Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

  1. #1
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Oké, ik gooi er weer een vraag in, graag jullie mening/advies, tips !

    Ik kan gewoon aan alles bij Ginny merken dat ze ontzettend hekel heeft aan harde wind al dan niet in combinatie met regen.
    En dan druk ik het nog zacht uit.
    In de stal staat ze super gespannen, eet ze niet, wil niks...oren in de nek. Staat ze in de wei dan rent ze zich een ongeluk, is ze zeiknat, maar ze blijft gaan, wil alleen maar op stal en we hebben dan de grootste moeite om saampjes op een normale manier naar stal te lopen (Ginny poing-poing).

    We hebben twee 'aanvaringen' gehad, één dodemans-rit waarbij ze steigerde en bokte en de laatste keer waarbij ze me er gericht afgebokt heeft (en waarna ik dus met Parelli begonnen ben -geluk bij een ongeluk ). Beide aanvaringen bij harde wind en regen. Ik leg nu duidelijk een relatie met de slechte weersomstandigheden en Ginny's gedrag; bij slecht weer is er werkelijk niks met haar te beginnnen.

    Wat moet ik doen ? Dit gedrag negeren en dan toch expres bij slecht weer met haar gaan werken ? Alhoewel ik het betwijfel of ik haar van RB naar LB krijg...
    Of dit gedrag accepteren...ik denk dan dat ze er gewoon een hekel aan heeft, ik vind bepaalde dingen ook niet fijn, doe ik dan ook niet.

    Eigenlijk neig ik om het gedrag binnen het redelijke te accepteren, waarom doorgaan als ik al van te voren weet dat het voor beiden een rot-ervaring gaat worden...? PP zegt toch ook heel duidelijk dat je naar je paard moet kijken en luisteren ?!

    Wat vinden jullie hier van ?

  2. #2

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Denk dat je gelijk hebt - het lijkt me niet zinnig om meteen het onmogelijke van je paardje te verwachten
    Wat je WEL kunt doen is proberen opbouwend te werken. Dus bij een klein beetje wind wat gaan gamen, en kijken of je het op kunt bouwen naar meer extreme weersomstandigheden. Denk dat het moeilijkste is om haar focus bij jou te houden.

    Het is wel bekend dat veel paarden opgewonden raken van harde wind. Weet je zeker dat ze er een hekel aan heeft, of wordt ze juist uitzinnig en wil ze "gewoon even" lekker uitwaaien/razen?

    Misschien een idee om 1 van de eerste "games" van Parelli te doen als ze zo paniekerig is: bij haar gaan zitten (al dan niet binnen de omheining) en lekker relaxed zitten te wezen. Wellicht helpt het haar om haar RB-behavior even aan de kant te zetten en wint haar nieuwsgierigheid het. En verder dus vooral géén aandacht besteden aan haar paniekerige gedrag, dwz: niet extra "gerust gaan stellen" ofzo. Ik denk dan even aan de vergelijking hond-vuurwerk Gewoon negeren en je eigen ding doen. Stel jezelf duidelijk op als leider en maak haar op die manier duidelijk dat ze zich druk om niets maakt.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  3. #3
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Het is wel bekend dat veel paarden opgewonden raken van harde wind. Weet je zeker dat ze er een hekel aan heeft, of wordt ze juist uitzinnig en wil ze "gewoon even" lekker uitwaaien/razen?
    Dit is zéker een gevalletje van 'bloedhekel aan'

  4. #4

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Ja, herkenbaar! Mijn Pauli houdt er dus ook niet van! Dat geritsel en gerommel in de bomen, dingen die voorbij komen vliegen! Ik weet nog toen ik haar net had en Arnd Bronckhorst langskwam om foto's te maken voor een artikel in de Hoefslag. Mén, het stormde en Pauli was torenhoog RB!! Dat leverde wel spectaculaire foto's op! Volgens mij staan ze nog steeds op zijn site.

    Maar in de loop der tijd is het een stuk beter geworden, en idd net zoals Roadracer zegt, niet te veel aandacht aan besteden, zelf gewoon 'cool' blijven en vooral niet troosten of geruststellen. Als jij heel rustig blijft en je gewone gangetje gaat, krijgen ze vanzelf door dat het echt zo erg niet is!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    even snel gekeken, vond er eentje van jou samen met Pauli. Mooi dat Pauli juist zo was toen hij kwam fotograferen. Ollie kan goed tegen dit weertype, Vash wordt er onrustig van, baldadig tegen het antiek. Inderdaad werkt negeren het beste, anders ga je ze onbewust belonen voor dit onrustige gedrag. En in het kader van putting yourself up for succes: geen uitdagingen opzoeken als het gevaarlijk voor je kan worden. Da's ook luisteren naar je paard . En wel zo veilig.

  6. #6
    barbarosa
    Guest

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    ik denk dat het er ook wat aan ligt dat paarden heel spiritueel zijn.
    ze voelen veel meer aan dan mensen (maar dat wisten jullie al zeker?)
    het paard van mijn zus word niet zo "wild" als ginny.maar je merkt het wel aan haar als het slecht weer is,dan word ze onrustig en is ze meer lastig.ze staat in een stal in een manege en zelfs als de poort dicht is en ze het weer buiten niet kan zien merk je het aan haar.Mijn paardje daar in tegen vind het wel leuk als er veel wind is,ze geniet er echt van als de wind haar manen en staart omhoog blaast
    veel succes nog met jullie paarden en speel het veilig!
    xxx

  7. #7
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    update: vanmiddag met Ginny aan de dubbele lijnen gewerkt. Waar we de vorige keer zo mee hebben lopen vechten....

    Het was slecht weer, regen en vol de wind op onze bak....en mevrouw liep de sterren van de hemel !!!

    Ook nog even in dit slechte weer met haar door het dorp gewandeld en de 'dorps-trail' (prullebakken/bladerbakken slalom e.d.) gedaan. VOORBEELDIG en SUPERLEUK !

    Snappen jullie dit nou ?

  8. #8
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Er over praten helpt
    Horses and Live, It's all the same to me...

  9. #9
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Er over praten helpt

    joh, ik blijf l*llen !!!!!

    Vandaag veel wind echter toch aan de slag: wederom wat games en wandelen...nou, het was weer pét !! Zucht.....

  10. #10

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Ik had onlangs een windstille, superrustige dag en een TOTALLY RB paard. Dus ik snap er niks meer van

    May the horse be with you!

  11. #11

    Re: slechte weersomstandigheden / RB-gedrag

    Unica, mijn pony is ook wel hevig bij storm,
    Maar even grondwerk in de bak, lekker laten uitrazen, dan is ze nog wel hevig, maar het gaat dan wel beter...
    Unica staat wel dag en nacht op wei met loopstal dus ze kan wel door de dag lekker uitrazen op de wei wanneer ze maar wilt, maar ik zie ook dat ze hevig is...
    Als het echt hard waait en ik zit in het bos, laat ik haar met haar kont tegen de wind in staan, dat doen paarden in het wild en op wei ook...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •