Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Hoi,

    Met een aantal mensen hebben we een ton voederbieten gekocht. Paarden vinden het heerlijk. Maar hoeveel energie bevat b.v. een kg voederbiet ? Ik geef nu nog maar niet al teveel en ook minder muesli.

    Groetjes,

    Maris

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Verse voederbieten per kilo biet:
    per kilo 143 gram droge stof (de rest is dus vocht)
    92 gr Ruw As
    80 gr Ruw Eiwit
    61 gr Ruw e celstof
    552 gr suiker
    1059 VEP
    54 VREp
    (alle gehalten per kilo biet)
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Dank je wel ! Dus 1 kg voederbiet staat qua energie gelijk aan 1 kg krachtvoer. Whow. Ik ga minderen !

    Groetjes,

    Maris

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Qua energievoorziening misschien wel (door de suiker), maar niet qua voedingsstoffen hoor! In je krachtvoer zitten ook nog allerlei vitaminen en mineralen die niet in de voederbiet zitten.

  5. #5
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Shit, wij waren dus ook van plan een halve ton voederbieten te gaan halen, maar ik wist niet dat er zoveel suiker in zit!
    Dat is niet handig, Fenna mag weinig suiker en Blacky is deze zomer bevangen geweest, die staat dus op dieet.... En omdat ze dag en nacht buiten staan leek het mij leuk voor ze om wat te knagen te hebben naast het hooi dat ze onbeperkt krijgen.
    Wat zouden jullie doen?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Ik weet niet waarom Fenna weinig suiker mag hebben, maar voor een pony die hoefbevangen is geweest (Blacky) zou ik het zeker niet aanraden. En al helemaal niet op dagelijkse basis... Dat lijkt me overigens voor geen enkel paard zo gezond.

  7. #7
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Witlofpennen . De meeste paarden moeten er even aan wennen, maar als dat eenmaal zover is vinden ze ze heerlijk. Een witlofpen heeft dezelfde "knaagbaarheid" als een voederbiet of wortels, maar bevat hele andere gehaltes.
    Per kilo witlofpen bevatten ze 58 gram ruw eiwit, 93 gram ruwe celstof en 210 gram suiker. Ook het energiegehalte is lager.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  8. #8

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Waarom zou je invredesnaam je paard dit soort dingen (voederbieten, wortels, witlofpennen) voeren? Op hooi en stro kunnen ze ook prima knabbelen.
    Ik vind dat dit iets is wat tussen de oren van mensen zit, dit vanalles anders willen voeren om paarden bezig te houden. Ze hebben die overbodige voedingstoffen helemaal niet nodig en overdaad schaad (wel).

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Omdat ik in eerste instantie dacht dat er minder in die voederbieten zou zitten en omdat de paarden zich vervelen. Ze kunnen met nat weer niet op de wei en staan dan een beetje te hangen. Pas kregen ze een rode biet en dat vonden ze fantastisch om op te knagen

    Maar goed, nu gaat het hele feest niet door.....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    ja dit is best balen ik snap dan neit waarom ik sietske toen ze veel te dik was voederbieten moest voeren van de VA
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  11. #11
    Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Schinveld Limburg
    Berichten
    168

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Ik geef heel af en toe wel eens een biet maar als ik ze teveel geef krijgen ze diarree. Het lijkt mij dus ook niet goed om ze iedere dag bieten te geven.

    Maar hoe zit dat dan met bietenpulp?
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

  12. #12
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Hoe zit wát met bietenpulp?

  13. #13
    Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Schinveld Limburg
    Berichten
    168

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hoe zit wát met bietenpulp?
    met de voedingswaarde? ik heb begrepen dat bietenpulp wordt gegeven als buikvulling.
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

  14. #14
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Bieten(pers)pulp wordt bij mijn weten gevoerd als energiebron en niet als buikvulling . Bovendien is het een erg vochtrijk produkt, je voert meer water als inhoud.

    Gehalten per kilo pulp zijn 21 gr ruw eiwit, 43 gr ruwe celstof en 6 gr suikers. VEP en VREp zijn niet bepaald voor dit produkt. Voor koeien is de VEM wel bepaald en de gehaltes aan VEM in bietenpulp zijn vergelijkbaar met die van aardappelen.
    Maar... ik denk niet dat je deze bietenpulp bedoelt . Deze vorm van bietenpulp wordt namelijk als vers produkt aangeleverd en is niet geschikt om lang te bewaren. Daarom wordt het amper gebruikt voor paarden, maar wel als aanvulling op het voer van runderen en varkens. Deze vorm van bietenpulp is wel gebruikelijk als buikvulling en wordt toegepast om het dieet van voldoende vocht te voorzien.

    Voor paarden zijn er ook bietenpulp-achtigen, maar dit is pulp van de suikerbiet en daardoor energierijk. Deze vorm van pulp wordt vaak gedroogd aangeboden, al dan niet vermengd met voederbietenpulp. De gehalten van dit voer zijn heel anders en werden in het verleden met name gebruikt om de verkeerde Ca-P verhouding in granen te compenseren.

    De gehaltes per kilo van deze pulp zijn:
    88-108 gr ruw eiwit, 7-9 gr ruw vet, 127-179 gr ruwe celstof, 5 gr zetmeel en 72-225 gr suikers. De VEP is 806-836 en de VREp 37-45. De verschillende getallen achter de stof zijn afhankelijk van het suikerpercentage in het produkt, hoe hoger het suikergehalte hoe hoger de eiwitten, suikers, VEP en VREp. De gehaltes aan vet en ruwe celstof dalen naarmate de hoeveelheid suikers in het produkt stijgt.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  15. #15
    Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Schinveld Limburg
    Berichten
    168

    Re: Hoeveel energie bevat een voederbiet ( mangel ) ?

    Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik bedoelde idd de gedroogde pulp, wist niet eens dat er ook 'natte' pulp bestond
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •