Ik ben nu een aantal keren bezig geweest met de circling game at liberty, waarbij je paard een steeds groter aantal rondjes (ik geloof 12 tot 20) om je heen moet draven zonder naar binnen te komen. Nou vindt Atli dit echt helemaal niet leuk, en eerlijk gezegd lijkt het me ook nogal verwarrend voor een paard. Hij gaat braaf lopen, maar na een paar rondjes vraagt hij al of hij naar binnen mag komen; hij geeft zich over (likken, kauwen, hoofd omlaag, kijken). Dat mag dan niet, en op een vingerwijzing loopt hij dan wel weer door. Maar hij kijkt soms echt verward: ik heb nu toch braaf een paar rondjes gelopen, ik geef me over, waarom stuur je me nog steeds weg?
Is dit nou ook gewoon de gevorderden versie van dominantiespelletjes? Net zoals ik zojuist in een ander topic heb zitten uitleggen dat paarden nou eenmaal lelijk kijken als de dominantie bepaald wordt? Maar tussen ons is die dominantie inmiddels wel duidelijk, die wordt nog amper in twijfel getrokken (nou ja af en toe in het bos, als hij naar huis wil en ik niet, maar echt veel moeite kost het dan niet om hem toch door te laten gaan).
Ik heb echt het idee dat Atli dit geen leuk spelletje vindt, en eigenlijk wil ik het dan ook niet meer met hem doen.
Parelli zegt echter dat het een test is van hoeveel respect je van je paard hebt: hoe meer rondjes hij uit zichzelf loopt, hoe meer respect je hebt van hem. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet denken...
Bij de catching game (L2) laat je je paard juist naar je toekomen als hij deze onderdanige tekens vertoont. Oké het begin is dan wel anders: je stuurt hem weg omdat hij niet wil komen. Maar ik vraag me af of het paard dat verschil wel begrijpt, en of hij snapt waarom hij bij de circling game niet mag komen als hij daarom vraagt...
Wat denken jullie (gevorderde Parelli-studenten) ervan?
Bladwijzers