Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Wij zijn met ons jonge paard aan het oefenen met het trailerladen. Ik heb gelukkig zelf een trailer, dus ik kan dit zo vaak oefenen als ik wil en ik kan hier ook lekker de tijd voor nemen en heb er veel geduld mee. Ik ben nu zover dat hij braaf de trailer in loopt. Ik heb voorin vaak een hooinetje hangen en dan laat ik hem hier lekker een tijdje van eten. Tot zover gaat het allemaal heel goed. Wanneer hij ineens iets hoort of er komt toevallig een ander paard langs, gaat hij steeds in een keer weer achteruit de trailer uit. Ik probeer dan discomfort te maken door hem nog een stuk langer achteruit te laten lopen en hierna weer vooruit de trailer in en dan weer friendly. Dat werkt, maar ik vraag me af of hij hierdoor nu niet geleerd heeft dat hij de trailer uit kan rennen. Ik moet nu namelijk naar de volgende stap, namelijk de stang erachter en uiteindelijk de klep dicht, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik weet namelijk niet wat zijn reactie zal zijn wanneer hij zich ineens opgesloten voelt. We hebben wel al friendly in zone 5 en op zijn billen gedaan wanneer hij in de trailer hooi stond te eten.

    Heeft er iemand nog tips voor mij , want ik weet niet hoe ik nu verder moet gaan.

  2. #2
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Ik zou heb vooraan binden, en er bij blijven,
    als hij achteruit gaat dan zal hij merken dat hij niet verder kan, pas zo zal hij leren niet uit de trailer te wandelen. Maar vanaf je ziet dat je paard panikeert, dan trek je het touw los, zodat hij er toch uit kan.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    NOOOOOIT je paard voorin vastbinden zonder stang erachter!!!!

    Je kan hem wennen aan de stang buiten de trailer, met een touw achter zijn billen langs. Oefen het wijken voor druk met het touw, zodat hij leert: druk aan de achterkant = stapje naar voren. Daarna kun je in de trailer oefenen met een touw erachter, dat je kunt loslaten als het fout gaat (paard in paniek) en als dat goed gaat kun je de echte stang erachter doen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    @Callippo, dank je voor je reactie. Ik bind eigenlijk mijn paarden nooit vast, zelfs niet met poetsen oid. Hij is ook een echte draaikont dan, dus vastbinden in de trailer zonder stang erachter zou dan ook echt geen optie zijn. Ik heb al geoefend met een touw achter zijn kont en dat gaat goed.

    Dat met die stang buiten de trailer is inderdaad wel een goed idee. Ik zou van hindernismateriaal wel een "trailer" kunnen bouwen en en hem er dan "in" kunnen zetten en de stang er achter doen ! Ik ga het morgen meteen proberen !

  5. #5

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Ik zou het eraf gaan dan oefenen. Als hij een beetje in de trailer staat, terug eraf zetten(rustig). Dan ga je wat verder in de trailer, en er dan terug af. En zo opbouwen tot je helemaal in de trailer bent en hem er dan terug kunt afzetten. Blijkbaar is het alleen een probleem als hij achter hem iets hoort. Op 1 van de DVD's van parelli (weet echt niet meer welke, ik heb er zoveel gezien), slagen ze met de string op het dak om zo ook aan lawaai te wennen.
    Zolang hij nog steeds panikeert van lawaai achter hem, zou ik hem niet vastzetten. Je kan ook iemand inschakelen die steeds expres met een paard langskomt en het zo opbouwen.
    Don't dream your life, live your dream!

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Vorige week hebben we van hindernismateriaal een heuse "trailer" gebouwd. Hier zijn we een aantal keer ingelopen en mijn zus heeft een andere balk erachter gedaan alsof het de stang van de trailer was. Dit ging (uiteindelijk) goed. Vandaag hebben we met de trailer zelf geoefend en de stang is erachter geweest. Dit ging meteen erg goed. Zo goed dat we even zaten te twijfelen of we ook meteen maar de klep dicht moesten doen, maar dat hebben we maar niet gedaan. Dat doen we de volgende keer. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Dan is hij natuurlijk echt opgesloten. Ik hou julllie op de hoogte.

  7. #7

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Dat gaat dan de goede weg op... Goed zo!!
    Don't dream your life, live your dream!

  8. #8
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Klinkt goed Marlies!

    @Callippo.. ik heb ook geleerd dat je een paard NOOIT voor vast mag zetten voordat je achter de stang hebt.. maar dan heb ik met Bruut dus toch echt een probleem.. als ik die niet voor vastbind.. draait ie zich doodleuk om om te kijken wat ik achter zijn kont met die stang aan het doen ben... Hij wringt zich daarvoor nogal in een bocht.. en terugdraaien om als nog met zijn kop aan de voorkant terecht te komen.. dat schijnt hij dus dan weer NIET te kunnen ..

    Bruut gaat dus gewoon voor vast en dan gaat pas de stang erachter....

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Shaf draait zich ook om hoor
    Maar ik zet hem niet vast, ik haal de leadrope door de voorste ring en houdt hem handmatig op zn plek tot ik zelf de stang erachter heb. Ik loop dan ook eigenlijk altijd voor hem uit de trailer in, omdat het in mn eentje gewoon niet te doen is. Mn trailer is NET breed genoeg voor een arab om zich om te draaien, maar dat lijkt me voor zowel paard als trailer niet gezond.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Dat zou ik idd met Bruut ook wel kunnen doen.... maar vaak ben ik daar dus gewoon 'te lui' voor... en aangezien Bruut tot nu toe nooit is gaan hangen ...

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Ik vind dat nu wel een van de leuke dingen aan het werken met jonge paarden. Mijn andere paard zet ik zo op de trailer, zonder erbij na te denken. Net zo normaal als tandenpoetsen. Maar nu met dit jonge paard, lig je eerst 3 nachten te piekeren hoe je dat gaat aanpakken met die stang enzo, je gaat het uiteindelijk proberen, en als het dan lukt.... Dan vertel je het aan iedereen die het maar horen wil: "de stang is er zelfs al achter geweest. Goed hé ?" En dan zweef je nog een weekje verder op je wolkje, tot de volgende stap: de klep dicht ! Het blijft toch altijd weer spannend !

    @Nienke, hoe waren Bruut zijn eerste trailerervaringen eigenlijk ?

  12. #12
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    De allereerste had hij als veultje.. gewoon erin gezet en gaan

    Bij mij hebben we het eigenlijk ook gewoon 'gedaan'. Helemaal niet übervoorzichtig eigenlijk...Buiten het feit dat Bruut zich dus omdraait (reed ooit achter de trailer toen ik inene Bruuts neus boven de klep uit zag komen... ) nooit echt problemen gehad...
    Wel altijd om de zoveel tijd blijven oefenen...
    Over oefenen gesproken... wanneer zullen we eens het castricumse bos onveilig gaan maken ??

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Ze zijn nu aan het werk op het parkeerterrein bij het Johanna'shof. Dat houdt in dat je dan je paard in en uit moet laden tussen de shovels en kranen door. Is voor mij geen probleem, maar hoe vind Brutus dat ? Ik ben altijd op donderdagmiddag vrij, en heb een aantal vrije middagen op vrijdag ingeroosterd. Komt dat jou uit, of werk je op die dagen ?

  14. #14
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Ervaring met jonge paarden in de trailer ?

    Vrijdags ben ik vrij.. en shovels lijken mij geen probleem .. (geen idee hoe Bruut daarover denkt.. ) Roep maar wanneer je een vrijdagmiddag zin hebt! *surft meteen door naar buienradar*

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •