Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: hengsten houden?

  1. #16

    Re: hengsten houden?

    Bij ons op stal staan een stuk of 10 hengsten. Allemaal hebben ze hun eigen karakter. 1 ervan staat altijd apart, is echt heet en opgefokt, als hij de merries in een andere weide ziet lopen blijft hij net zolang heen en weer rennen totdat je hem naar binnen haalt. Kilo's vliegen er letterlijk af... De anderen zijn wat rustiger en gaan samen op een speciale hengstenweide Er is ook nog een tinker-dekhengst, die kun je naast een merrie stallen, zodra hij ziet dat hij er niet bij kan/mag is het wat hem betreft prima en blijft hij rustig.
    Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden om in NL hengsten te houden, zonder dat ze 24/7 op stal opgesloten moeten worden, maar de keuze is beperkt en niet iedere hengst kan even goed met zijn hormonen omgaan.

    Mijn eigen mening over hengsten:
    1. Als er mee gefokt wordt heeft het uiteraard meerwaarde om ze hengst te laten.
    2. Als er niet mee gefokt wordt maar je hebt geen stallings/weidegang problemen en je wilt graag (om welke reden dan ook) dat hij hengst blijft: prima.
    3. Als de hengst problemen heeft met zijn hormonen, als jij stallingsproblemen hebt, of dominantieproblemen, etc etc: AUB castreren!!! Je doet er niemand (ook de hengst niet) een plezier mee om hem hengst te houden, en je kunt het beest een veel paardwaardiger bestaan geven als je hem castreert.
    Hengstenkarakter is alleen leuk voor mensen die stevig in hun schoenen gaan en weten hoe ermee om te gaan, in alle andere gevallen vind ik het complete bullsh*t om niet voor castreren te kiezen "omdat ie dan zo sloom oid wordt", terwijl iedereen er ellende van heeft.
    Ik ken een goedgekeurde dekhengst die gecastreerd is door de hengstenhouder omdat het een grote etterbak was en hij steeds gevaarlijker was, terwijl het een superhengst was met een goede bloedlijn. Vindt het nog steeds een heel goede keuze van die hengstenhouder
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  2. #17
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: hengsten houden?

    Goed gesproken, ben het er helemaal mee eens!!

  3. #18

    Re: hengsten houden?

    Eerlijk gezegd word ik een beetje kriegel van mensen die hun hengst niet willen castreren omdat ze bang zijn dat ze anders suf zouden worden.
    Dat vind ik namelijk nogal egoistisch en oneerlijk tegenover het paard (dekhangsten uitgezonderd).
    Het paard moet dus zijn hele leven met driften zitten die hij niet kan uitleven omdat jij als mens bang bent om een suf paard te hebben? Dan had je gewoon geen hengst moeten nemen.

    Trouwens, ook Walter is niet bepaald een suffe ruin hoor

  4. #19
    Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Genk/Belgie
    Leeftijd
    43
    Berichten
    1.067

    Re: hengsten houden?

    Ik ben ook van mening dat als je een hengst niet gebruikt om te dekken je hem beter kunt castreren.
    Kwa karakter is de ene hengst gewoon de andere niet. Net zoals je 'pis' merries hebt en brave merries.
    Ik heb nu zelf door omstandigheden 2 jonge hengsten. Ik kan ze een wei bieden naast andere paarden en zolang ze vriendjes blijven mogen ze ook samen. Ja dat kan echt een vriendin van me heeft 2 dekhengsten van 3 en 4 jaar samen in een kudde ze zijn van veulen af samen en vechten niet.
    Mochten mijn mannen afgekeurd worden voor de dek dan zou ik hun ook laten castreren. Maar ze krijgen wel de kans zich te bewijzen op de hengstenkeuring.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

  5. #20

    Re: hengsten houden?

    Hoi,

    Volgens mij begint het probleem al bij het spenen en de opfok. Als je bedenkt dat een merrie in de vrije natuur langzaam haar veulen laat afbouwen wanneer het nieuwe veulen op komst is en je vergelijkt dat met de manier die de meesten gebruiken. Pffff, daar beginnen de problemen al. Wanneer een paard en vooral een hengst niet opgroeid in een kudde en de sociale gedragsregels leert en kan spelen en leren met soortgenoten tja dan kan je niet anders verwachten dan onmogelijke hengsten die hun hormonen niet onder controle kunnen houden,

    Verder ben ik het helemaal met roadracer eens. Kijk wat je een hengst kan bieden en wat voor het paard het beste is. Want inderdaad Jarno, je zal hengst zijn en dit nooit mogen uiten.... En dan moet je al helemaal niet denken aan al die kunstmatige ellende die veel dekhengsten meemaken.

  6. #21
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: hengsten houden?

    De plaats waar ik werk hebben we drie hengsten.... Eentje van 2 jaar, eentje van 3 jaar en eentje van 3,5... Die van twee en drie jaar staan samen op de wei en dat gaat prima! Dus een hengst kan je zeker een paardwaardig bestaan bieden, zolang je ze maar niet op een wei gaat smijten samen met merries, en je ze van jongsaf bij elkaar samenbrengt.... Die twee zijn echt dikke vriendjes. Ze uiten bij elkaar hun hengstengedrag, maar bij mensen zijn ze echt doodbraaf. Met diene van 3 jaar kan ik perfect in een groep merries gaan wandelen....

    Haukaren, de hengst van 3 jaar is een ander paar mouwen... Hij heeft in Noorwegen al gedekt (is een fjord, net als de andere twee), en is eigenlijk voor zover ik weet enkel maar op wei gehouden en weinig in de hand geweest. Hij heeft dus totaal geen respect voor mensen en is voor mensen die niet weten omgaan met een hengst echt een gevaar... Zo maakt hij er een spelletje van om te bijten en er vandoor te gaan. Hij weet dat hij verdomd sterk is en weet dat tegen ons te gebruiken. Hem kan je denk ik ook niet bij die andere twee hengsten plaatsen, want dan is het volgens mij ambras... Hoewel, we zouden dat misschien wel kunnen proberen zodra die andere twee hengsten terug zijn (die zijn met hun tweeën naar een vriend van de eigenaar zodra die van 3 opgeleid kan worden voor de koets).

    Veel hangt dus af van hoe vroeg ze in de hand komen en je ze respect aanleert voor mensen...

  7. #22
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: hengsten houden?

    Bij NH is het probleem ook nog dat je zelf een dominante plaats probeert in te nemen. Een hengst is gemaakt om zich zo veel mogelijk voort te planten, en hoe dominanter ze zelf zijn, hoe meer kans ze daartoe hebben. Vanuit hun natuur is het dus logisch dat ze ons willen overtroeven als wij dominantiespelletjes met hen spelen. Daarnaast speelt ook het eigen karakter van de hengst een rol, net zoals je zure en lieve merries hebt, zijn er ook redelijk brave hengsten en zeer nijdige hengsten. Naar mijn ervaring zijn hengsten die al gedekt hebben ook feller. Dus zolang je gewoon probeert te rijden, zijn redelijk wat hengsten handelbaar. Als je ook echt met hen wil spelen (en ze spelen zelf ook mee, want hengsten zijn doorgaans zeer gevoelig en 'speels'), vergt het toch erg veel savvy.
    Een hengst houden die niet mag dekken en geïsoleerd in een stal of wei mag staan, daar zie ik de fun voor het paard niet van.

  8. #23

    Re: hengsten houden?

    Ik ben nu al ruim een half jaar bezig met een hengst en het is gewoon zo'n lief paard! Zo'n leuk paard kom ik volgens mij nooit meer tegen..
    Een hengst zou zelf nooit mijn eerste keus zijn.. het is dat ik 'toevallÃ*g' bij deze uitkwam.

    Mijn mening is dan ook dat als je er niet mee wil gaan dekken je beter niet aan een hengst kunt beginnen of hem al jong laten castreren. Ik vind het nu ook echt zo sneu als ik hem moet 'straffen' als ie wat raar gaat doen.. terwijl dat eigenlijk gewoon de natuur is. Als ik dit niet zou doen zouden er ook echt gevaarlijke situaties ontstaan en dat is al helemaal niet de bedoeling. Ik kan natuurlijk ook wel zeggen dat ik nooit meer met hem ga buitenrijden of wat dan ook, maar hij vindt het gewoon zo leuk om te gaan rijden/wandelen of watdanook. Hij verdiend echt alle aandacht en hij weet onderhand ook wel dat als ik bij hem ben hij niet van die rare dingen moet gaan proberen! Dat doet ie die andere uren van de dag maar.
    Nieuw..

  9. #24

    Re: hengsten houden?

    Ik werk op een arabierenstal waar momenteel 3 hengsten zijn, ook 2 hengstenveulens maar die tel ik er niet direct bij...
    Ik mag wel nog maar met 1 hengst van 4 jaar werken, en die heeft wel zijn kuren, maar van de eigenaar moet ik, als ik aan het poetsen ben, de slechte dingen negeren en als ie dan iets goed heeft gedaan belonen met voer dat ik ervoor al in een emmer heb gedaan.
    Maar je moet wel altijd voorzichtig zijn met hengsten, ook met merries, zeker die arabiertjes waar ik werk in die stal...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •