Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Dominant of gewoon LB???

  1. #1
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Dominant of gewoon LB???

    Pfff, sinds Jolijn afgelopen Kerstvakantie gekomen is naar ons (zie de week van...Ariane) zit ik hier al een hele tijd over te piekeren.

    (Sorry als dit een lange tekst wordt )

    Nappe is een enorm lb paard. Hij is dan ook een zuiver koudbloed, je kent die wel, alles op z'n dooie gemakje en dan ook geen haartje kwaads in hem.

    We zijn met hem begin deze zomer met Parelli begonnen..Omdat we eigenlijk niks meer met hem aankonden..tijdens het rijden ging meneer waar hij wou, we hadden eigenlijk totaal geen controle over hem.

    Parelli ging op het begin wel goed, maar op den duur wou meneertje wel wat meer en ging het veel te traag voor hem. Wij waren echter nog beginnertjes en gingen lekker rustig door elke game stap voor stap, tot Napoleon's grote frustratie vrees ik.

    Als we teveel Friendly deden, trok hij zich los en spurtte ervandoor. Als we hem teveel wegdreven, was het van hetzelfde liedje. Op aanraden van iemand op dit forum hebben we een stukje piste afgezet voor hem zodat hij niet meer de benen kon nemen. Dat hield hem echter niet tegen: eronder, erdoor, net niet erover...en dan nog trok hij zich telkens los ookal was het stukje nog zo klein.

    Wij dus radeloos, we konden niks meer met meneer aanvangen..hij had dr gewoon een spelletje van gemaakt. Zo zijn we dus stilletjes aan gestopt met hem en nu word dr niks meer mee gedaan..

    Amalia (die eigenlijk vooral met hem speelde, ik had Pipa) is tot de circling game geraakt..dan is ze ermee gekapt en nu is ze met Attica begonnen.

    Wij dachten aan LB dominance. Kan bijna niet anders? Hij is nl. ook de leider v/d kudde...

    Maar zoals ik al zei is Jolijn op bezoek geweest afgelopen kerstvakantie.
    Ze heeft met hem gespeeld en hij was héél braaf..(ze heeft alle 7 games gedaan) 't is zelfs niet in hem opgekomen om te gaan rennen. We hadden dus ook de piste een stukje afgezet zoals wij altijd deden.

    We waren echt stomverbaasd..Als een mak lammetje liep hij @liberty braaf achter Jolijn aan, en maar smekken en geeuwen!

    Wss komt dit omdat Jolijn al wat creatiever is, al een wat hogere 'playdrive' heeft dan ons en dus vindt Nappe Jolijn best interessant.

    Nappe is nogal moeilijk te motiveren. Hij is wel vlug geïnteresseerd in iets maar als het niet volgens zijn plan gaat is hij het al snel beu.

    Zou clickertraining niets voor hem zijn? Als ik al wat verder zit met Pipa in L2 kan ik mss ook wel wat aanvangen met Nappe?
    Ik weet eigenlijk niet zoveel over clickertraining, maar hier op het forum heb ik een erg interessant topic erover gevonden, dat ik nog aan het lezen ben..

    Nuja..wat denken jullie? En is Nappe dan gewoon LB, of zo dominant als wij denken? Want Jolijn zei dat Pipa véél en veel dominanter is dan Napoleon..ik weet niet goed wat ik hier mee moet, wij dachten dat het probleem zich voordeed omdat meneerke juist zo dominant is.

    Sorry, het is echt moeilijk om dit zo kort mogelijk te typen..zou nog veel meer kunnen schrijven maar zal eerst eens zien wat voor reacties ik hier op krijg..

    ben blij dat het er iig uit is en dat ik eens iets zal horen van meer ervaren mensen.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  2. #2

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Ik denk het niet eerlijk gezegd..

    Waarom niet?

    Omdat je heel sterk in je schoenen moet staan en precies moet weten waar je mee bezig bent, anders verander je je paard ongewild in een monster.

    Ik zou ofwel eerst een paar cursussen clickertraining volgen en met een heel gevoelig (niet zo op voedsel belust) paard jezelf de principes bijbrengen eer je begint met een paard als Nappe.

    En dan nog.. clickertraining vind ik persoonlijk erg mooi als "aanvullende methode" , maar om nou enkel clickertraining te gaan doen..

    Ik zou toch echt consequent doorgaan met Parelli. Werk jezelf door level 2 en kijk of je je savvy verhoogd krijgt. Neem anders wat NH lessen. En doe de clickertraining als "leuk"erbij. Maar wél eerst goed in verdiepen, en niet alleen via het forum.
    Alle methodes staan of vallen met een juiste uitvoering ervan.

  3. #3
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Trea: Ik was sowieso van plan om clickertraining icm Parelli te gaan doen hoor!

    En idd, dat was ook mijn plan, om door te gaan met L2 grondwerk met Pipa, en hopelijk heb ik dan de nodige Savvy voor Nappe..maar daar geloof ik wel in aangezien Jolijn het kon!

    Cursussen nemen zit er niet in. 't Zijn niet onze paardjes en de eigenaars vinden Parelli nogal taboe, remember?

    Ik zou dus gewoon door mijn L2 gaan, maar dat zal wss nog even duren en we kunnen Nappe toch niet gewoon laten staan in de tussentijd?
    Volgende week komt er een meisje die met Nappe zal rijden om z'n nieuw bit (van pelham naar stang) eens 'in te rijden'..nja, we kunnen moeilijk protesteren, als we dr zelfs niets mee doen hé..Dat ze maar doet hoor, heb haar al zien rijden en ze weet best wat ze doet, zit er gewoon mee in als Anne (=beginnersniveau) de stang in haar handen zal krijgen op Nappe
    Ik versta Anne en Franky ook wel, maarja, 't is allemaal zo gemakkelijk niet hé! [size=99px]zucht[/size]

    Ben blij om jouw mening te horen ivm dat clickeren...bedankt!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  4. #4
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Dominant of gewoon LB???

    2 tips, assertiever zijn, (meestal houdt dit in een hardere fase 4) en creatiever zijn. Maak een hindernis parcourtje enzo, waar je met je paard doorheen moet, zo is het voor beiden leuk. Clickeren zal het dominant gedrag niet oplossen vrees ik, het is mss wel een manier om wat meer variatie in te steken. Langs der andere kant is er niets wat je met clickeren kan dat je met parelli niet kunt doen.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  5. #5

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Langs der andere kant is er niets wat je met clickeren kan dat je met parelli niet kunt doen.
    Niet mee eens.

  6. #6
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Dominant of gewoon LB???

    geef dan eens een voorbeeld
    Horses and Live, It's all the same to me...

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Dominant of gewoon LB???

    In ander topic graag

    En Ariane: als je ziet dat het bij Jolijn WEL goed gaat met Nappe en dat jullie met de andere paardjes zelf OOK goed overweg kunnen met Parelli, waarom zou je dan naar een andere methode, al is het voor 'erbij', gaan zoeken? Dan ben je in die nieuwe methode weer opnieuw een beginner. En dat is nu net wat je bij Nappe beter NIET kunt zijn. Dus blijf lekker bij 1 paardje, waarmee het nu goed ga. Vergroot je Savvy en over een tijdje ben jij ook interessant genoeg voor Nappe.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Uuhm Trea en Jarno, bedankt voor jullie reacties maar gekibbel over clickertraining kan de TS nu niet zo goed gebruiken Ik bedoel, als jullie zeggen dat het niet zo'n goed idee is dan is dat hoofdstuk voor mij afgesloten.

    Ik zou wel graag met Nappeke beginnen en zoals Jarno zegt: parcourtjes bouwen en het interessant voor hem maken, maar eigenlijk ben ik al bezet met Pipa, zou niet weten waar ik de tijd zou moeten halen..mss deze zomer, dan zal ik eens m'n tijd in hem steken sie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Clickeren zal het dominant gedrag niet oplossen vrees ik.. *knip*
    Uit deze zin mag ik ervan uitgaan dat jij Nappes gedrag als dominant beschouwt? Want dat was eigenlijk ook een van m'n vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen...Issie nu zo dominant? Met Franky bv. issie doodbraaf omdat hij de hele tijd op Nappe zit te schreeuwen Maar dat zit niet in me hoor op paarden roepen, als ik constant op hem zou moeten roepen dan zou ik liever niks met hem doen hoor..
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  9. #9
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Dominant of gewoon LB???

    ik zou het omschrijven als LB dominance (voor meer informatie, het nieuwe level 2 pakket, daar staan tal van dingen wat je met dit gedrag moet doen, één van de dingen is variëteit)
    Horses and Live, It's all the same to me...

  10. #10
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    ik zou het omschrijven als LB dominance (voor meer informatie, het nieuwe level 2 pakket, daar staan tal van dingen wat je met dit gedrag moet doen, één van de dingen is variëteit)
    Jep, ik heb het L2 pakket al een eindje

    Maar het is zo vreemd, Nappe is helemaal niet dominant, super braaf..maar zodra we met hem beginnen spelen verandert ie in een monstertje

    Volgens mij waant ie zichzelf als de leider over ons..dat is hij ook! Dat wist hij al vanaf dat meneertje elke kant opging waar hij wou toen we nog normal reden..

    Dit klinkt mss gek, maar:
    Bij zijn vorige eigenaars werd hij erg 'onderdrukt', de mevrouw die dr mee reed woog in de 100kg, natuurlijk deed ie braafjes wat zij van hem vroeg..en daarbij was Pallieter, de Branbander, de leider van hun kudde..
    Volgens mij heeft hij hier van de 'vrijheid' en leiderschap geproefd en is hij niet van plan om zich zomaar te laten domineren door ons..hij weet immers maar al te goed dat hij een krachtig wapen heeft: hij beseft nauwelijks van zichzelf hoe sterk hij wel is denkik..weegt zo'n goeie 800kg geloof 'k..

    Nuja, ik denk wel dat ik Savvy genoeg zal hebben als ik met Pipa mijn L2 doorwerk..dat moet wel!!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  11. #11
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Als we teveel Friendly deden, trok hij zich los en spurtte ervandoor. Als we hem teveel wegdreven, was het van hetzelfde liedje. Op aanraden van iemand op dit forum hebben we een stukje piste afgezet voor hem zodat hij niet meer de benen kon nemen. Dat hield hem echter niet tegen: eronder, erdoor, net niet erover...en dan nog trok hij zich telkens los ookal was het stukje nog zo klein.

    Dit klinkt voor mij heel bekend. Precies wat Willem ook deed. Alleen deed hij het altijd, met naar stal gaan, met naar de wei gaan met in de bak lopen en met iedereen... Met Willem ben ik op cursus gegaan en Eddy dacht dat de oorzaak was, dat Willem erg druk gevoelig was en dat daardoor iets te veel druk al veel te veel was en hij weg schoot, dus niet omdat dat hij heel erg dominant was. En Willem is dan misschien lichter dan Nappe, maar als ze weten hoe ze weg moeten komen dan lukt het vrijwel altijd (wegrennen hebben we gesimuleerd op cursus)

    Ik moest rustiger worden met mijn signalen. En daardoor moest Willem meer op mij letten om de signalen op tijd te merken.
    De circling was bij mij drama en hij bleef wegrennen. Dat heeft Eddy met hem gedaan en ook daar bleef hij wegrennen. Wat Eddy deed was hij gebruikte de langere lijn (22ft) en probeerde vast te houden (lukte eigelijk nooit). maar in iedergeval voor elke meter meteen naar je toe halen en belonen. En dan steeds iets langer laten doorstappen.
    Dit heeft voor ons gewerkt en nu doet hij het keurig en het wegrennen is een stuk minder geworden.

    Ik weet niet of je er wat aanhebt, maar geef in iedergeval de moed niet op, ons is het ook gelukt. Dus met jullie komt het vast ook wel goed!

  12. #12
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Emmie: Dankje wel voor je reactie, hier heb ik erg veel aan!
    Dat is nou precies wat me ook zo verwondert over Nappe, hij is dan mss wel een dikke boerenknol maar diep in z'n hartje wéét ik dat het een erg gevoelige teddybeer is die erg zacht behandeld moet worden...al dan niet erg consequent!

    Hier had ik eigenlijk nog nooit aan gedacht...Ja, Nappe liep ook weg bij mij toen ik hem moest vasthouden toen we moesten wachten op de smid, meneertje werd RB en voelde nieteens meer dat ik aan het touw hing. Maar dit doet hij alleen met ik en Amalia, nuja wij zijn zowat de enige die hem af en toe uithalen..bij Franky houd hij zich gedeisd..

    Dankzij jouw reactie weet ik volgens mij nu ook waarom Nappe zo goed oplette toen Jolijn met hem aan het spelen was: Het viel me al op dat Jolijn (ook toen ze met Pipa speelde) erg rustig is in haar signalen, maar erg consequent..ze weet precies wat ze moet doen en voert die dingen dan ook rustig maar vastbesloten en zelfzeker uit.

    ..Zo, je hebt me weer even stof tot nadenken gegeven!

    Als er meer lichtjes in me opgaan weet ik jullie het te vertellen


    Nog eens Bedankt Emmie
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Gouda/ Utrecht
    Berichten
    421

    Re: Dominant of gewoon LB???

    leeg

  14. #14
    Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    167

    Re: Dominant of gewoon LB???

    Hmmm als ik je verhaal over Nappe zo lees denk ik dat clickertraining wel een leuke aanvulling kan zijn.
    Je zegt dat je het idee hebt dat Nappe snel verveeld is en dat het trainen van hem dan niet meer zo hoeft. Dat kan natuurlijk heel goed, ik heb dat zelf ook, kan me niet meer concentreren als er teveel herhaling is.

    Eerlijk gezegd denk ik niet dat clickertraining voor hem nou zo zeer beter zou zijn dan Parelli, maar bij een snel verveeld paard zou het feit dat je meerdere verschillende dingen doet wél motiverend kunnen werken.

    Langzaam maar zeker krijg ik het idee dat Flash hetzelfde euvel heeft als wat jij beschrijft bij Nappa (kan ook projectie zijn natuurlijk haha)

    Eerst speelde ik maar wat en deed ik parelli en clickertraining doorelkaar dan friendly, dan porcupine, dan weer targetten, dan weer weet ik wat. Dat ging eigenlijk goed... en toen las ik wat meer over de methodes en zag ik dat ik het niet volgens de boekjes deed. Ik ging dus ipv tien oefeningen doorelkaar langer door op één oefening.

    Pas nu kom ik op het idee dat die eerste, voor mij meer natuurlijke chaos benadering misschien wel gewoon beter werkte, ondanks de wijze woorden in de boeken. Als ik drie keer yoyo achter elkaar oefen gaat Flash opeens schrikken van een knal en na twee keer achter de carrotstick aangelopen te hebben om te targetten loopt hij zo de andere kant op

    Ik vraag me nu wel af of ik wel creatief genoeg ben voor dit paard, dat is vast ook jouw frustratie!


    Maar even over die vraag of clickertraining wat voor hem zou zijn... er is maar een manier om dat uit te vinden! Gewoon proberen.

    Ik zou beginnen achter een omheining en met een emmer. Daarmee bedoel ik dat hij zelf niet bij het eten wat je wilt gebruiken kan en dat je de 'snoepjes' (wortel oid) in de emmer gooit als hij iets goed doet. Dan heb je in elk geval niet gezorgd dat hij gaat bijten of zo als je het clickeren toch niks vindt.

    Je kunt natuurlijk ook oefenen op een hond of zo!

    Laat je weten hoe het verder is gegaan???
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

  15. #15
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Dominant of gewoon LB???

    @Panda en Valerie: Bedankt voor jullie aanvullende reacties!

    Op dit moment ben ik niet meteen van plan om met Nappe (opnieuw) te gaan beginnen, maar als ik in de vakantie tijd overheb zal ik er zeker eens mijn werk van maken en dit topic herlezen zoveel als nodig is.

    Nu zit ik wel een beetje in een tweestrijd: Wat Trea daar zei, daar geef ik haar gelijk in. En ik weet dat zij iets van Clickeren afweet dus..
    Maar aan de andere kant kan ik mij ook wel aansluiten bij Valerie.

    Mss toch eerst eens kijken wat het geeft als ik met met Nappe begin nadat ik meer Savvy opgedaan heb door met Pipa m'n L2 door te werken...

    Ik hou jullie op de hoogte mocht er nog iets veranderen.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •