Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

  1. #1
    Actief Forumlid Peppysan's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Berichten
    176

    krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Soms kom ik helemaal niet door. Zeker bij de sideway's game. dat vind hij moeilijk en dan doet hij het gewoon niet.
    Als ik hem dan een keer aantik (en dan bedoel ik echt een tik, geen aai) op zijn kont met mijn geïnproviseerde stick kan hij het ineens heel goed en hoef ik daarna alleen fase 1 te gebruiken.
    Is dit ok of ben ik dan te hard?

    Geven jullie je paard ook wel eens een tik?
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.
    <!-- w -->http://www.paderyranch.nl<!-- w -->

  2. #2
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Ik doe dat ook wel eens hoor, dan gewoon als fase vier. Maar ik probeer niet boos te worden (inderdaad probeer, moet mezelf nog wat meer onder controle krijgen soms). Dus firm maar friendly blijven. Wat hierbij wel helpt en wat Pat ook zegt is gewoon fluiten . Maar ik denk dus niet dat het erg is dat je dat doet hoor, althans volgens mij, ik weet niet wat de rest daarvan denkt...

    xxx julie

  3. #3
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Als ik zeker weet dat ie snapt wat ik vraag en hij doet het niet of heeeeellll langzaam dan raak ik hem ook gewoon hoor, en ja dat kan best hard zijn. Wie niet luisteren wil zal voelen. Maar ik ga ook bij mezelf nadenken of ik het niet wat leuker moet maken, of dat we eens wat anders moeten doen. Nieuwe oefening leren. Eens buietn wat gaan doen op de grond bijv.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  4. #4

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    in frankrijk zeiden ze: jij bent een muur die bij zijwaarts op je paard afkloopt, die muur stopt niet, voor niets. Als je om door te kunnen blijven lopen moet aantikken, dan moet je dat gewoon doen. Het wordt dan de verantwoordelijkheid van je paard om voor die tik weg te zijn....

    May the horse be with you!

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Aanvulling op Mafhaf:
    Maar dit is wel iets anders dan hem een tik verkopen omdat hij wel weet wat je wilt maar het niet doet. In dat geval zit er al snel iets van irritatie of boosheid bij en dat verpest je relatie met je paard. Als je het doet zoals Mafhaf het zegt, dan loop jij gewoon rechtdoor en je paard moet maar aan de kant zien te gaan, doet-ie dat niet, dan heeft-ie pech. In dat geval heb je geen negatieve gevoelens naar je paard toe en zal hij zich ook niet door je aangevallen voelen.

  6. #6

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Ik heb het nieuwe partnership program en op die dvds staat echt veel. Zo paarden die Linda en Pat effe onderhanden nemen omdat ze volledig right brain zijn gegaan en ik zeg het je nou maar, maar als je een paardje bent wil je niet Linda hebben om sideways mee te doen ofzo hoor. Als die niet uit de weg ging dan kreeg ie ofwel die carrotstick of wel dat lerenflapje tegen zijn kont en als die dan niet bewoog... 'PETS' maar dat was dan een hevige fase vier en daarna moet je dan wel zeker Friendly doen met wat je ook je paard geraakt hebt zodat hij niet gaat denken van 'AAAAAAH' je moet ook een goed verschil maken tussen je friendly en wanneer je gewoon firm bent. In de wei doen paarden dat ook met elkaar. Maar daarna grote smile eeeeeeen friendly.
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    je moet ook een goed verschil maken tussen je friendly en wanneer je gewoon firm bent. In de wei doen paarden dat ook met elkaar. Maar daarna grote smile eeeeeeen friendly.
    Ja klopt! Problemen ontstaan vaak uit miscommunicatie. Als jij HEEL duidelijk bent in, NU ben ik ontspannen of NU ben ik juist actief, dan krijgt het paard steeds meer aandacht voor je omdat hij kijkt naar je lichaamshouding. Als je die twee houdingen doorelkaar gooit snapt het paard niet wanneer je iets van hem verlangt en wordt hij wantrouwig . Dus goed die dingen scheiden en idd, jij wilt op ZIJN plek komen te staan. Als hij niet opzij gaat voor jou terwijl je hem al hebt gewaarschuwd, tja, dan zijn de consequenties voor hem!

  8. #8
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Ik heb ook een stukje van de nieuwe dvd's gezien en ook gehoord van de andere dat het er inderdaad soms echt wel hard aan toegaat, geeft soms wel een verkeerd beeld voor beginnelingen die totaal geen info van buitenaf hebben (zoals een goed forum ) en die dan denken dat je maar moet kloppen als het niet gaat. Ik zag o.a. ook van Linda dat als je wil draven met je paard achter je (porcupine), dat je van zodra je paard niet meegaat maar PETS met de savvy string op z'n achterste moet slaan. Amai, was ik toch ook wel ff geschrokken...

    xxx julie

  9. #9

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Je kan volgens mij je niet bewust genoeg zijn van of je "aan" of "uit" staat. En je kan daar niet genoeg op oefenen, zeker als dingen niet lukken heel goed bij jezelf nagaan: was mijn lichaamstaal echt echt goed? Sloot ik niet ergens iets af waar ik juist wilde dat mijn paard heenging? (veelgemaakte fout bij circling), was ik wel "aan" toen ik dit vroeg? Ging ik wel eerst "uit" voordat ik fase nogwat deed.
    Als je daar grote fouten in maakt, zal je je paard echt best wel in verwarring brengen. En dat wil je niet.

    May the horse be with you!

  10. #10

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Hij!!!!! Nou ruinen zijn gemiddeld wat harder in het omgaan dan merries. Belangrijk is het dat je een effektieve fase 4 hebt!!!!! Zoiets van: alles behalve dat. Effektieve fase 4 bij mijn merrie is ongeveer een kwart van wat nodig is bij mijn ruin!!!!! Zodra ze weten dat je meent wat je vraagt en je hebt een goede fase 4 ,die ze respekteren, gaat het steeds lichter. Niet zo leuk maar wel nodig om een goede relatie met je paard op te bouwen. Bij mijn merrie volstaat het om iets beleefd te vragen ( fase 1 ) . Mijn ruin daar en tegen moet ik het meestal vertellen (fase 2 ). Ruinen zijn gewoon anders maar wel ontzettend lief en betrouwbaar voor recreanten zoals mijzelf. Het kan ook zijn dat je paard gewoon niet lenig genoeg is , dan zou ik het paard niet zo schuin laten gaan als hij maar overstapt met zijn achterbenen en rustig opbouwen, je hebt tijd zat. Belangrijk blijft :als je paard het probeert beloon hem dan, al is het maar 1 stap zijwaarts. Elke dag een beetje meer en voor je het weet ben je de problemen vergeten, never get angry!!!!!!!!!!!!!!!
    Stay natural and iron-free.

  11. #11

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Grappig is dat: mijn ruin is heel licht: heeft genoeg aan heel weinig qua fases. Maar mijn merrie moet ik regelmatig vertellen dat ik de stick bij me heb EN dat ik het meen. Apart he? Maarja, zij heeft dan ook een hengstentandje, deze merrie

    May the horse be with you!

  12. #12
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Hm kom Nacino's fase vier maar eens proberen
    Zelfs de hoefsmid (doet zelf ook Parelli..) vond hem 'niet echt onder de indruk' (van een aantal flinke kletsen met het touw tegen z'n achterhand omdat hij voor geen sodeju meewerkte

    Ook in de weide, hij heeft heel wat japen, nu op zijn borst 3, 2 op zijn schouder, 1 op zijn hals, 1 tussen de voorbenen en 1 boven de voorknie Die bazige knol zal het een worst wezen of hij een klap krijgt, als hij daarna nog steeds de baas maar is

    Ik moet wel zeggen, ik kom er steeds meer achter dat fase vier bij zo'n soort paard de prettige samenwerking niet echt tegemoet komt hoor, je kan beter hem slimmer af zijn dan steeds maar 'een flinke lap voor zijn poep' geven

    Maar ja, hij word dus wel eens 'gespanked' en daar kijkt hij niet bepaald gelukkig bij

  13. #13

    Re: krijgen jullie paarden wel eens een tik?

    Helemaal mee eens! Liever iets anders bedenken dan spanken (rijmt ook nog!). Dat heb ik van meerdere Parelli instructeurs ook gehoord hoor: als het niet werkt moet je iets anders bedenken. Alleen WAT je dan moet doen kan wel eens lastig te bedenken zijn... Soms moet je gewoon even terug naar langzaam, en dan opnieuw opbouwen, soms moet je echt iets compleet anders doen, nouja, je kent het wel

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •