Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: zoo onrustig

  1. #1
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    zoo onrustig

    Speedy is zo onrustig...
    'K was net wat grondwerk met 'm aan het doen maar de ene keer loopt 'ie weer weg, dan hapt 'ie steeds naar me, slaat met zijn voorbenen, of probeert met z'n oren in z'n nek z'n hoofd op m'n schouder te leggen.

    Ik probeer echt de rust zelve te zijn, maar 't lijkt niet zoveel effect te hebben. Ik vraag hem bijv. zijn hoofd in te buigen en na een paar tellen reageert 'ie, maar niet door zijn hoofd gewoon in te buigen. Nee, hij zwiept zijn hoofd met ontblote tanden naar me toe. Daar kan ik alleen maar op reageren door hem te blocken, waarop hij z'n hoofd weer wegzwiept.

    Als 'ie geen zin meer heeft in bijv. hoofd inbuigen oefenen, loopt 'ie weg. Ik blijf staan, de druk veort zich vanzelf op op het halster, en ik vraag 'm zijn achterhand om te zetten. Dit doet 'ie uiteindelijk, maar hij komt dan érg boos op me af. Dat pik ik niet en 'k zet 'm achteruit. Even later staat 'ie te smakken, zakt z'n hoofdje en ik zeg met een uiterst ontspannen houding dat 'ie naar me toe mag komen. Dit doet 'ie dan, maar zodra 'ie bij me is, gaan de oren weer in de nek, hoofd heel hoog, en hij hapt wat naar me.
    Als ik 'm naar me toe vraag kijk ik niet naar 'm, ik loop ook niet achteruit, maar zeg 'm met m'n houding en het touw (zonder echt te trekken) dat 'ie "welkom" is.
    Maarja, als hij dan zo lelijk doet als 'ie bij me is, zet ik 'm weer achteruit, en begint alles weer opnieuw... Als ik zijn gedrag negeer slaat het echt door in happen...

    Ik weet gewoon echt niet wat ik hier nou mee moet... Voorheen uitte hij zijn drukte in weglopen, gewoon niet stil willen staan. Ik was blij dat we dat probleem rustig op hadden gelost, hij staat nu zelfs stil bij 't opstijgen.
    Maar z'n onrustigheid begint andere vormen aan te nemen lijkt het wel.
    Wat zou een eventuele oplossing zijn? Zou het iets lichamelijks kunnen zijn? En áls het lichamelijk is, wie kan ik dan laten komen? Een osteopaat, een fysio, misschien iemand met verstand van bach-bloesems o.i.d.?

  2. #2

    Re: zoo onrustig

    Tja.. het eerste wat in me opkomt is dat er een soort dominantie-strijd aan de gang is.
    Het ontbloten van de tanden is wel degelijk een dreigende en agressieve uiting.
    Vind hij het werk wel leuk? Ik vraag het me af, misschien moet je Parelli even stoppen en wat andere dingen proberen, een ander soort grondwerk of clickeren misschien?

    Hoe vaak werk je eigenlijk met hem? Zouden een paar dagen rust niet op z'n plaats zijn?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #3
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: zoo onrustig

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Tja.. het eerste wat in me opkomt is dat er een soort dominantie-strijd aan de gang is.
    Het ontbloten van de tanden is wel degelijk een dreigende en agressieve uiting.
    Vind hij het werk wel leuk? Ik vraag het me af, misschien moet je Parelli even stoppen en wat andere dingen proberen, een ander soort grondwerk of clickeren misschien?

    Hoe vaak werk je eigenlijk met hem? Zouden een paar dagen rust niet op z'n plaats zijn?
    Stoppen met Parelli zou absurd zijn. Ik het in de eerste plaats uw paard laten nakijken of hij fysiek in orde is. Is dat zo dan zou ik er op letten dat uw fase 1 licht genoeg is en uw fase 4 zeker effectief. Zodat uw paard heel goed weet wie de dominandste is. Ook kan het zijn door verveling van uw paard, mss iets uitdagender zijn. Veel obstacels, zo wat rondlopen in de weide en hem bestij laten circelen en er voor zorgen dat hij vanalles moet doorlopen is ook altijd wel leuk.

    Hopelijk heb je hier iets aan. Je kan natuurlijk ook uw paard op de wei zetten en niets meer doen, of enkel hem aaien, maar zo los je het probleem niet op.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: zoo onrustig

    Heb je de laatste weken iets veranderd in arbeid/rantsoen/huisvesting? Of in de onderlinge verhoudingen daarvan? Het is wel wat kouder geworden, sommige paarden worden daar ook wat "poestiger" van?

  5. #5
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: zoo onrustig

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Tja.. het eerste wat in me opkomt is dat er een soort dominantie-strijd aan de gang is.
    Het ontbloten van de tanden is wel degelijk een dreigende en agressieve uiting.
    Vind hij het werk wel leuk? Ik vraag het me af, misschien moet je Parelli even stoppen en wat andere dingen proberen, een ander soort grondwerk of clickeren misschien?

    Hoe vaak werk je eigenlijk met hem? Zouden een paar dagen rust niet op z'n plaats zijn?
    Stoppen met Parelli zou absurd zijn.
    Sorry, maar deze opmerking zint me niet zo, er leiden meer wegen naar Rome en parelli is niet in elk geval de beste, hoewel ik dat eerst ook vond.
    We doen ook niet vaak meer parelli. Wat je zegt Jarno, over de fases: Op 't moment dat Speedy met zijn benen slaat of heel boos op me afkomt dénk ik er niet aan fases te gebruiken, dan moet het streng maar rechtvaardig. Ik sla hem dan vaak niet maar zwiep hard met het touw of de stick.
    Veel doen met obstacles doen we ook, maar dat maakt niet altijd wat uit.

    Zijn huisvesting is wel wat veranderd, in ieder geval dat 'ie nu altijd op de stoep staat. Hij kan wel op de wei, maar doet dat niet omdat dit een modderpoel is. Ze mogen wel elke dag in de bak rennen. Hiernaast geef ik hem beweging.

    Maar toch denk ik dat het "dieper" zit. Hij is altijd heel dominant geweest, het neemt soms alleen extremere vormen aan.

    Ook, en dat ben ik er vergeten bij te zetten, valt hij het paard (Donja) van m'n zus wel eens aan. Als we allabei in de bak rijden is het echt oppassen geblazen en als Donja naast de bak staat, loopt Speedy altijd "half Donja aanvallend" langs haar.

    Zijn fysieke gesteldheid zou het ook aan kunnen liggen. Hij is wel behoorlijk scheef en daar wordt aan gewerkt, maar het zou zo'n stuk makkelijker werken zijn als hij niet zo dominant was.

    Zou een fysiek probleem voor dominantie kunnen zorgen?

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: zoo onrustig

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    We doen ook niet vaak meer parelli
    Kan je dit een beetje toelichten? Want met de technieken en methodes van Parelli ben je eigenlijk (als het goed is dan) altijd wel bezig. Op stal, in de wei, in de wijze van benaderen, aandoen van het halster, het meelopen naar de paddock, álles eigenlijk. Snap je wat ik bedoel? Eigenlijk is de vraag: ben je naar je eigen idee consequent genoeg met 'm bezig?

  7. #7

    Re: zoo onrustig

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Zou een fysiek probleem voor dominantie kunnen zorgen?
    Ik denk het wel, zowel dominanter als minder dominant...

    Aan de ene kant: Lodash was van de zomer mager en vol zand, en hij heeft zich redelijk gedeisd gehouden in de kudde. Nu hij weer sterker is, begint hij langzaamaan de boel over te nemen lijkt het.

    Andere kant denk ik ook wel dat een fysiek gemamkeerd paard, dat wellicht gevraagd wordt dingen te doen die hij niet goed kan (fysiek) of die pijn doen, daar behoorlijk boos van kan worden:"hoor je dan niet wat ik zeg??? AU!"

    En aan de derde kant, denk ik ook dat een fysiek niet optimaal paard zich vaak minder snel veilig zal voelen bij iemand, wie dan ook, omdat het dier ergens WEET dat hij meer kwetsbaar is dan een ander paard. Dus meer vraagt.

    En verder weet ik het helaas ook niet. Maar het klinkt wel gecompliceerd...

    May the horse be with you!

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: zoo onrustig

    Ben je niet recent begonnen met Pavo Vital bij te geven? Misschien voelt 'ie zich daardoor beter (en wordt "lastiger")? Dat sluit een beetje aan bij MafHaf's ervaring, hoewel daar natuurlijk een andere oorzaak achter zat, maar toch?

  9. #9
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: zoo onrustig

    Dat we niet meer echt parelli doen, houdt in dat we niet met de paketten bezig zijn, wél nog fases gebruiken, "life up/life down" enz. Wat dát betreft ben ik wel consequent. We hebben al een lange weg bewandelt, en het is misschien de wisselwerking tussen zijn dominantie en mijn karakter, dat we al vaak opnieuw zijn begonnen. Toch had ik het idee dat het nu goed ging. Hoewel hij me nog vaak met de handen in het haar laat zitten, heb ik de laatste tijd geen grote veranderingen gemaakt in mijn benadering naar hem toe. Hooguit ben ik doordat ik les heb wat strenger geworden. (en natuurlijk meer, maar niet echt dat ik Speedy to-taal anders benader)
    En hoewel ik erg m'n best doe, heb ik gewoon het idee dat we er met alleen mijn manier van benaderen niet komen. Hij is altijd onrustig geweest, ene keer wat minder dan de andere, dat wel.
    Zou het niet gewoon kunnen dat hij adhd heeft o.i.d.? Klinkt heel gek, maar zouden paarden niet net zo goed als mensen zoiets kunnen hebben?
    Aan de andere kant, misschien ben ik nu alleen bezig mogelijke oorzaken te zoeken voor een probleem dat ontstaan is door mijn onkundigheid.

  10. #10

    Re: zoo onrustig

    Volgens Irwin hebben ALLE paarden ADHD. Ik geloof het!

    Wat Lila zegt, ben je wel consequent? Dat kan ook een major key zijn. Maar dat moet je zelf inschattan.

    Misschien is Irwin nog iets voor je, voor erbij. Omdat daar bepaalde dingen geadresseerd worden die bij Parelli buiten schot blijven. Zoals NEVER EVER life up op het hoofd. Probeer daar anders eens iets mee. Het is zo moeilijk iets zinnigs te zeggen op afstand... Jammer!

    Veel succes!!!

    May the horse be with you!

  11. #11
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: zoo onrustig

    Daar kom ik weer met m'n voeding....Vash had dat heel erg in de beginperiode. Nu staat het 1.70 paardje op de ponybrokken, en dat scheelt een slok op een borrel. Na 2 jaar is de stalhouder daar ook eindelijk achtergekomen, toen de zak op was en hij 2 dagen de gewone onderhoudsbrok kreeg....het werd weer een onrustig bommetje . Ik blij... .

  12. #12

    Re: zoo onrustig

    Stoppen met Parelli zou absurd zijn

    Pardon?? Absurd?

    Ik vind dat behoorlijk kortzichtig! Het is heel goed mogelijk dat een bepaald methode NIET bij het paard past en dat je op zoek moet gaan naar andere wegen. Ik denk dat als je werkelijk een 'horseman' wil worden dat toch wel het allereerste is wat je je moet realiseren - openstaan voor de signalen van het paard en niet domweg je eigen gekozen methode blijven volgen omdat jij nou eenmaal vindt dat dat maar moet.


    Hoe dan ook, in het verhaal van Shetfan zitten toch heel wat 'missing links' .. zaken die wij niet 1-2-3 vanuit het verhaal kunnen constateren. Ik denk dat het misschien wel verstandig zou zijn om 's te kijken of je er niet een ervaren nh-persoon bij kunt halen, iemand die inderdaad kan zien en ervaren hoe je met het paardje omgaat, of je niet - onbewust - een te heftige lichaamsuitstraling hebt, nou ja noem alle mogelijkheden maar op.

    Uiteraard kunnen fysieke problemen ook tot bepaald gedrag leiden - in het ernstigste geval tumoren in de hersenen die extreem gevaarlijke gedragsafwijkingen kunnen veroorzaken. Als het gedrag verergerd of erg afwijkt van 'zijn normale doen' dan is het raadzaam een DA in te schakelen.

    En ja.. en shet is een shet.. die zijn lang niet zo lief als we soms door hun kleine formaat wel denken. Ze kunnen behoorlijk pittig zijn en hebben soms echt wel een sterke en consequente baas nodig.

    Dus kies maar uit.. all of the above..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #13
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: zoo onrustig

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Maar toch denk ik dat het "dieper" zit. Hij is altijd heel dominant geweest, het neemt soms alleen extremere vormen aan.

    Ook, en dat ben ik er vergeten bij te zetten, valt hij het paard (Donja) van m'n zus wel eens aan. Als we allabei in de bak rijden is het echt oppassen geblazen en als Donja naast de bak staat, loopt Speedy altijd "half Donja aanvallend" langs haar.

    Zijn fysieke gesteldheid zou het ook aan kunnen liggen. Hij is wel behoorlijk scheef en daar wordt aan gewerkt, maar het zou zo'n stuk makkelijker werken zijn als hij niet zo dominant was.

    Zou een fysiek probleem voor dominantie kunnen zorgen?
    Zéker!

    Andor is headshaker en was absoluut onberijdbaar. Ook in zijn gedrag zeer dominant. Steeds proberen over me heen te lopen, op mijn tenen gaan staan, geen voetjes willen geven etc.
    Nadat we hem recht konden laten laten lopen was hij meegaand, vriendelijk, attent, vond alles leuk.

    Enfin, er staan fotoos op ITP hoe hij nú loopt en we gaan erg goed vooruit. Zijn humeur is er werkelijk 300 procent op vooruit gegaan.

    Geen samengeknepen oogjes meer van de hoofdpijn, geen rare fratsen met grondwerk of rijden, omdat hij pijn had.
    Rijden is nu leuheuk! Zeker als er een hond meerijdt

  14. #14

    Re: zoo onrustig

    Parelli is niet het enige jarno. Verder is parelli gewoon niet geschikt voor alle paarden, misschien moet jij ze nog tegenkomen alleen.
    Verder ben ik trouwens helemaal niet voor paarden wegbrengen. Als het dan echt aan de eigenaar ligt, zoals jij lijkt te suggereren, lijkt het mij van het grootste belang om als eigenaar hulp te krijgen om te werken aan het probleem en niet je paard te laten corrigeren door een ander.

    @shetfan: misschien heb je het paard toch onbewust laten merken dat onrust te beste strategie is om onder druk uit te komen en in de dominante positie te blijven. Verder zou ik hem ook laten nakijken en alle kleine veranderingen, hoe onbelangrijk ze ook lijken, nalopen.

  15. #15
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: zoo onrustig

    Vanwege het offtopic gaan heb ik dit topic gesplitst. De opmerkingen van Jarno over het parellisysteem en de reacties daarop zijn te vinden op: http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=9776

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •