Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: verhoudingen tussen weide-maatjes

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

verhoudingen tussen weide-maatjes

Er is sinds enkele dagen een nieuw paardje bijgekomen op de weide bij Micha en daarover zit ik nu met een vraagje.
    Micha is 'redelijk' dominant, zeker als het 'op haar domein' is. Ze staat nu al een hele tijd (zeker 1,5 jaar) samen met Genesis, een merrietje van 2,5 jaar. In het begin heeft Genesis ook afgezien met Micha maar ondertussen is het haar beste vriendinnetje. Nu kwam deze week Valentino er bij, bijna 3 jaar, net geruind, een beetje afwachtend paardje, zeker niet dominant. Ze hebben een aantal uren naast elkaar op stal aan elkaar 'gewend' (niet mijn favoriete aanpak, maar ik heb het niet te beslissen) en daarna werden ze losgelaten. Een beetje rondgelopen, Micha liet duidelijk zien dat zij de dominantste was, Valentino begreep het meteen en wijkt steeds voor Micha. Micha schermt Genesis de hele tijd van Valentino af, ze wil Genesis 'voor haar houden'.
    Lijkt me allemaal heel normaal gedrag en ik maak me er ook geen zorgen over. Maar ik vraag me af, hoe ik me hierbij moet gedragen als ik bij de paarden ben. Moet ik dit gedrag gewoon negeren, moeten ze dit zelf uitzoeken, of moet ik, als dominant boven Micha, dit niet toelaten?
    Met Genesis en Valentino doe ik niets (wel eten geven en eens wat knuffelen), het zijn natuurlijk niet mijn paarden.
    Wanneer ik vb met Micha weg ben geweest, en ik kom terug aan de wei, dan staan Valentino en Genesis bij elkaar. Micha wordt dan zoooo 'jaloers' (ik weet niet of paarden zulk gevoel kennen, maar zo kan je het beste beschrijven), dan negeert ze mij volledig en gaat, zelfs aan de andere kant van de draad, valentino proberen weg te jagen bij Genesis. Als ik op de weide Valentino eens wil strelen, gaat dit ook moeilijk, want als Micha in de buurt komt, loopt hij weg. Ik laat Micha sowieso al niet toe van mij af te schermen tegen Valentino, want dat lijkt me van Micha leidend gedrag t.o.v. mij... En verder lijkt het mij het meest logisch om Micha haar aandacht bij mij te krijgen wanneer ze 'jaloers' wordt.
    Iemand nog tips? Dingen die ik zeker niet mag doen? Waar ik op moet letten? Waar letten jullie op, als 'leider' boven meerdere paarden? (vb: ik geef altijd eten in volgorde van dominantie, de dominantste krijgt eerst eten... maar dat is natuurlijk ook het gemakkelijkste, anders jagen ze elkaar de stal uit).

Re: verhoudingen tussen weide-maatjes

Of het 'goed' is wat ik doe weet ik niet. Bij mij is Lodash (arabierruin, 6 jaar) de leider in de paddock over 2 hafmerries en een ijsco x fjordmerrie. Waar ik heel goed op let als ik Suus (merrie) terugbreng in de paddock, is dat ik Lodash bij haar weghou tot ze weer los is. Andersom als ik Lodash terugzet, zorg ik dat de merries niet komen buurten, want dan moet hij daar iets mee, vindt hij, en dat wil ik niet zolang ik hem in een halster heb. Dat kan dan een strijd worden, en daar heb ik geen zin in.
    Ik laat elk paard alleen los als hij/zij daarna redelijk de ruimte heeft. Zodat het niet kan gebeuren dat ze meteen na het loslaten bijten of gebeten worden ofzo. Ik vind dat mijn verantwoordelijkheid. Daarna zoeken ze het zelf maar weer uit

Voeren doe ik net als jij: dominante Lodash eerst. Hij verlaat 's morgens als eerste de paddock naar de wei, en komt als eerste terug. Of dat goed is weet ik ook niet, maar het is wel handig

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Met Vash heb ik hetzelfde "probleem" gehad. Ik zal mijn ervaringen vertellen, misschien heb je er iets aan. Zelfde leeftijd als Valentino en hij kwam 3 maanden geleden bij 3 oudere merries te staan. Ik heb me er de eerste dagen niet mee bemoeid, ze waren druk genoeg om elkaar te leren kennen en om de rangorde weer te bepalen. Vash kreeg werkelijk voortdurend alle hoeken van de bak te zien door zijn moeder (normaal de laagste in rang). Na 2 dagen begon de oudste in rang de regie over te nemen van Vash's moeder en lieten ze hem met rust. Vanaf dat moment ben ik af en toe de bak in gegaan (daar staan ze 's winters overdag in). Ze krijgen dan allemaal altijd 1 snoepje, ook beginnend met de hoogste in rang, dan aflopend naar beneden. Dan loop ik verder de bak in en Vash's moeder loopt dan met me mee, die krijgt dan altijd een handvol snoepjes (is ze gék op) en als Vash dan in de buurt komt mag dat van mij, tot ie haar gaat pesten, dan treedt ik op. Ollie wordt namelijk heel veel door hem "gepest" en ze is te lief om hem een oplawaai te verkopen. Ollie staat dus onderaan de rangordeladder. Omdat ik dan de kans loop tussen die 2 klem te komen en ik sowieso boven Vash sta, geef ik hem dan dus te kennen dat ie weg moet gaan. Als ik met haar klaar ben (borsteltje over haar blote delen) dan ga ik naar Vash (prijs hem dat ie zo braaf op afstand is gebleven) en ga hem dan poetsen (hij heeft geen deken op). Van de merrie die hoogst in rang is heb ik totaal geen last, ik doe daar ook nooit iets mee, behalve dat ene snoepje aan het begin, voor de rest negeer ik die totaal. Als ik de bak uitloop krijgt die nog een aai over d'r bol.
    Lang verhaal , maar misschien heb je er iets aan?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Inderdaad, de rest uit de buurt houden als jij je eigen paard wilt pakken. Jij neemt dan haar leiderschap over en beschermt haar van de rest als het waren.

Aan de ene kant vind ik het handig dat Nacino de baas is over de rest, je kan hem namelijk voeren zonder dat iemand het afpakt Maar aan de andere kant, hij krijgt ook klappen als er nieuwe paarden bij de kudde komen die niet gelijk onderaan willen komen te staan in de rangorde.. dan houd ik mn hart wel eens vast...

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dat heeft Sjo nu ook met de arabier..geen van de kuddegenoten mogen contact maken met de nieuweling. Toen Sjo net daar stond was ie veel lager in rang maar als ik dan de wei binnen kwam dan was ik de baas (is nu nog steeds zo natuurlijk ) en beschermde ik Sjo.
    Nu (Sjo is nu de baas) ga ik wel eens de andere aaien (arabier niet..zolang die niet geaccepteerd is ga ik geen ellende opzoeken. Sjo zal wel een goede reden hebben) en daar maakt Sjo geen bezwaar tegen. Hij accepteerd dan ook dat ik de ander aandacht geeft en gaat niet lopen duwen etc richting mij. Hij gaat wel zo staan van krabbel mij, maar accepteerd en dramt niet als ik dat niet doe en in plaats daarvan een ander aai.

In feite maakt het ook niet veel uit. Je gaat een partnership vormen met JOUW paard en niet met die andere in de wei (hoewel wij mensen het niet kunnen laten om ook met alle andere te kroelen )
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

het is gewoon het handigst als je paard dominantst is in de wei want als ie laag in de rang staat moet je volgens de regel hem beschermen (alsof je echt maar een kudde van twee bent) en dat kan soms wel een karwei zijn. paarden maken voortdurend uit wie de baas is en wie vandaag de baas is is desnoods morgen de baas niet. paarden worden ook graag gedomineerd uiteindelijk want dan zijn ze zeker dat de leider (hopelijk jij) altijd voor een veilige omgeving zorgt en leuke spelletjes!!! dus als jij nummer tien uit de wei hebt is het wel handig als je zelf nummer 1 bent want als je nummer twee bent dan gaat je paardje nog liever aan de haal met nummer 1 (ook al krijgt of kreeg die daar serieus klappen van-> paarden kennen geen zinloze aggressie of wraak of wat dan ook...) that's a human invention...
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door limbokip
    het is gewoon het handigst als je paard dominantst is in de wei want als ie laag in de rang staat moet je volgens de regel hem beschermen
    Nou ik vind het toch niet waar dat het het handigst is om een heel dominant paard te hebben hoor. Zowel nummer 1 in de rang als nummer 10 of zo, lijken me moeilijk. Bij een lage in rang moet je inderdaad voldoende bescherming bieden, maar bij een hoge in rang moet het je lukken zelf dominanter dan hem/haar te zijn en da's volgens mij toch wel nog wat moeilijker. Je moet het paard dan volledig overtuigen van je goeie kwaliteiten, en in kuddes staan paarden vaak enkel hun leidingspositie af door gevechten en zo. Als je het mij vraagt had ik toch liever een paardje gehad dat ietsie minder dominant was ...

xxx julie

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ja ik heb ook liever een paardje wat laag in rang staat. Die komen ook doorgaans minder vaak met blessures uit de kudde dan een dominant paard. En als de rangorde al goed vast staat, denk ik dat het 'beschermen' van je paard tegen anderen ook niet voor veel problemen zorgt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004

Mijn Rufus stond in een weide die aangrensde met een andere waar 2 paarden op stonden. Ze konden aan de draad contact maken met elkaar. Dat gaf geregeld aanleiding tot knuffelmomenten maar ook vaak en meestal tot dreigen en bijten.

Sinds gisteren staat Rufus bij ons thuis (500 m verder dan waar hij totnogtoe stond). Hij staat nu alleen en nu mist hij ze toch. Hij doet niks dan nerveus rondlopen en kijken (alles is nieuw). Mijn mooie wei is dus al lekker naar de knoppen getrapt en dat zal nog erger worden

In het begin stond meneer daar maar te roepen en scheurde hij in kruisgalop van de ene naar de andere kant, daarbij de beentjes geregeld in de lucht gooiend. Toen hij te snel in de hoek kwam en 180 graden wou draaien is hij dan onderuit gegegaan en toen zong hij toch al een toontje lager. Hij heeft zich kletsnat in het zweet gelopen gisteren.

Toen hij doog was (door zijn heen-en-weer stappen stapte hij zichzelf ook netjes droog) wou ik hem borstelen (de modder van op de oude wei hing er nog op), maar hij had er na de voorzijde gedaan te hebben geen zin meer in. Het gras was interessanter... Zijn hooi en brok heeft hij niet bekeken (hij durft ook nog niet echt de stal binnen te gaan - zo vlug van buitenaf een hapje brok wegritsen en foetsie).

Hopelijk komt hij gauw tot rust, anders moet ik een shetje gaan zoeken of zo, maar dan beginnen die dominatiespelletjes weer...
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou Werner, als ik jou was zou ik sowieso een weidegenootje voor je paard zoeken en niet eerst afwachten of hij nog rustiger wordt in zijn eentje. Paarden zijn kuddedieren en voelen zich nu eenmaal het lekkerst als ze samen met soortgenoten zijn.
    En wat geeft het dat de dominantiespelletjes beginnen als je er een shetje bij zou zetten?

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Hé loopt hij nu definitief bij jou thuis! Super zeg! Wel jammer natuurlijk dat hij zo doet, maar ergens wel normaal denk ik. Ik vind het voor Shiva ook zo zielig dat ze alleen loopt en ik ben op zoek naar een paard om pension aan te geven, of misschien koop ik wel nog zo'n shetje ook. In de zomer zou er anders ook zeker een koe bij kunnen, toch ook altijd leuk hé .

xxx julie

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Als ik de ruimte had om paarden aan huis te hebben, had ik niet geaazeld en er gelijk een oud manege paard of een oudje erbij gekocht! Iedereen neemt altijd maar een shetlander, maar er word door manege's vaak tehuis gezocht voor afgeragde manegepaarden die aan het eind van hun latijn zijn. Lijkt me hartstikke leuk om zo een paardje een rustige plek te geven, en tegelijk je eigen paard van een weidemaatje voorzien. Een paard alleen houden zou ik niet doen. Borus heeft 3 dagen alleen gestaan omdat zn weidemaatjes eerder verhuisden als hij en hij was die tijd echt super chagarijnig en driftig, en gelijk had hij.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004

@ donderwolke

Goed heh! Nog hier en daar wat klusjes afwerken en dan is mijn stalbouwverhaal ten einde

@ Pais

Lief dat je aan die manegepaardjes denkt, maar ik heb wel een kleuter van bijna 3 rondhuppelen en dan zou die zo binnenkort met zijn eigen shetje kunnen starten...
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

over dominant enzo nog es: op dvd vertelt linda dat soms pat op de wei afloopt en dat alle dominantiespelletjes en vechten en bijten ineens op houdt en die paarden daar zo staan van "all hail the leader, pat parelli!" wie wil dat nou niet !
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ondertussen is het al heel wat rustiger op de wei Valentino durft zich nu al wat meer te verdedigen, hij is nog wel steeds de laagste in rang. Ik houd hem op afstand wanneer ik met Micha bezig ben. Het aankomen aan de wei levert geen problemen meer op, Micha wordt niet meer 'jaloers' en ook als ze met z'n 3 op de wei staan, staan ze vaak allemaal bij elkaar.
    Bedankt voor de tips allemaal!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten