Ik ben sinds kort ook begonnen met Parelli met mijn paard. De eerste keer dat ik speelde met hem had hij ontzettend veel interesse in de oranje carrot-stick en heeft hij daar bijna een heel uur op gezabberd. Nu vind hij de carrot-stick al minder interessant, en mijn leadrope heeft ook al kennisgemaakt met de binnenkant van zijn mond. Wat wel nog een probleem blijft is als ik met hem the friendly game speel, hij steeds naar mij hapt (wel zachtjes maar toch). Vooral als ik hem probleem te aaien op zijn hoofd (ik heb hem nu ongeveer 6 weken en hij is van in het begin nogal terughoudend geweest over zijn hoofd). Met de carrotstick en het touwtje (naam even kwijt) lukt het wel, maar hij hapt dan ook af en toe naar de carrotstick of probeert het touwtje te pakken. Voor het happen volg ik op wat in het eerste boekje staat, ik beweeg ritmisch met mijn elleboog als hij probeert te happen. Het enige probleem is dat zodra ik mijn elleboog opsteek, zijn hap-neigingen ineens verdwenen zijn. Laat ik mijn elleboog weer zakken, hapt hij weer razendsnel, veel sneller dan ik mijn elleboog tegen zijn neus kan bewegen. Ik heb de indruk dat hij er een spelletje probeert van te maken. Ook gaat hij soms zijn hoofd en mond zwaar op mijn schouder leggen, dit ziet er lief uit, en vroeger zou ik het geweldig gevonden hebben als een paard zijn hoofd zo op mijn schouder te rusten zou leggen, maar mij lijkt het nu een teken van dominantie van hem t.o.v. mij. Verder als ik the porcupine game speel, en ik wil hem achteruit laten lopen m.b.v de carrot stick, dan steekt hij zijn neus razendsnel onder de stok en duwt die zo weg van zijn borst. Met mijn hand kan ik hem achteruit doen gaan, maar terwijl loopt hij weer te happen naar mij. Het vreemde is dat dit gedrag vooral bij het Parelli'en naar boven komt, in de gewone omgang hapt hij veel minder (maar is ook wel defensief naar zijn hoofd toe), en is hij helemaal niet dominant en lijkt hij juist zeer respecterend naar mij toe. Hij is wel heel dominant tegenover andere paarden, vooral naar de ruinen toe. Ik moet ook zeggen dat hij de eerste drie spelletjes (dat zijn de enige die ik tot nu toe gespeeld heb) nogal saai lijkt te vinden, het lijkt een beetje of hij ook hapt om het leuker te maken. De eerste drie spelletjes lukken wel een beetje, maar nog niet meerdere passen in de meeste gevallen, dus zoals ik de boekjes begrepen heb mag ik dan nog niet met de volgende spelletjes beginnen. Het derde spelletje lukt eigenlijk helemaal nog niet vlot, wat moet ik doen als hij niet wijkt van mijn blik en tikkende stick?
Hoe kan ik dat hapgedrag het best afleren?
Bladwijzers