Ik ben sinds zo'n 1,5 maand weer aan het stappen met Röskur. We stappen nu al een krap uurtje 1 x per week en de rest van de keren wat korter maar met wat meer oefeningen als wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts erin.
Maar nu het probleem. Hij staat ook sinds een half jaar zonder ijzers. Hij heeft sterker hoeven en is erg tredzeker dus hij liep vanaf het begin net zo goed als met ijzers en ook in draf op het harde even goed. (toen z'n pees eenmaal beter was dan..)
Alleen nu ik zoveel op het harde stap ben ik bang dat zijn hoeven te snel slijten. Ik ben al van plan om het rustiger aan te doen. Maar ik ben dan weer bang dat als ik maar 1 x per week ga dat zijn pees niet goed genoeg opbouwt en dat het teveel is om 1 x per week een uur te stappen na een hele week rust op het onregelmatigere, zachtere weiland.
Ik denk dat ik hem dan toch weer op ijzers moet gaan zetten, want ik ben bang dat als ik elke keer de hoeven moet laten aangroeien (ik weet dat dit in het begin minder snel gaat maar na een jaar of wat de hoeven sneller bijgroeien) dat ik zijn pees dan nooit meer volledig kan gaan belasten omdat ik het gewoon niet kan opbouwen omdat ik elke keer rustiger aan moet doen en moet stoppen als het net lekker gaat zoals nu...
Dilema, dilema dus... Hebben jullie suggesties of ideeën...? Hij loopt met en zonder ijzers heel fijn, maar zijn ijzers sleten wel heel snel dus daarom denk ik dat ik 's zomers ze sowieso nodig zou hebben... Hij zet zijn hoeven nogal errug tredzeker neer namelijk, volgens mij slijten ze daarom wat sneller... (als ik op de weg liep met ijzers kon ik mijn rijmaatjes nieteens horen praten.. ) En ik denk dat het nu ook gewoon even nodig is voor het genezingsproces, ook al is de doorbloeding zonder ijzers dan weer beter. Maar er valt niet zoveel sterker te maken als ik er niks mee kan doen doordat de hoef te snel slijt...
Omdat het soms leek of hij ietsje gevoeliger liep in stap, voor mij een nieuw fenomeen dus, begon ik hier over na te denken. Nu ben ik wel goed in dingen zien hoor, en ik voel ook helemaal niks, ook niet in de korte mini-drafjes die we nu maken, als ik mijn ogen sluit in stap of draf dan voelt het gewoon perfect aan. Dus of het dan in mijn hoofd zit... Geen idee... Maar of het nou echt is of niet, het deed me wel nádenken over hoe snel z'n ijzers altijd sleten en natuurlijk, nu ik weer rij ineens, dat zijn hoeven weleens te kort kunnen gaan worden....... En dat wil ik natuurlijk voor zijn. (ik heb eigenlijk ook geen id wanneer de hoefsmid weer komt... dan overleg ik sowieso ook met hem.)
Bladwijzers