Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: sunny natuurgeneeskundig bekeken UPDATE verslag!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

sunny natuurgeneeskundig bekeken UPDATE verslag!

andaag, woensdag 7 februari, mocht mijn stoere shetlander sunny komen om dienst te doen als proef-patient voor de eind-examenklas van Silverlinde..
    De klacht? Zn agressieve gedrag naar (veelal kleinere) dieren en kinderen toe.

mn vriendin Ciska ging gezellig mee, trailertje geregeld (haha weer een anderhalf paards trailer voor een shetlander, maja kreeg mn kleine trailertje niet door de modder van mn land) en een auto geregeld die ervoor mocht, zodanig dat ik er zonder E-rijbewijs mee mocht rijden.

Eenmaal daar aangekomen was hij eigenlijk opmerkelijk rustig. Hij kreeg meteen een stalletje toegewezen, en heeft lekker hooi staan eten. Voor het eerst in zn leventje een automatische drinkbak, haha hij schrok ervan toen hij per ongeluk met zn neus tegen de hendel kwam... hij had de emmer water daarna gauw gevonden.

Eerst heb ik een half uur tot 3 kwartier vragen beantwoord. Hoe oud hij was, ruintje, hoe lang ik hem al heb, etc. Daarna over de geschiedenis van sunny en van de klacht, het ontstaan, of er veranderingen waren in de periode vlak voor het ontstaan van de klacht, vragen over zn huisvesting, zn voeding, zn normale gedrag (waaronder de vraag of ik het karakter van sunny kon beschrijven... das nog best moeilijk haha!) en natuurlijk de hoeveelheid werk, wat voor werk, en hoe hij zich gedraagt tijdens het werk, de verzorging, op stal, in de wei als ik hem wil gaan halen, en wanneer hij gewoon los loopt in zn eigen omgeving. Ook nog vragen over zn medische verleden, nog even gehad over de reden van het castreren, enzovoort.

Toen ging ze hem fysiek onderzoeken. Pony uit de stal geplukt, en een eindje naar voren gehaald, zodat ze de ruimte had om hem overal te bekijken. Erg grappig, wanneer ik zn hoefjes aanraak, tilt hij ze altijd netjes op zodat ik ze kan uitkrabben, maar het was dus erg lastig om te voelen hoe warm de hoefjes waren. Je zag hem ook echt zo kijken van "wat nou? Ik doe het toch goed? Blijf dan van mn voeten af, wil je?!"
    Daarna heeft ze wat oliën aangeboden. De Ceder, de Jeneverbes en de Geranium. Jeneverbes vond hij het meest interessant.

Toen kon de groep nog wat aanvullende vragen stellen, en daarna gingen ze terug het lokaal in om alles even door te spreken. Sunny heeft toen in de stal gewacht, en ciska en ik zijn gaan opwarmen bij een bakkie thee.
    Na ongeveer een kwartiertje werd ik binnengehaald in het lokaal, en kreeg ik een diagnose/advies:
    Waarschijnlijk is hij een beechkarakter, en zou ik hem kunnen behandelen met beech-remedy zodat hij wat milder, verdraagzamer naar anderen zou kunnen gaan reageren. Hij heeft in zn leventje niet veel kans gehad zich de paardentaal eigen te maken, maar hij heeft er ook niet veel behoefte aan gehad. Hij vermaakt zich prima alleen, en voor zijn eigen welzijn hoef ik hem niet samen met andere paarden te zetten. (iets wat mij eigenlijk best verbaasde) Wanneer ik er in de toekomst toch een ander paard bij wil zetten, moet ik goed zoeken wát voor karakter ik daar dan bij wil gaan zetten, en het contact moet ook echt heel rustig opgebouwd worden. Wanneer ik ze bij wijze van spreke gewoon bij elkaar in 1 weiland zet, wordt het zonder twijfel weer knokken.

Ik krijg het volledige verslag nog thuis, en dat zal ik dan ook zeker even posten. Pas als ik dat verslag heb, zal ik ook gaan beginnen met het geven van beech-remedy, om te zien of het ook effect heeft.

Wat ik wel heel leuk vond is dat iedereen hem echt geweldig vond, dat er uigesproken werd dat hij een prachtig hoofd heeft, en een uitstraling heeft alsof er een paard van 6 meter voor je staat. Hij heeft dus een goede indruk gemaakt!

Groetjes, Lacuna

Re: sunny natuurgeneeskundig bekeken

Hé wat leuk! Ik doe die opleiding ook (maar dan in meppel) Over een aantal jaar krijg ik ook proefpatienten, dus mocht iemand dan nog een dier beschikbaar hebben...
    Ben benieuwd wat je gaat merken van de beech. Hebben ze verder nog iets aangeraden?
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hey leuk Lacuna! Ik ben ook heel benieuwd wat er in het volledig verslag staat en wat je ervan gaat ondervinden straks.

Heb trouwens al 2 dinsdagen gekeken wie je nou was maar zag het niet Wel meerdere mensen met een groene tas gezien, maar niemand die lijkt op wat ik denk dat jij eruit ziet (snappie?)
    Volgende keer nog beter kijken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Feb 2005

haha! nee dat kan kloppen... ben de laatste keer ziek geweest Dus toen ben ik niet aanwezig geweest.
    Zodra ik het verslag heb zal ik eht zeker even posten!

Heb trouwens wel een klasgenootje van je gezien, afgelopen woensdag. Ze was ook proefpatient met haar hond (nja... de hond was dus de patient )

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb hier thuis ook zo'n Beech paard staan. Vroeger durfde ik ze al eens "bitch paard" noemen.
    Toch merk ik nu dat ze niet volledig beech is hoor, haar harde bolster lost nu en dan eens maar soms komen de hooghartige bazige trekjes duchtig naar boven. Ik geef momenteel wel geen bachbloesems meer.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

ach, hoe ontzettend lief hoe je het beschrijft, hahaaaa

een braaf kereltje zo te horen

ben ook erg benieuwd wat het volledige verslag is en of je resultaat boekte met bach.

Zelf gebruik ik bach bij de poezen maar merkte weinig verschil. Nu we verhuisd zijn en eentje uit de groep is gehaald is de rust weergekeerd.

een vriendin gebruikt het wel en heeft wel duidelijk resultaat behaald.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

wat leuk om dit te lezen! ik zit zelf in het 2e jaar op de silverlinde ben heel benieuwd naar het verslag!!!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

@angelblood, doe jij ook de driejarige? Of doe je de uitegebreide versie?

@Lacuna, ja ze zei al dat ze iemand had gezien die mij kende. Volgende keer zou ze jou aanwijzen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Feb 2005

Re: sunny natuurgeneeskundig bekeken UPDATE verslag!

jaaa!
    Mn verslagje is binnen!
    Het is nog al een eind geworden, dus ik zal het wel even in een kort-verhaalvormpje gieten.

sunny is sinds de leeftijd van 5 maanden bij de huidige eigenaar. Heeft daarvoor in een kudde gelopen, en is bij de eigenaar alleen komen te staan. Na een jaar alleen staan is er een schaapje bij gekomen, dat ging zonder problemen. Na een periode van enkele maanden begon hij zich agressief te gedragen. Een van de schaapjes is uiteindelijk aan de verwondingen overleden.
    *toen heeft hij weer een korte periode apart gestaan, maar dat heeft ze misschien neit zo begrepen uit mn verhaal*
    Op de leeftijd 2 1/2 jaar kwam er een tweede shet bij. 10 maanden geen punt, daarna ging de knop om en begon sun zich weer agressief te gedragen. Op 3 1/2 jaar gecastereerd, maar gaf geen verbetering. *uiteindelijk is de tweede shetlander verkocht, die leeft nu vrolijk en gelukkig bij mensen met jonge kinderen en wordt volop gekroeld* Op 4 jaar heeft sun nog met een groter paard gestaan, en dat ging goed omdat hij het grotere paard fysiek niet aankon, maar hij bleef het constant proberen.

De professor anatomie van diergeneeskundeopleiding antwerpen heeft sunny's problemen ook aangehoord, en hij vond het klinken alsof sun een hersentumor had. Omdat zo spontaan de knop omgaat en hij dan ook niet meer voor rede vatbaar is.

De waarnemingen die ze gedaan heeft gaven haar de volgende info:
    hartslag en ademhaling normaal rustig, turgor goed, slijmvliezen goed, zit goed dik in wintervacht en allevier zn hoefjes zijn iets warm maar wel allemaal gelijk.
    Sunny maakt een stevige indruk. Bij het hoofd lijkt het alsof hij wel ergens naar kijkt, maar niets ziet. Hij focust niet.

Het karakter is volgens de eigenaar vriendelijk, werkwillig, maar móet altijd voorop lopen, geeft duidelijk zn grenzen aan.

En haar conclusie was:
    Sun heeft nooit sociale vaardigheden geleerd. Hij heeft er geen kans voor gekregen omdat hij al heel jong alleen stond. Dit is wss de oorsprong geweest waardoor het sociaal misgegaan is. Sun is duidelijk een beech-type wat uit balans is, hij is erg onverdraagzaam. Hij mag dan klein van stuk zijn, hij toont zich als een enorm trotrs en vooral groot paard. Zolang je met wederzijds respect met hem werkt gaat het allemaal wel goed, maar als hij iets niet wil doen gaat het emteen veeel moeilijker. Je moet stevig in je schoenen staan om met dit paard te werken anders zou hij zonder pardon ook agressief gedrag tegen je gaan gebruiken. Op deze manier staat hij ook tegenover andere dieren. Hij zoekt de competitie en vindt dat eigenlijk ook wel leuk. Het hele gedrag komt dus voort uit een gebrek aan sociale vaardigheden en door zijn aard.

Het kan zijn dat er toch neurologisch iets niet goed is met sun. De blik in zn ogen waarmee hij wel kijkt maar niets lijkt te zien, samen met het feit dat hij 1 tot 1 1/2 kilo voer per dag nodig heeft om niet te mager te worden in de winter zouden aanwijzingen kunnen zijn op een verstoorde chemie.

En de maatregelen en middelen die ik gekregen heb zijn:
    allereerst bach beech-remedy.
    Verder is het wel heel belangrijk dat ik hem altijd goed in de gaten blijf houden, en dat ik altijd alert blijf met hem.
    Daarnaast, als de eigenaar toch een ander paard erbij wil zetten is het van belang om op bepaalde dingen te letten. Eerst de bach bij Sun, en als het goed gaat dan pas een ander paard erbij:
    een zeer stevig type wat zich niet snel op zn kop laat zitten. Geen jong paard. En de twee paarden moeten geleidelijk en onder begeleiding aan elkaar wennen.
    Echter, het is niet noodzakelijk om een tweede paard bij Sunny te zetten. Hij geeft de indruk dat hij helemaal niemand nodig heft, en het maakt hem echt niets uit. Denk er om die reden dan ook goed over na voordat je er een paard bij gaat zetten, mede omdat er een kans is dat het andere paard er ook mee belast kan worden.

Nou, dat was mn verslagje. Morgen even zn druppels halen, en dan maar zien hoe het gaat werken!
    Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

o interessant zeg! hebben ze nog een paardje nodig? die van mij is het tegenovergestelde
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door agness
    o interessant zeg! hebben ze nog een paardje nodig? die van mij is het tegenovergestelde
    Proefpatiënten zijn altijd welkom (in meppel dan)
    Surrender to fun!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

dronten ook goed?:P ze staat nu in vrouwenakker. is dat meer in de buurt?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

@evenaar: ik doe de 5 jarige dus heb nog even te gaan !

wat leuk om dat verslagje te lezen. hopelijk zie je wel wat resultaat met de bach!

Aangemeld
    Feb 2005

ja ik hoop het ook...
    Hij krijgt nu die druppeltjes, dus maar zien wat ervan gaat komen.

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

die van mij heeft idd ook bach-bloesemdruppels gekregen. hielp bij haar wel. maar dat was gericht op haar slome gedrag en haar nare verleden te verwerken...

maar ze staat nu bij een shet in die haar eerst de baas was, maar ze begint eindelijk te leren van zich af te bijten

Bladwijzers

Forum Rechten