Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Shet hengst bij men grote merrie, probleem?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Shet hengst bij men grote merrie, probleem?

Ik sta op een privé stal waar elk paard zowat zijn eigen wei heeft. Niemand wil risico lopen op kwetsuren of komt niet overeen ivm verzorging (vooral kwestie weidebeheer). Dus ons Rengel staat ook eenzaam op de wei, ze kan wel andere paarden zien en over de draad aanraken maar daar blijft het bij.
    Nu is er een nieuwe pensiongast, een klein shethengstje. Ons Rengel heeft al enkele keren naast het kereltje gestaan en natuurlijk vind kleine Pandora dat wel leuk. Hij gedraagt zich als een echte man. Ons Rengel reageerde in het begin nogal afwijzend maar nu kan ze hem ook best hebben. Soms staan ze effe neus aan neus en er zijn geen signalen dat haar dat stoort. Daarna gaat ze verder grazen en loopt hij nog wat mee maar wordt daarna terug rustig. Pandora is heel zenuwachtig als hij daar alleen staat maar komt ons Rengel naast hem in de wei is hij rustig.
    Ik heb aan de eigenaar van de stal gaan vragen of ik mag overwegen om ons Rengel bij Pandora te zetten. Hij vond dat wel ok anders moet Pandora bij de twee andere shethengstjes die er al staan. De eigenaar van Pandora heb ik het nog niet gevraagd (zij komt hier niet vaak).
    Het stuk waar ze dan beide deze winter op moeten is niet zo groot (20 x40) dus veel wegrenruimte is er niet.
    Ik zal zelf de strontjes van Pandora en Rengel van de wei moeten halen als ik wil dat men wei proper blijft maar dat vind ik geen bezwaar 't zijn maar kleintjes

Nu heb ik natuurlijk nog twijfels.
    1.Hoe gaat Rengel reageren als ze niet op zijn avances wil ingaan?
    2.Wat gaat Pandora doen als Rengel hengstig is?
    3, Hoe gaan beide (Pandora en Rengel) reageren als ik Rengel uit de wei haal om te spelen, werken of andere?

Heeft iemand hier ervaring mee?????
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: Shet hengst bij men grote merrie, probleem?

Ik heb hier niet direct ervaring mee. Maar een vriendin die ik vroeger had, had ook haar (D) pony bij een shethengst staan. En 11 maanden later hadden ze dus een heel leuk veulentje.

Als een merrie echt goed hengstig is doen ze er alles voor. Deze pony scheen dus de lagere gedeeltes (kan ff niet op het woord komen) in te lopen om maar gedekt te worden.
    Ik weet niet hoe groot het verschil tussen Rengel en Pandora is, maar kijk uit!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hey,

Volgens mij is dit niet zo'n probleem. Weet hier aan de rand van het dorp ook een mini-shetlander hengstje staan tussen enkele merries, nou geen problemen mee, hij probeert af en toe wel te 'dekken' maar of hij zit aan de verkeerde kant en als hij al goed zit kan hij er helemaal niet bij
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Ik zou het niet doen, zelfs verhalen gehoord van merries die gingen liggen zodat het shethengstje er maar bij kon als ze goed hengstig was.
    Dus tenzij je een schattig shet x paard veulentje wilt, niet doen.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Geen probleem, maar denk eraan daar komen kleintjes van (in dit geval zeer klein), de natuur is daar keihard in er moet worden voortgepland! Vroeg of laat vinden die twee wel een manier ('t gaat misschien geen zicht zijn maar dat gaan zij zich niet aantrekken)!

Je kan natuurlijk ook vragen of het hengstje een ruintje mag worden of er bestaat een manier om merrie's niet vruchtbaar te maken tijdens hun ei-sprong, ik weet er niet het fijne van maar op http://www.paardnatuurlijk.nl ga je hier wel meer over vinden.

Dat ze van mekaar gescheiden worden tijdens het spelen gaan ze erg vinden maar dan moet je rekening houden met de tresholds van zowel het paardje als de pony, dus in het begin dicht bij mekaar spelen en elke dag een stapje verder.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn Haf van 1.45m dekte de Fries vroeger van bijna 1,70m.

Hij ging op een heuveltje staan

Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt allemaal. Ik had nooit gedacht dat er veulens van kunnen komen maar als ze idd zo vindingrijk zijn... Ik wil niet zo graag een veulentje. Pandora is denk ik 1m. Rengel 1.48m. Heuvels zijn er wel niet. Spijtig dan maar weer geen maatje voor haar.
    Twee winters terug stond ze bij twee Shetjes en die zag ik regelmatig vliegen bij ongewenste dekpogingen. Maar toen was het winter en was Rengel niet hensgstig natuurlijk.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ja, mensen denken vaak dat hoogteverschil een dekking in de weg staat. Maar het zegt echt niks. Je moet niet vergeten dat een merrie die hengstig is maar aan 1 ding denkt. Gedekt worden.
    En daar doen ze dan alles aan.

Wel jammer, maar blijft de shet hengst dan?

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jess
    Wel jammer, maar blijft de shet hengst dan?
    Ik denk het wel. Hij is niet van mij dus ik heb niks te zeggen. Ik wou gewoon twee eenzame paardjes gelukkig maken maar niet zo gelukkig dat ze binnen 11 maand met drie zijn
    Ik snap niet waarom mensen een shet hengst houden. Moet je weten hij staat nu hieren een keer in de week komen ze eens kijken. Die mensen hebben geen kleine kids en zijn niet van plan om er iets mee te doen Vandaag kon ons Rengel door de wind niet op het stuk naast Pandora. Kleine P. loopt nu de hele tijd te hinikken. Ik vind dit zo erg voor het diertje.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "Liesbet
    Je kan natuurlijk ook vragen of het hengstje een ruintje mag worden of er bestaat een manier om merrie's niet vruchtbaar te maken tijdens hun ei-sprong, ik weet er niet het fijne van maar op http://www.paardnatuurlijk.nl ga je hier wel meer over vinden.
    Ik heb op de site van paardnatuurlijk aan het zoeken geweest maar ik vind er echt men weg niet. Heb je enig idee hoe ik moet zoeken???
    Joni Bentley

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik citeer Frans even:

Onze merrie's zijn behandeld met PZP

Het is een eiwit van een varken, en het lijkt sprekend op het eiwit waarvan het buitenste laagje van een bevrucht eitje is gemaakt.
    De truuk is: Je spuit het in, en het lichaam herkent het eiwit als een "vreemd" eiwit en gaat er antistoffen tegen maken.
    Wanneer er in een later stadium een bevrucht eitje ontstaat, dan zal het afweersysteem denken "hee, daar heb je er weer zo een" en zullen die antistoffen het eitje aanvallen.

Zolang je die antistoffen hebt zal een bevrucht eitje zich nooit kunnen innestelen. En dat duurt ongeveer een jaar.

Groeten,
    Frans
    Hier vind je alle uitleg: Datum: dinsdag 11 april 2006, 15:56
    Van: Frans Veldman Re:39438
    Onderwerp: Re: de merries zijn behandeld met PZP, wat is PZP

Voor meer info kan je beter even naar het forum gaan en het bericht zoeken, er stond namelijk nog veel meer.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Wow, dat van dat gaan liggen en heuveltje wist ik ook niet! Niet doen dus
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006

Kopie uit Paardnatuurlijkforum: Wat PZP betreft, het is een vaccin tegen drachtigheid. Het is ontwikkeld om de gezinsuitbreiding van wilde paarden wat te beteugelen. EEN keer per jaar een shot, en de merrie maakt antistoffen die een bevrucht eitje vernietigen.

Het goede nieuws is dat het niets met hormonen te maken heeft en de dieren hun normale gedrag blijven vertonen.

Het slechte nieuws is dat het middel niet bedoeld is voor gedomesticeerde paarden en derhalve ook niet in het diergeneesmiddelen circuit zit.

Hoe je er aan komt... tja. Wij hebben de ontwikkelaar ervan in de USA gemaild, en die was zo vriendelijk om een koelbox met wat spuitjes mee te geven aan een student die naar Spanje ging, en die heeft het weer vanuit Spanje per luchtpost naar ons gestuurd. Omslachtig, maar het scheelt "formaliteiten". We hebben het zelf bij de paarden ingespoten.

Blijkt dus dat het niet in België of Nederland te verkrijgen is. Om het nu van Amerika te laten komen en zelf liggen in te spuiten dat durf ik niet. Ik ga toch eens navragen bij onze DA.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik heb zelf een shethengst gehad en geloof me, die was snel ruin hoor. Man, die was echt onhandelbaar. Je zou bijna bang worden van een shet van 80cm.

Hoe oud is dit hengstje? Misschien als hij echt hengstenstreken krijgt dat ze hem wel willen ruinen. Praat anders eens met die mensen. Misschien weten ze ook niet wat ze met hem aan moeten en vinden ze jouw optie wel wat.

Aangemeld
    Mar 2006

Ik zou er wel willen mee praten maar ik zie ze nooit! Als ze hier zijn zal ik het wel eens proberen. Ze hebben hier ook een groot paard staan (op rust) en komen er zelden naar kijken. In de twee jaar dat ze hier staan heb ik er misschien al 10 zinnen tegen gezegd en drie woorden antwoord gekregen "mmm", "ja" en "neen" dus niet echt een super relatie. Blijkbaar hebben ze geen behoefte aan een babbeltje.
    Joni Bentley

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten