Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

  1. #1

    staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    mijn merrie van 8 jaar oud ( draver x kwpn) heb ik nu sinds een paar maandjes .
    Sinds kort zwiept ze erg met haar staart tijdends het poetsen , en dan het meest waneer ik zacht met m'n hand of borstel bij haar achterste kom.

    Gisteren merkte ik echter ook nog dat ze me begon te dreigen en haar achterste naar me toe draaide.

    Dus: op het moment dat ik haar heel zacht aanraak doet ze dit .
    Op het moment dat ik met flinke en ferme hand aai of borstel is er niets aan de hand.
    Dus even zacht aaien op de achterhand kan niet meer .

    Ze is een ontzettend lieve merrie , we doen ook sinds kort parelli , maar zijn pas bij de eerste spellen.
    En nu is ditzelfde probleem dus ook bij de porcupine , vooral als ik haar liefdevol wil aaien voor dat ik zachte druk vraag.( bij een snelle opvoering van de druk wijkt ze maar blijf ik te lang bij fase 1 dan drijgt ze dus dmv eerst zwiepen en dan kont richting mij )

    Met mijn arab ben ik nu in level 2 bezig , hij wijkt perfect op fase 1 , en ik ben nu ook gewend om een lange fase 1 te geven , hij vind het heerlijk om te friendlien en dan vooral zacht , maar mijn merrie vind dat alleen fijn op haar hoofd , hals , schouders en tot aan het midden van haar romp , alles daarachter mag dus niet zacht benaderd worden en dat terwijl dit in het begin dat ik haar had geen probleem was .

    Hoe moet ik handelen ?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Je schrijft 'sinds kort'. Hoe lang precies speelt dit probleem nu? Is dat een kwestie van weken/maanden of eerder van een paar dagen?

    Ik ken namelijk merries die in bepaalde periodes zeer gevoelig zijn aan de achterhand en dan erg prikkelbaar kunnen reageren, vooral op zachte aanrakingen.

    Het kan ook zijn dat je merrie met zachte aanrakingen nog wel iets terug 'durft' te zeggen, maar voor de hardere aanpak gewoon wijkt, omdat ze niets terug durft te doen.

    Neem in elk geval haar signalen serieus en kijk ook eens wanneer je stevig borstelt, of ze het echt fijn vindt, of het maar gewoon accepteert en niets terug durft te doen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Ze doet dit nu ongeveer sinds 2 weken .

    Het gekke is dat ze echt toenadering zoekt met haar hoofd , ze zoekt je op duwt dan haar hoofd in je gezicht ( of in iedergeval in je richting ), ze is zichtbaar ontspannen dan ( oren rustig zijwaards , hoofje laag ect).
    en als ik haar dan stevig aai of zelfs flink met m'n vingers krats , dan wil ze me zelfs terug "aaien" hoe fermer ik aai hoe heerlijker ze het vind , lijkt wel of ze me dan wil bedanken door me terug te aaien , soms doet ze het zo lievdevol dat ze nog niet eens haar tanden gebruikt maar alleen haar lippen .

    wat ik wel was vergeten te vermelden is dat als ik haar zacht aanraak , haar huid helemaal trilt zoals je dat in de zomer ziet als er een vlieg op de huid van een paard komt , alleen bij haar is dat trillen vele malen erger ,zeg maar, als dat ik dat weet van mijn arabje.

    Ik sla de porcupine op de achterhand nu maar even over denk ik , of wat zou ik doen?
    Ik wil ook niet gelijk met fase 3 beginnen

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Klinkt als lichamelijke irritatie, zoals je het nu beschrijft. Als je nu voor de porcupine gewoon STEVIG aait. Niet heel zacht, maar lekker met je volle hand. En van daaruit je vingers stil houden op de plaats als je gaat porcupinen. Misschien als de irritatie weg is doordat je even goed geaaid hebt (waarbij ze niet geprikkeld raakte) dat ze de lichte fase 1 hierna wel accepteert.

    Meestal is het vooral de eerste, plotseling, zachte aanraking waardoor een paard geirriteerd raakt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    ik heb het geprobeert gisteren .
    Ik begin dus nu stevig van voor naar achter te aaien , dan laat ik m'n hand heel even rusten , en dan begin ik bij fase 1

    bij fase 1 gaat ze nog niet , bij fase 2 gaat haar hoofd omhoog en komt die staart richting mij en bij fase 3 geeft ze nu tegendruk en dreigd, bij fase 4 gaat ze vooruit , ik zeg dan middels zone 1 dat dit niet moet , pff , ze gaat hiervan wel in de stress hoor.
    Ik blijf doorgaan en vasthouden totdat ze ook maar een ietsie piesie wijkt.
    beloon haar meteen met rust ( en niet meer met aaien )
    Ik probeerde het daarna nogmaals , nu weer stevig aaiend en beginnend bij fase 3 , ze wijkt ....
    dat is toch gek????
    daarna aai ik haar weer , en .... niets aan de hand ...

    en
    Gisteren wilde even iemand langs haar , die persoon legde even haar hand op haar achterste , gaf een beetje druk en ja hoor daar kwam eerst haar staart en toen ook al gelijk de dreiging van haar kont ....
    ik sta op een "normal" stal , dus ik krijg al de "goede" tip dit op te lossen met straf (meppen dus )
    Dit weiger ik !
    Ik ga maar gewoon rustig door met de porcupine op de manier zoals jij het beschrijft totdat ze echt vertouwen erin heeft .

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Fijn om te horen dat ze niet meer geprikkeld reageert als je gewoon stevig aait.

    Ik zou wel proberen verder te gaan met opbouwen vanaf fase 1, maar het is vrij lastig te beoordelen wat er nu precies gebeurt. Je paard probeert jou in elk geval op een heleboel manieren 'iets' duidelijk te maken. Nu nog aan jou de taak om uit te vinden wat dit precies is
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Wat gebeurt er als je je hand op haar achterste legt, gewoon losjes, en daar vervolgens laat liggen zonder druk te veranderen?

    Ik krijg uit je verhaal het beeld dat ze harde druk (van stevig poetsen etc) geleerd heeft te accepteren, maar iedere andere vorm van druk voor haar (nare) associaties oproept waardoor ze laat zien dat ze dat eigenlijk niet wil.

    Misschien helpt het om dus je hand voorzichtig neer te leggen, geen druk, niks veranderen, en als ze dan geirriteerd raakt net zo lang te wachten tot ze rustig wordt. Dan uiteraard uitvoerig belonen. En zo steeds een beetje opbouwen.

    Denk wel dat je heel voorzichtig te werk moet gaan, misschien zelfs juist met de stick op afstand moet beginnen om te voorkomen dat ze toch een keertje uithaalt en je raakt. Safety first!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  8. #8
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    hmmm is het echt dreigen dat ze doet? Is ze echt geïrriteerd als je haar zachtjes aanraakt? Cassandra draait ook haar achterhand naar mij toe, maar ze wil juist da'k haar onder haar staart aai... Dat is haar lievelingsplekje... Ze is daar héél gevoelig, maar heeft juist graag da'k daar aai. Ze heft dan haar staart omhoog. Als 'k niet snel genoeg aai of haar tekens negeer gaat ze ook zwiepen met haar staart... maar aan haar lichaamstaal zie'k wel dat het niet dreigend bedoeld is, eerder speels.

  9. #9

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    @roadracer: Op het moment dat ik mijn hand op haar achterste leg begint ze te rillen , gelijk komt haar staart dan is er rust , gelijk neem ik m'n hand weg en aai en beloon haar ( in zone 1 en 2)
    dan doe ik het opnieuw , leg weer die hand op haar achterste , komt weer die trilling , weer die staart gelijk erachteraan , en dan vaak ook een pas met haar achterste richting mij ,
    ik denk dat ik, toen ze het de eerste keer deed , in de fout ben gegaan door gelijk m'n hand weg te nemen en een stap naar achteren te doen ( jee ik schrok wel )
    Dat heeft haar misschien laten zien dat dit effect heeft ?

    @Willeke: hmmm nee , ze reageert anders als ik haar "lekkere"plekjes aai.
    Jammer genoeg denk ik wel dat het toch dreigend bedoeld is .

    In iedergeval ga ik toch door met de manier zoals roadracer zegt , echt geschopt heeft ze ( gelukkig) nog niet , en anders inderdaad met de stick .
    Friendly gaat in iedergeval wel goed ( als ik de stick maar goed doorbeweeg , blijf ik stil in zone 4 dan zwiept ze weer)

  10. #10
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: staart zwiepen tijdens poetsen en porcupine

    Kan ze het aan beide kanten niet verdragen en gaat ze dan met haar heup al naar je toe staan zodra je ze nog maar benaderd? Zelfs zonder staart zwiepen is dat a een eerste signaal dat ze het niet goed vindt.
    Ik zou beginnen aaien vanaf de voorkant naar achteren en zodra je kan "lezen" dat ze het vervelend vind terug trekken en opnieuw benaderen, enz. Niet meteen naar die achterhand. Sommige paarden vinden het nu eenmaal niet leuk dat je aan hun achterkant bezig bent en aan jou om haar duidelijk te maken dat je geen vervelende vlieg bent en daar niks engs zal doen.
    keep it fun!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •