Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: wat kan ik het beste voeren?

  1. #1

    wat kan ik het beste voeren?

    Er zal vast wel ooit hier een topic over geweest zijn of nog zijn maar ik begin koppig een eigen

    Malik staat 24/7 buiten alleen niet als hij continue bibbert of een enorme snotneus krijgt. (dat is dus amper). Daarnaast krijgt hij vanwege gebrek aan gras 24/7 hooi en 1 kg conditie brok omdat ik hem erg dun vond..

    Ik wil alleen 200% overstappen naar "natuurlijk" en weet niet wat ik hem het beste kan voeren om zijn kacheltje aan het branden te houden en zijn vetpercentage op goed peil te houden en natuurlijk ervoor te zorgen dat hij voldoende mineralen en vitaminen krijgt.

    iemand tips?

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Even wellicht off-topic, maar toch ook zeker weer niet: je hebt 'm nog niet lang, toch? Probeer in ieder geval niet teveel veranderingen in zijn voer in korte tijd te doen, dat is echt niet goed voor 'm.

  3. #3

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    weet ik, vergroot kans op koliek e.d. (ben net gestopt met studie paardenhouderij dus de basis dingen ken ik wel... )

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    wat is natuurlijk kun je je afvragen... natuurlijk is alleen gras. evt. bijgevoerd met hooi...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  5. #5

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Hmm... als je je paard 200% natuurlijk wilt laten leven, dan moet je 'm eigenlijk op de boot zetten richting Amerika en hem daar in een wilde kudde laten leven.

    Maar de meeste paarden in Nederland leven niet natuurlijk: om te beginnen staan de meesten al op ex-koeienweiden met te eiwitrijk koeiengras en hebben ze niet de gelegenheid om eventuele tekorten aan te vullen door vrijuit in de natuur planten, kruiden of bomen op te zoeken die die tekorten aanvullen.
    Daarnaast is de voedingswaarde en kwaliteit van hooi eveneens zeer wisselend.

    Om goed te funtioneren en afhankelijk van de arbeid die hij moet verrichten, heeft een paard mineralen en vitaminen nodig. Een zoutliksteen dekt die behoefte niet. Zorg voor een goed voer dat zo natuurlijk mogelijk is: Hippolyt, Dodson & Horell en geef dat met mate bij.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door agness
    wat is natuurlijk kun je je afvragen... natuurlijk is alleen gras. evt. bijgevoerd met hooi...
    Nee hoor, dat is helemaal niet natuurlijk! Of anders gezegd: in de natuur eten paarden wel meer dan alleen gras. Ze eten ook takken, bladeren, boomschors, allerlei planten... Dát is natuurlijk!

    Als je je gedomesticeerde paard alleen maar gras en/of hooi voert, heb je grote kans dat er op den duur tekorten ontstaan aan diverse vitaminen en mineralen. Dat is dus ook de reden dat ik wel krachtvoer geef. Geen grote hoeveelheden, en ik geef muesli die weinig energie levert, maar wel een hoge concentratie vitaminen en mineralen heeft.

    @ Simone: om een goed voedingsadvies te geven is het ook belangrijk te weten wat je met je paard doet, en hoe zijn conditie (vet, niet vet) nu is. Als je paard bv. dagelijks flink getraind wordt, mag hij meer krachtvoer hebben dan een paard dat 1 x in de week een rustig buitenritje moet maken.

  7. #7

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    hij wordt in april 2 dus zoveel kan ik er niet mee doen haha. Hij is iedere dag onder handen en ik doe er kleine "leid oefeningen" mee en dat herhaal ik vaak omdat hij het nog niet onder de knie heeft.

    Af en toe een wandelingetje waarbij we (als hij niet al te veel energie heeft) toch wel een stuk draven (aan de hand).

    Straks als hij ingereden is zal hij iedere dag flink gereden worden maar dat is pas over een zeer ruim jaar

    Hij is nu gewoon normaal qua bouw, niet te dun, en niet te dik.

  8. #8
    Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007
    Locatie
    Møre og Romsdal Noorwegen
    Berichten
    67

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Hoi.

    Op wat voor soort grond/omgeving staat hij?

    Is het natuurgras of gecultiveerd?

    Wat voor soort hooit heb je voor hem?
    Heel grof en eucologisch of heel fijn, groen en eiwitrijk bestemd voor draaf(prijs) paarden?

    Mijn paard staat op natuurgrond.
    Arm gras, bomen, kruiden, plantjes.
    Daarnaast krijgt ze heel grof hooi.
    en een deel heel fijn hooi, helaas kon ik niet genoeg grof krijgen.
    Elke dag twee wortels en straks weer een appeltje (om de overgang naar vers gras gemakkelijker te laten verlopen).
    En dan nog wat geperste halmbrokken.
    De laatste is eigenlijk voor schapen en geiten.
    Veel armer dan krachtvoer.
    Wanneer dat op is ga ik over op hobby-paarden krachtvoer.

    Je moet ook op je paard letten.
    Blijft hij vlezig en actief.
    Of zie je dat hij magerder wordt en slapper.
    Bij het laatste, dan wordt het tijd om hem meer te geven.

    Maar je hebt ook een jong paard, die nog moet groeien.
    Dus zou ik wel wat krachtvoer blijven geven zoals je nu doet.

  9. #9

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Joke.
    Hoi.

    Op wat voor soort grond/omgeving staat hij?

    Is het natuurgras of gecultiveerd?

    Wat voor soort hooit heb je voor hem?
    Heel grof en eucologisch of heel fijn, groen en eiwitrijk bestemd voor draaf(prijs) paarden?

    Mijn paard staat op natuurgrond.
    Arm gras, bomen, kruiden, plantjes.
    Daarnaast krijgt ze heel grof hooi.
    en een deel heel fijn hooi, helaas kon ik niet genoeg grof krijgen.
    Elke dag twee wortels en straks weer een appeltje (om de overgang naar vers gras gemakkelijker te laten verlopen).
    En dan nog wat geperste halmbrokken.
    De laatste is eigenlijk voor schapen en geiten.
    Veel armer dan krachtvoer.
    Wanneer dat op is ga ik over op hobby-paarden krachtvoer.

    Je moet ook op je paard letten.
    Blijft hij vlezig en actief.
    Of zie je dat hij magerder wordt en slapper.
    Bij het laatste, dan wordt het tijd om hem meer te geven.

    Maar je hebt ook een jong paard, die nog moet groeien.
    Dus zou ik wel wat krachtvoer blijven geven zoals je nu doet.
    Haii,

    de stal en het stro en hooi verzorgt de stal eigenaar dus heb er niet alle gegevens van:

    Op wat voor soort grond/omgeving staat hij?
    bijna de 1/2 van de wei heeft hij in een modderbad veranderd door zijn rare ren acties. de rest is zeer kort gras.

    Is het natuurgras of gecultiveerd?
    geen id

    Wat voor soort hooit heb je voor hem?
    geen id

    Heel grof en eucologisch of heel fijn, groen en eiwitrijk bestemd voor draaf(prijs) paarden?
    Geelachtig vrij fijn

    Hij begint mooi rond te worden want eerst was hij erg dun. Hij is iedere dag zeer energiek en wakker.

  10. #10
    Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007
    Locatie
    Møre og Romsdal Noorwegen
    Berichten
    67

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    Dan zou ik niet zoveel veranderen als ik jou was.

    Wordt hij te vettig, wat minder krachtvoer.

    Maar verder..........lekker z'n gang laten gaan.

    Hier is het ook een baggerzooi.

    Groetjes,

    Joke.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    [quote="Marja"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door agness
    wat is natuurlijk kun je je afvragen... natuurlijk is alleen gras. evt. bijgevoerd met hooi...
    Nee hoor, dat is helemaal niet natuurlijk! Of anders gezegd: in de natuur eten paarden wel meer dan alleen gras. Ze eten ook takken, bladeren, boomschors, allerlei planten... Dát is natuurlijk!

    Als je je gedomesticeerde paard alleen maar gras en/of hooi voert, heb je grote kans dat er op den duur tekorten ontstaan aan diverse vitaminen en mineralen. Dat is dus ook de reden dat ik wel krachtvoer geef. Geen grote hoeveelheden, en ik geef muesli die weinig energie levert, maar wel een hoge concentratie vitaminen en mineralen heeft.

    @ Simone: om een goed voedingsadvies te geven is het ook belangrijk te weten wat je met je paard doet, en hoe zijn conditie (vet, niet vet) nu is. Als je paard bv. dagelijks f]

    ja sorry, je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat krachtvoer en muesli enzo niet natuurlijk zijn... dan moet je idd bomen gaan geven die ze zelf kaal kunnen vreten en kruiden planten in de wei. kruiden door t voer mengen is al onnatuurlijk omdat ze dan niet zelf kunnen kiezen hoeveel xze van iets eten. snappie?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  12. #12

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    dan heb je wel wat te doen, plantjes/kruiden planten in een paardenwei.. vraag me af wie dit doet al lijkt het me zeer leuk om te doen..

    maar als ik over een ruime maand een ander soort brok erbij zou willen doen en ik zou een iets natuurlijkere brok willen, wat is dan aan te raden?

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: wat kan ik het beste voeren?

    natuurlijke brok? eh... ik heb ooit eens gehoord van brok van `de natuurlijke weg` ofzo. verder zou ik dan geen brok geven maar kruidenmuesli ofzo...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •