Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: hengsten houden?

  1. #1
    Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    167

    hengsten houden?

    Ik weet niet meer waar, maar laatst las ik ergens een stukje over dat het eigenlijk maar raar is dat wij Nederlanders zo paranoia met hengsten omgaan. Doordat een andere topic hier ook begon over hengsten en hun 'moeilijkheidsgraad' werd ik toch wel erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

    Zelf ben ik erg gecharmeerd van hengsten, met name sinds in een verzorghengstje had die ik helemaal geweldig vond... tot hij gecastreerd werd... zijn hele karakter veranderde en van een vrolijke huppelende schat werd het een saaie slomie.

    Ik heb nagedacht over een hengst maar ben uiteindelijk toch maar voor een laat gecastreerde ruin gegaan, ook omdat je een hensgt eigenlijk nergens kunt stallen... Als ik ooit stal aan huis heb kies ik misschien wel voor een hengst.

    Vooral als je kijkt naar Amerika, waar de hengsten op wedstrijden gewoon tussen de merries rijden en Spanje, waar hengsten alleen bij hoge uitzondering worden gecastreerd is het toch wel typisch dat in Nederland 'zomaar' alles gecastreerd wordt...

    Bedenk dan nog eens alle ophef over het couperen van oren en staart bij honden, dat is bij de wet verboden... maar het 'zaakje' verwijderen bij een paard is de normaalste zaak van de wereld.

    Krom toch? Niet erg natural ook als je het mij vraagt... wat vinden jullie ervan? Zijn Nederlandse paarden te heet gefokt om hengsten te houden, of worden hengsten gewoon zo moeilijk omdat dat hier van ze verwacht wordt?
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

  2. #2
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: hengsten houden?

    Ik denk dat hengsten van nature gewoon meer Savvy vragen, en dat het wel logisch is dat veel mensen het risisco niet willen nemen om met een hengst te beginnen..ikzelf ben meer voor merries, ruinen zijn net iets te suf en te 'eentonig' voor mij, en hengsten...ja als je ze netjes opvoedt misschien maar dan nog ik ken een hengt en sjeee, dat die eigenaar nog leeft

    Heb verder eigenlijk niet veel ervaring met hengsten, maar vind het wel 'een paard apart'..Khani, de hengst van Frans en Illona, wauwies dat is pas een liefurd...majaa 's ook niet makkelijk om ze zo te krijgen wss...?Weetniet...en ik ken Khani ook niet persoonlijk duss
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  3. #3

    Re: hengsten houden?

    In Nederland kun je een hengst over het algemeen gewoon geen paardwaardig bestaan bieden. Dat is volgens mij het grootste probleem. En dat was voor mij ook de belangrijkste reden om Walter te laten castreren...
    Of vind je een leven van eenzame opsluiting wel een paardwaardig bestaan?
    Om van de dekhengsten die ook nog eens veel te jong moeten presteren maar niet te spreken...

  4. #4
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: hengsten houden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    In Nederland kun je een hengst over het algemeen gewoon geen paardwaardig bestaan bieden.
    Ik denk dat dit hier in België ook wel het probleem is: Ik ken een manege waar een hengst staat, maar ze hebben daar geen hengstenweide dus zit dat beest de hele dag tussen vier muren, en dan nog helemaal op het einde van de gang en in een hele hoge donkere stal, oftewel 'de hengstenstal'..zijn voorganger was namelijk berucht om het afbreken van muren hoe zou dat toch komen...

    En dan te bedenken dat de ruin van de dochter van de eigenaars v/d manege een hele weide voor zich alleen heeft.. bah!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  5. #5

    Re: hengsten houden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    En dan te bedenken dat de ruin van de dochter van de eigenaars v/d manege een hele weide voor zich alleen heeft.. bah!
    Mijn hengstveulen staat gewoon bij mijn ruin in de wei en dat gaat super.
    Ik wil ook proberen om hem zo lang mogelijk hengst te houden.
    Castreren is zo gebeurd maar je kan het niet meer omdraaien als je er spijt van hebt.

  6. #6
    Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    167

    Re: hengsten houden?

    Een kennis van mij heeft ook een hengst, een zangersheide endurance paard van 1,76 (het meisje is nog geen 1,60) dat gaat prima op wedstrijden of zo, maar de laatste keer dat ik haar sprak liep de hengst wel apart van de ruinen. Ze maakt er wel de blits mee, iedereen vraagt zich af wie 'die hengst' zal gaan rijden; komt er zo'n klein meisje aan haha.
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

  7. #7
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: hengsten houden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Ik denk dat hengsten van nature gewoon meer Savvy vragen, en dat het wel logisch is dat veel mensen het risisco niet willen nemen om met een hengst te beginnen..ikzelf ben meer voor merries, ruinen zijn net iets te suf en te 'eentonig' voor mij
    Kom maar een keer kennis maken met Jeppe en Speedy, die zijn álles behalve suf en eentonig

    Maargoed, met hengsten heb ik geen ervaring, alleen met ruinen en merries. Misschien is het wel een beetje zo dat in NL wel érg snel een paard gecastreerd wordt, en het is goed dat er over gediscussieerd wordt vind ik.
    Aan de andere kant, ruinen lijken mij nou niet ongelukkig, en ik vind het ook niet te vergelijken met het couperen van een staart, een staart is namelijk nodig voor communicatie, en ruinen kunnen nog heel goed communiceren.
    Maar 'k snap je punt wel.

  8. #8
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: hengsten houden?

    Ik heb geprobeerd mijn shettie zo lang mogelijk hengst te houden. Echter, hij besloot alles wat in zijn weiland kwam te killen.
    Dus toen, na lang nadenken toch gecastereerd, maar er veranderde helemaal niets. Heb uiteindelijk mn tweede pony moeten verkopen omdat mn monster geen spaan van m heel liet.

    Je begrijpt misschien dat ik er ontzettend van baalde dat hij gecastreerd is voor niets!
    Maja, hij is nu wel gemakkelijker in de omgang met andere mensen. En daarom kan ik nu wel veilig kinderlesjes met hem geven. Had niet gegaan als hij hengst was geweest.

    [size=99px]maar hij is wel een heel stuk saaier nu...[/size]

    Groetjes, Lacuna

  9. #9
    Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    167

    Re: hengsten houden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Kom maar een keer kennis maken met Jeppe en Speedy, die zijn álles behalve suf en eentonig
    Even voor alle duidelijkheid: Flash is ook alles behalve suf en eentonig
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

  10. #10
    jiske
    Guest

    Re: hengsten houden?

    Ik vind het opvallend dat je vooral in de natuurlijk hoek zoveel hoort over dat er zo paranoia met hengsten wordt omgegaan.

    Ik vind dat totaal niet kloppen en vooral in de 'gewone' wereld er juist heel normaal mee wordt omgegaan.
    Ook hier in Nederland op de dressuurbanen zijn veel mensen die gewoon met hengsten starten, tussen de merries in en vaak totaal geen probleem.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: hengsten houden?

    ik heb weinig ervaring met paarden in t algemeen. maar ik denk dat een hengst net zo braaf kan zijn als een merrie. alleen als je al te bang bent dat hij vervelend gaat worden zal hij dat ook werkelijk worden... de reden dat ik geen hengst zou nemen is idd het probleem van stalling. maar een andere reden zou ik niet zien hoor...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  12. #12
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: hengsten houden?

    Bij ons op stal staan er 9 paardjes,waarvan 2 hengsten. Deze zijn erg braaf. De ene hengst staat zelfs met een ruin op de wei en in de stal en ze doen niets! De andere hengst kan af en toe druk doen, maar met andere paarden is hij ook braaf. Hij hinnikt wel naar de merrie's. Op de wei staat hij alleen,maar er kan perfect een merrie in de wei naast hem komen staan.
    Er hangt veel af van het karakter van de hengst zelf.

  13. #13
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: hengsten houden?

    Het grootste probleem met hengsten vind ik is dat je ze, als ze geen dekhengst in een merrie kudde kunnen zijn, geen ´hengst waardig´bestaan kan geven. Ookal kunnen ze bij een ruin staan of naast een merrie... Ik geloof heel erg ik het feit dat hij dan zijn leven lang sexueel gefrustreerd is omdat de biologische drang naar voortplanting toch altijd aanwezig blijft en niet in een natuurlijk proces gerijmd kan worden.

    Daarom zou ik het niet eerlijk vinden om een hengst hengst te laten in onze gedomesticeerde samenleving.

    En dat ze verder braaf kunnen zijn en gewoon aan wedstrijden kunnen deelnemen neemt de ethische verantwoording van de mens niet weg. Want vaak staan deze hengsten wel veel op stal en/of alleen in een paddock of wei....of als ze alle hoop hebben laten varen in een wei met een ´suffe´ruin.

    Als ik dat afweeg tegen het leven wat ik een ruin kan bieden....namelijk een sociaal leven in een kudde en zonder gierende hormonen dan zou ik alleen nog een hengst houden als hij ook mag doen waar hij in beginsel voor gemaakt is, in een merrie kudde waar dan de veulens elk jaar bij weg gehaald worden.....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  14. #14
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: hengsten houden?

    Hoe zouden we zelf worden mochten ze ons opsluiten, en van tijd tot tijd een mooie vrouw laten passeren, waar we nooit mogen aankomen...
    Horses and Live, It's all the same to me...

  15. #15
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: hengsten houden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Ik denk dat hengsten van nature gewoon meer Savvy vragen, en dat het wel logisch is dat veel mensen het risisco niet willen nemen om met een hengst te beginnen..ikzelf ben meer voor merries, ruinen zijn net iets te suf en te 'eentonig' voor mij
    Kom maar een keer kennis maken met Jeppe en Speedy, die zijn álles behalve suf en eentonig
    Hihi, er zijn natuurlijk wel hele leuke en levendige ruintjes, maar ik had het meer over een algemeen beeld
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •