naar buiten? Maar sinds gister ligt er smorgens nog een hele plak! (hij krijgt savonds en smorgens een plak hooi).

    Hij kan het niet goed vinden met zijn buurvrouw en de buurvrouw niet met hem... ze staan soms te trappen naar elkaar, maar er zitten trailies en tot schofthoogte ongeveer rubbere matten tussen.

    De verhuizing kan wel een reden zijn, maar dan vind ik het raar dat hij de eerste week wel gewoon gegeten heeft. Ik hoop hem om te kunnen ruilen zodat hij naast zijn 'vriendje' komt te staan, maar ja wat als hij dan nog steeds zoveel hooi laat liggen?

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: mijn pony eet niet meer

    Hoi Diesel, ik zou eerst dat omruilen maar eens proberen, zodat hij weer naast zijn vriendje kan staan! Het kan voor paarden echt heel veel stress opleveren als ze constant naast een paard moeten staan dat ze niet mogen. In de natuur zouden ze een heel eind uit elkaars buurt blijven, maar hier kan dat niet.

    Mest hij nog wel normaal? Zie je verder nog symptomen die anders zijn dan anders?

    Als hij buiten staat, is dat dan op gras? Eet hij dan wel? Als hij buiten hooi krijgt, eet hij dat dan wel?

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    hoi!

    Ik hoop dat hij omgeruild kan, maar ik kan die mensen nog niet bereiken.. en dan is t nog de vraag of ze het wel willen..

    Andere dingen merk ik niet op, hij staat gewoon rustig verder en hij heeft het echt wel naar zijn zin op zijn nieuwe plek dat merk ik wel. Hij staat buiten te spelen en te knufelen met die haflinger en t rijden enzo gaat ook prima. Nou rij ik niet meer sinds zaterdag omdat hij zo dun word...

    Hij mest nog wel normaal en eet zijn museli wel gewoon op, appels enzo ook. Heb hem buiten bij de poetsplaats zijn hooi voorgelegd maar hij wilde wel eten maar er ging met lange tanden een paar spiertjes in toen stond ie ook nerveus te doen omdat de andere in de bak gezet waren, dus heb ik hem erbij gezet. Hij staat omdat het nu winter is in de bak dus daar kan hij niet eten.. heb hem nog even laten grazen later langs de kantjes en dat ging er wel in! Het is puur de stress op stal of hij vind t hooi niet lekker.. maar als hij wel omgeruild kan en hij wilt t nog niet eten heb ik echt wel een probleem

    Groetjes Helen

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: mijn pony eet niet meer

    Heb je het hooi al aan een nadere inspectie onderworpen? Ziet het er goed uit, ruikt het fris?

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    het is goed hooi ruikt ook fris soms wat meer zand dan op me andere stal.. daar was hij ook kuilgras gewend maar dat mag hij eigenlijk niet meer hebben van de DA..

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: mijn pony eet niet meer

    en zijn gebit is wel goed? zal haast wel als hij wel een appel en gras kan eten, maar misschien toch goed om na te kijken voor de zekerheid?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    ook zijn gebit is pas gedaan!

    Ik denk dat het komt omdat hij op zijn vorige stal
    1) naar buiten ging smorgens
    2) daar hooi lag

    maar nu
    1) krijgt hij hooi op stal
    2) gaat hij naar buiten

    En waarschijnlijk denk hij alleen aan naar buiten gaan ipv aan eerst eten.. maar hij word zo dun... ik kan dat toch niet zo laten doorgaan??

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: mijn pony eet niet meer

    De eerste week heeft hij wel gewoon hooi gegeten zeg je, en nu niet meer. Krijgen ze nu hooi van een andere partij misschien? Als dat zo is, kun je dan nog aan hetzelfde hooi komen dat hij de eerste week heeft gehad?

    Is hij nu plotseling overgestapt van het kuil van je vorige stal, naar het hooi van je nieuwe stal? Zo ja, dan kun je misschien proberen weer wat (liefst van hetzelfde) kuil te voeren, en als hij dat dan wel eet, het langzaamaan gaan mengen met hooi tot hij alleen nog hooi krijgt. Het is nooit goed om van de ene op de andere dag over te stappen op een andere soort ruwvoer.

    Vergeet ook niet dat een verhuizing voor een paard heel stressvol is, en als hij dan ook nog eens naast een paard staat waar hij het niet mee kan vinden, is dat extra stressvol!

    Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk proberen hem van stal te ruilen.
    En is er geen mogelijkheid om hem buiten hooi te voeren?

    Wat is het voor pony eigenlijk?

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    op zijn vorige stal kreeg hij half om half.. smorgens kuil en savonds hooi.. het hooi is hetzelfde trouwens.

    Is is een soort van welsh x vuilnisbakken ras? hij kan zich altijd erg druk maken.. maar in de bak en met de omgang met mij is hij zo rustig en niet gestressed dat vind ik zo raar.. op stal is natuurlijk wel enger maar toch

  10. #10

    Re: mijn pony eet niet meer

    Zo snel mogelijk je paard verhuizen naar een andere stal. Als twee paarden elkaar niet moeten en naast elkaar gestald zijn dan kan de minst dominante van de twee daar ontzettend van lijden. Als ze buiten zijn kan de één altijd nog weglopen van de ander om onder de druk uit te komen, maar in een stal zijn ze opgesloten - dat kan héél diep inwerken op het 'slachtoffer' dus ik zou er alles aan doen om die twee uitelkaar te halen en van stal te ruilen met iemand anders. Want dit soort dingen lost zich vaak niet op, zelfs niet na langere tijd en daar kan jouw paard een behoorlijke opdonder van krijgen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    je hebt helemaal gelijk marianne, maar mijn andere buurvrouw weigert te ruilen... erg jammer want ik kan er ook niets aan doen!

    Ik kan moeilijk tegen 2 paarden zeggen: jongens niet doen, foei!

    Van stal verhuizen is geen optie, najah kan wel maar los van dit stalprobleem gaat het super op zijn nieuwe stek! De andere stalgenoten weten ook geen andere oplossing dan te ruilen met mijn buurvrouw, morgen de staleigenaresse maar vragen of die iets weet...

    Ik hoorde dat t misschien een optie is om de mijne aan de muur kant te zetten, en zijn buurvrouw dan op zijn plaats... omdat die buurvrouw zich misschien opgesloten voelt omdat ze aan de andere kant een muur heeft... ik denk dat ze gewoon niet naast elkaar kunnen, maar er moet vast een oplossing voor zijn!

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: mijn pony eet niet meer

    en ruilen met iemand heel anders dan? als er meerdere stallen zijn kun je toch met iemand anders ruilen?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    er zijn maar 4 stallen en 1 pony staat er al jaren en die heeft de frisse lucht echt nodig bij de uitgang, begrijpelijk! Word dus nog een keer smeken of die andere ECHT niet wil ruilen...

  14. #14

    Re: mijn pony eet niet meer

    Zit er een traliewerk tussen de twee stallen in? Dan zou je dat met een plaat hout oid geheel of gedeeltelijk dicht kunnen maken zodat die twee elkaar niet kunnen zien. Da's misschien ook een optie.
    Niet zo leuk misschien maar altijd beter dan dat jouw paardje onder druk van de ander staat te verpieteren!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: mijn pony eet niet meer

    er zitten tralies en tot schofthoogte rubbere matten daartegen. Ze meppen naar elkaar, of die van mij begint, of de andere. Die andere staat bij muur, er hing vannacht een deken tussen, want ja.. je moet toch iets maar t kan niet zo zijn dat die pony altijd afgeschermd moet staan omdat die ander niet wilt ruilen. Gelukkig wilt iedereen dat ze ruilt, heb de staleigenaren ook gesproken erover. Hoop dat als ze hoort dat iedereen er zo over denkt ze wel wilt ruilen! Het kan gewoon niet anders beetje jammer dat ze zo moeilijk doet, je kan het toch allicht proberen! Ik ga haar echt niet met mijn probleem opzadelen, als die van haar er ook niet naast kan staan dan ruil ik ze echt wel weer terug!

    ik krijg het gevoel dat dit meer bij het frustratie hoekje thuis begint te horen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •