Er is sinds enkele dagen een nieuw paardje bijgekomen op de weide bij Micha en daarover zit ik nu met een vraagje.
Micha is 'redelijk' dominant, zeker als het 'op haar domein' is. Ze staat nu al een hele tijd (zeker 1,5 jaar) samen met Genesis, een merrietje van 2,5 jaar. In het begin heeft Genesis ook afgezien met Micha maar ondertussen is het haar beste vriendinnetje. Nu kwam deze week Valentino er bij, bijna 3 jaar, net geruind, een beetje afwachtend paardje, zeker niet dominant. Ze hebben een aantal uren naast elkaar op stal aan elkaar 'gewend' (niet mijn favoriete aanpak, maar ik heb het niet te beslissen) en daarna werden ze losgelaten. Een beetje rondgelopen, Micha liet duidelijk zien dat zij de dominantste was, Valentino begreep het meteen en wijkt steeds voor Micha. Micha schermt Genesis de hele tijd van Valentino af, ze wil Genesis 'voor haar houden'.
Lijkt me allemaal heel normaal gedrag en ik maak me er ook geen zorgen over. Maar ik vraag me af, hoe ik me hierbij moet gedragen als ik bij de paarden ben. Moet ik dit gedrag gewoon negeren, moeten ze dit zelf uitzoeken, of moet ik, als dominant boven Micha, dit niet toelaten?
Met Genesis en Valentino doe ik niets (wel eten geven en eens wat knuffelen), het zijn natuurlijk niet mijn paarden.
Wanneer ik vb met Micha weg ben geweest, en ik kom terug aan de wei, dan staan Valentino en Genesis bij elkaar. Micha wordt dan zoooo 'jaloers' (ik weet niet of paarden zulk gevoel kennen, maar zo kan je het beste beschrijven), dan negeert ze mij volledig en gaat, zelfs aan de andere kant van de draad, valentino proberen weg te jagen bij Genesis. Als ik op de weide Valentino eens wil strelen, gaat dit ook moeilijk, want als Micha in de buurt komt, loopt hij weg. Ik laat Micha sowieso al niet toe van mij af te schermen tegen Valentino, want dat lijkt me van Micha leidend gedrag t.o.v. mij... En verder lijkt het mij het meest logisch om Micha haar aandacht bij mij te krijgen wanneer ze 'jaloers' wordt.
Iemand nog tips? Dingen die ik zeker niet mag doen? Waar ik op moet letten? Waar letten jullie op, als 'leider' boven meerdere paarden? (vb: ik geef altijd eten in volgorde van dominantie, de dominantste krijgt eerst eten... maar dat is natuurlijk ook het gemakkelijkste, anders jagen ze elkaar de stal uit).
Bladwijzers