Bij ons op stal staan een stuk of 10 hengsten. Allemaal hebben ze hun eigen karakter. 1 ervan staat altijd apart, is echt heet en opgefokt, als hij de merries in een andere weide ziet lopen blijft hij net zolang heen en weer rennen totdat je hem naar binnen haalt. Kilo's vliegen er letterlijk af... De anderen zijn wat rustiger en gaan samen op een speciale hengstenweide Er is ook nog een tinker-dekhengst, die kun je naast een merrie stallen, zodra hij ziet dat hij er niet bij kan/mag is het wat hem betreft prima en blijft hij rustig.
Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden om in NL hengsten te houden, zonder dat ze 24/7 op stal opgesloten moeten worden, maar de keuze is beperkt en niet iedere hengst kan even goed met zijn hormonen omgaan.
Mijn eigen mening over hengsten:
1. Als er mee gefokt wordt heeft het uiteraard meerwaarde om ze hengst te laten.
2. Als er niet mee gefokt wordt maar je hebt geen stallings/weidegang problemen en je wilt graag (om welke reden dan ook) dat hij hengst blijft: prima.
3. Als de hengst problemen heeft met zijn hormonen, als jij stallingsproblemen hebt, of dominantieproblemen, etc etc: AUB castreren!!! Je doet er niemand (ook de hengst niet) een plezier mee om hem hengst te houden, en je kunt het beest een veel paardwaardiger bestaan geven als je hem castreert.
Hengstenkarakter is alleen leuk voor mensen die stevig in hun schoenen gaan en weten hoe ermee om te gaan, in alle andere gevallen vind ik het complete bullsh*t om niet voor castreren te kiezen "omdat ie dan zo sloom oid wordt", terwijl iedereen er ellende van heeft.
Ik ken een goedgekeurde dekhengst die gecastreerd is door de hengstenhouder omdat het een grote etterbak was en hij steeds gevaarlijker was, terwijl het een superhengst was met een goede bloedlijn. Vindt het nog steeds een heel goede keuze van die hengstenhouder
Bladwijzers