Ik ben er nog, ik heb alleen helaas nog geen tijd om te reageren. Misschien lukt het vannavond en anders wordt het morgen.Oorspronkelijk Geplaatst door valerie
Ik ben er nog, ik heb alleen helaas nog geen tijd om te reageren. Misschien lukt het vannavond en anders wordt het morgen.Oorspronkelijk Geplaatst door valerie
Omdat het communicatie deel van mijn opleiding al veel ter spraken is gekomen heb ik dit keer maar eens het design gedeelte erbij gepakt in de vorm van een plaatje .
Hierin heb ik geprobeerd een deel van mijn idee over horsemanship te tekenen.
De rode cirkel: De drie dingen die volgensmij nodig zijn voor horsemanship, de kennis, het doen en jezelf(in het plaatje persoonlijkheid/intuitie genoemd, weet er ff geen goed woord voor)
De groene stippellijn: Naar mijn idee het verschil tussen bv parelli en hemfling. Zoals valerie al zei: "Dat is dan weer het mooie van Parelli, het is een DOE-methode. Toen ik in mijn eerste reacie schreef "Hetgeen dat ik nu het meest doe is lezen en zoeken", wilde ik niet uitsluiten dat ik niets doe, maar slechts die tegenstelling benadrukken.
De blouwe cirkel: Misschien ook weer een beetje onduidelijke woordkeuze in het plaatje, maar hiermee bedoel ik de dingen in je leven die niets met paardrijden te maken hebben (en misschien toch ook weer wel?). Dit sluit aan met het stukje over het verbeteren van jezelf in mijn vorige uitleg. Hetgeen we dus van de paarde kunnen leren voor de rest van ons leven.
Tot zo ver de tekening, terug naar het topic. Ik denk dat de meeste mensten hier aan de linker kant van die lijn zitten. Het is geen scheidingslijn maar geeft geeft slechts aan waar de focus ligt. Voor mij ligt die dus meer aan de rechterkant. Daarom heb ik o.a. dit topic gestart. Niet om mensen te testen. Als iemand zich 'aan de linker kant' thuis voelt is dat prima, maar ik vroeg me af wie er naar het geheel(voor zover mijn interpretatie dat is) kijkt.
En misschien zag ik in de post van Linda wat ik er graag in wilde zien, maar zij kwam tog al aardig in de buurt. Een tijdje terug vertelde ik het verhaal van de visser aan mijn zus. Haar antwoord was: "dat is zo Zen"(Zen is een stroming binnen het boeddhisme. Later vroeg ik "Is dat Zen, of is Zen dat?"
En omdat ik het niet kan laten , nog een quote:
Uit: De boodschap van de paardenOorspronkelijk Geplaatst door KFH
Groetjes, Rutger
editlaatje opnieuw geupload
Ik denk dat als je naar Level 1 kijkt, dat je bovenstaande geillustreerde analyse van Hempfling e.a. vs Parelli e.a. niet zo heel verkeerd is.
Maar je weet pas wat stap 2 zou kunnen zijn, wanneer je stap 1 genomen hebt. Daarom denk ik dat je de termen in jouw analyse beter kunt aanpassen naar 'Wat ik weet van Parelli' en 'Wat ik weet van Hempfling'. Dit plaatje is dus een analyse van JOUW HUIDIGE op Natural Horsemanship.
Precies Evelien!
En Rutger, als je je afvraagt waarom, herlees je eigen quote: ( wel aangepast)
Wat je nu normaal vindt - alleen omdat de je je daarop hebt ingesteld - dat blijft binnen de grenzen van wat je aankan. Binnen de grenzen die de je kunt begrijpen en de grenzen van de geest van deze tijd.
Aangepast omdat het in een leerproces zinloos is om het over 'de massa' te hebben, net zo zinloos als het is jezelf tot een uitzondering te maken door je buiten de massa te plaatsen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Rutger, wat je daar neerzet is prachtig. *aplause*
Maar kun je dat niet beter op een ander forum ten toonspreiden zoals op bokt waar veel mensen minder bewust door het leven stappen?
Hempfling citeren lijkt me hier ook niet bepaald nodig.
NH en Klassieke Rijkunst (welke elkaar doorgaans zullen overlappen of behoren te overlappen m.i.) gaan nu net over die reis van zelfontdekking, ontplooing en bewustwording.
Men werkt immers niet aan het paard, dat hoeft niet, het paard kan iedere beweging die we maar kunnen vragen reeds maken.
We dienen enkel aan ons zelf te werken om de gewenste beweging te kunnen verkrijgen en dat zodanig dat er geen dwang c.q. forceren aan te pas komt om aldoende ons paard niet enkel NIET te schaden maar lichamelijk en geestelijk te verrijken.
En dat deze zelfbewustwoording en ontplooiing daarbij perfect van pas komt binnen al het andere wat je in je leven doet, zij het met mensen of andere dieren of gewoonweg op creatief of zakelijk vlak, nu dat is prachtig meegenomen.
Dit is overigens niet nieuw, het is het gedachte gemeengoed van de renaissance; je toeleggen op je ontwikkeling door te proeven aan en beoefenen van zoveel mogelijk takken, zaken en filosofiën.
Kortom, het worden van een uomo universalis.
En nu juist jouw eerdere berichten waarin je zaken afkraakt zonder je er in verdiept te hebben wijzen er op naar mijn gevoel dat jouw geest nog niet helemaal voldoende open staan...
Het ergert me mateloos veroordeeld, beoordeeld en afgekraakt te worden door mensen welke mij, mijn paarden, (mijn) bepaalde trainingswijzen, ervaring en inzichten totaal niet kennen...
Ik hoop dat je dat begrijpt...
Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst & NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be
Och Josepha,
voor iedereen geldt, dus ook voor Rutger én voor jou: it takes the time it takes..
waarom zou je je ergeren aan uitspraken van hen die op een bepaald moment (nog) niet beter weten? Je kunt hooguit denken.. je leert het nog wel ( of niet!).
Tevreden zijn met het moment waar je ZELF bent, met de verwachting nog verder te komen, is de beste remedie tegen ergernis!
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Daar heb je perfect gelijk in. En in dat opzicht ben jij mijn 'Meester'.Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
Eigenlijk is het ook niet zo zeer eventuele kritiek op mij wat me stoort.
Ik doe toch wat ik zelf wil en wat anderen daarvan vinden interesseert me geen spreekwoordelijk r** (vandaar de vorm van Equihof... 'elke ruiterzaak dient slofteugels te hebben hoor!' 'o ja? nou DEZE niet!!!)
Het is de kritiek op mijn paarden ('wraatzucht') of de kritiek op bepaalde trainers welke ik persoonlijk ken en zeer bewonder en welke hun sporen reeds verdiend hebben (in dit geval Miriam Nieuwe Weme)...
Net zoals ik mensen Sylvia Loch of Nuno di Oliveira heb horen afkraken...
het was alsof de plaatselijke Judo schoolkinder woensdag middag trainer Bruce Lee voor vuil versleet....
Is there no respect towards those who already master certain aspects?
Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst & NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be
Rutger, ik begrijp werkelijk niet waar je op uit bent. eerst doe je je best om Horsemanship te definieren middels een beperkte schematische weergave en vervolgens ontkracht je jezelf door het citaat van Hempfling.
Accoord dat past helemaal binnen de Zen gedachte (het boek "Zen and the art of motorcycle maintenance" wel eens gelezen?) maar wat is je doel op dit forum? Je lijkt niets van anderen aan te willen nemen en sluit bepaalde methoden op grond van halve aannames uit.
Je straalt aan alle kanten uit dat je niet op zoek bent naar hulp met bepaalde problemen, gaat het je dan om de aandacht?
De meeste mensen op dit forum zitten aan de linkerkant van je stippellijntje, maar die conclusie had je al kunnen trekken aan de hand van de onderwerpindeling van dit grotendeels PNH-forum.
Dus om daar nou zo'n zweverig verhaal van te maken.
Ik las gisteren in de Scientific American Mind nog een stukje over verschillen tussen mannen en vrouwen. Vrouwen proberen vrienden te worden en aan elkaar gelijk te staan in een samenlevings of samenwerkingsvorm. Mannen daarentegen proberen een hierarchische verdeling te creeeren door zich groot voor te doen en andersoortig imponeergedrag, het doel is dan om zo veel mogelijk aanzien te verwerven.
Ik neem er het voortouw in om je dit aanzien te verschaffen. Namens de andere vrouwen op dit forum geef ik bij deze aan dat ik het reuze knap vind hoe veel inzicht je hebt! Bravo!
Kun je nu aub aangeven wat je punt is? Want dat jij in tegenstelling tot de meesten op dit forum geen aanhanger bent van parelli, maar van andere NH-ers (of ben je toch gewoon "fan" van Hempfling???) is inmiddels wel duidelijk!
Waarom start je niet gewoon een Hempfling forum? Dan ben je meteen van alle parelli heidenen af (-;
"Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem
En ja: ook ik ben begonnen bij Hempfling. Ik heb zijn methode gelaten voor wat het was omdat ik niet zoals een Hempfling de mogelijkheid heb om me jarenlang terug te trekken bij spaanse paardenmonniken. Hij heeft zich een lichaamstaal eigen gemaakt die voor een ander waarschijnlijk nog met geen duizend boeken te begrijpen is, dat is ook zijn grote probleem: zijn mehode is goed maar te persoonlijk hij kan het niet gericht verspreiden. Met als dramatische climax een dodelijk slachtoffer tijdens een van zijn clinics, dit is ook de reden dat Hempfling zich een hele tijd heeft teruggetrokken. Tsja....
"Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem
Ik ben het met bovenstaande schrijfsters eens.. vind het sowieso moeilijk om me te conformeren aan welke goeroe dan ook. Ontwikkeling is zo persoonlijk dat ik hooguit kijk, ervaar, wik en weeg maar volg toch altijd mijn eigen leidraad. In die zin vond ik ook KFH té zweverig, maar moet toegeven dat hij ook bij mij de interesse voor een andere benadering gewekt heeft. Tja, tot de dag dat ik hem ontmoette en zijn nukkige attitude me op m'n dak viel. En ik zijn demonstratie met een paard IRL erg verkeerd vond (werkte door met een paard dat stokkreupel was).
Nou ja.. Rutger heeft ons in ieder geval aan het filosoferen gezet, da's ook wat waard.
Voor mij ben jij dus met één klap de BESTE Ruiterwinkel ter wereld geworden!Ik doe toch wat ik zelf wil en wat anderen daarvan vinden interesseert me geen spreekwoordelijk r** (vandaar de vorm van Equihof... 'elke ruiterzaak dient slofteugels te hebben hoor!' 'o ja? nou DEZE niet!!!)
ik filosofeer de hele dag... anderen noemen dat zweverigOorspronkelijk Geplaatst door Marianne
whahahaha!!!Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
thanx!!!
en dan:
- zo veel mogelijk dierproefvrij (ons streven is bij die paar produchten waar geen dierproefvrije versies zijn zelf met producten te komen).
- zo veel mogelijk biologisch en natuurlijk
- advies gericht op 'het paard heeft altijd gelijk' ook al wil de klant dat soms niet horen en gaat dat ten koste van de verkoop.
- en we verkopen nog een heleboel andere zaken niet... en anderen dan weer wel ha ha !
- we steunen goede doelen...
Maar ik zit hier maar reclame te maken.
wellicht eens op ons websitje neuzen? puur voor het filosoferen dan...
Oorspronkelijk Geplaatst door Equihof
Kijk Rutger, dit is nou een mooi voorbeeld van mensen die niet alleen maar babbels houden maar ook gewoon dingen DOEN! En daarmee een goed voorbeeld geven. Zo!
Bladwijzers