Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: onbeperkt hooi = hoeveel?

  1. #1
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    onbeperkt hooi = hoeveel?

    Naar aanleiding van het topic 'wat voeren jullie' en omdat ik er al een tijdje over nadenk...

    Voor diegene onder jullie die onbeperkt hooi geven, hoeveel is dat dan ongeveer per dag (per paard)? Kunnen jullie dat zeggen in kg? Of in aantal balen (grote, kleine, enz)?

    Mijn paard is een Haflinger, maar geen ik-doe-de-hele-dag-niets-anders-dan-eten-Haflinger. Ze zou wel nog bijgevoederd worden (Equifyt) en ik zou liefst volledig gedroogd hooi geven (dus geen voordroog). Hebben jullie dan een gedacht hoeveel zij ongeveer zou eten. vb een halve baal - een hele baal (ong 12 kg? - ik zou ze eens moeten wegen) - meer dan een baal?

    Alvast bedankt, Katrien

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    ik geef zo`n kleine baal gewoon helemaal. daar doet ze ongeveer een maand over samen met haar weidemaatje. beide pony`s van 1.50 en 1.55. de mijne is nog in de groei, en die andere is juist al heel oud. met beide wordt niks gedaan en staan dus ook voornamlijk de hele dag te eten...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  3. #3
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Weet je hoeveel kg die balen wegen (ik veronderstel dat je geen gewone baaltjes van 12 kg bedoelt !

  4. #4
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Een pony/paard kan ongeveer 1,8 tot 2,4 % van zijn lichaamsgewicht aan hooi (ruwvoer) opnemen. In mijn geval is dat 8,5 tot 11,3 kg aan droge stof (ze weegt ongeveer 480-500 kilo). Er van uitgaande dat mijn hooi voor 80% uit droge stof bestaat komt dat dus op 10,6 tot 14,1 kg produkt per etmaal voor Odes.

  5. #5

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    op http://www.paardnatuurlijk.nl staat een online voedingscalculator. Daar kan je uitrekenen hoeveel je paard ongeveer nodig heeft.
    http://www.paardnatuurlijk.nl --- laatste nieuwtjes

  6. #6
    Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Balen-Olmen (B)
    Berichten
    81

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    wij geven van die grote balen -300 kg, twee paarden = twee balen per maand
    (in t verleden soms iets sneller, dus geven we, bij wijze van opvulling ook stro tussendoor, anders krijgen ze van die megahooibuiken, en 'dat ziet er niet uit' )

  7. #7
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Bedankt voor de tips!

    Ik kom uit op 9,68 a 12,9 kg volgens de berekening van Linnie.
    En volgens paardnatuurlijk zou het 11,25 kg moeten zijn.
    Saul komt ook op 10 kg per dag.

    Het schommelt dus allemaal wel rond een dikke 10 kg voor mijn Micha

    Ik dacht eerlijk gezegd ook aan 3/4 baal per dag (9 kg dus bij balen van 12 kg).

    Heel erg bedankt voor de tips. Er mogen er natuurlijk nog komen...

    Katrien

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door K-trien
    Weet je hoeveel kg die balen wegen (ik veronderstel dat je geen gewone baaltjes van 12 kg bedoelt !
    hahaha nee, ik bedoel van die balen voordroog. geen idee wat die dingen wegen. je kunt ze niet met de hand tillen iig. ze zijn ongeveer 1,5 bij 1 bij 1 gok ik zo... kan dat?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  9. #9
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Dag K-trien,
    Volgens mijn (holistische) dierenarts is 2,5 kg per 100 kg een richtlijn. Dit zou voldoende moeten zijn. Maar het verzadigingspunt kan veel hoger liggen. Mijn haflinger kan dus blijven eten, evenzo mijn shetlander. Als ik die 1 baal hooi geef met z'n tweeën dan is die binnen mum van tijd gewoon op. Als ik die onbeperkt zou geven...moet het eigenlijk eens uitproberen wat ze dan aan hooi naar binnen werken... Ik heb ook geprobeerd stro bij te voeren, dus gedeeltelijk hooi en daarnaast stro. Maar dit laatste eten ze niet goed en gaan er mee "klooien". Vind je overal stro verspreid terug. Ik vraag me dus eigenlijk ook af; wanneer is genoeg genoeg? Ik geef ze nu 's ochtends een halve baal en 's avonds hetzelfde. Maar aangezien ze alles achter elkaar opeten zitten ze dan eigenlijk gedurende de dag zonder hooi. Gelukkig kan ik ze overdag nog op de wei zetten aangezien ik pas laat dit jaar op dit hectare ben komen te staan. Volgend jaar zal dit anders zijn. Maar dat zien we dan wel.
    Nou succes!!
    Groetjes Marjan
    leven is meervoud van lef

  10. #10
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Wat ik gemerkt heb sinds ze onbeperkt eten, is dat het haastige eten eraf gaat.
    Voer je bv een paar plakken per dag dan gaan ze schokken....
    Nu zie ik ze regelmatig ergens anders staan, slapen, drinken, spelen en zijn ze niet meer gefixeerd op dat hooi.

    Ik ben ongeveer 2 grote balen in de maand kwijt, maar tegenwoordig gooi ik de voerbak vol met 14 kleine baaltjes.
    Daarnaast krijgen ze 2 baaltjes stro voor de goeie afvoer.

    Be a realist,
    Remain a dreamer

  11. #11
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Die 2,5 kg per 100 kg komt weer overeen met de andere antwoorden...

    Prachtige hooiruif, annebe. Zelf gemaakt?

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Ik heb kleine baaltjes hooi van 20 kg per stuk. Pride en het pensionpaard krijgen per paard 1 baaltje per dag.

  13. #13

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Prachtige hooiruif Annebe. Echt landelijk en multifunctioneel. Hoelang voer je nu onbeperkt?

    Ooo ik wilde zo graag dat het bij ons ook ging. Ik heb het geprobeerd en het gaat met Enya écht niet. Ze eet inderdaad minder haastig dan, maar wel gewoon 22 uur per dag

  14. #14
    Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Schinveld Limburg
    Berichten
    168

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    Ikzelf gebruik de hooinetten van http://www.hooinet.nl vind ik echt heel handig en niet zo duur als een ruif
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

  15. #15
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: onbeperkt hooi = hoeveel?

    De ruif hebben we inderdaad zelf gemaakt van afval hout wat we nog over hadden en de lange groene plakken dankij mijn vader die op zijn werk bankjes heeft gesloopt

    Ik voer nu 4 maanden onbeperkt en moet zeggen dat er aardig wat in die paardjes gaat.
    ongeveer 2 grote balen (1m x1m x2 ) of 12 kleine baaltjes per 3 a 4 weken.
    Ligt ook aan het weer....

    Een groot nadeel, wat erin gaat, moet er ook weer uit.
    Dus veel mest
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •