Nu in mei doe ik 2 jaar aan natuurlijk bekappen.
Ik heb de cursus in belgie gevolgd bij Jack en pien.
Ik heb altijd gevonden dat mijn pony super op zijn hoeven stond en staat .
En heb het eerste jaar maandelijks een N.B over de vloer gehad.
Uiteindelijk ben ik er handig genoeg in geworden en heb het zelf kunnen bijhouden.
Ook omdat mijn pony 4 correcte hoeven heeft alle 4 mooi recht.
Echter zijn er altijd 2 dingen geweest waar niemand mij tot nu toe correct heeft op kunnen antwoorden.
Mijn pony was een toonlander en hij was onderstandig aan zijn voorbenen.
Toch vertelde de ene smid dat die hier nooit meer vanaf zou komen de natuurlijk bekapper zei dat het allemaal met de tijd zou bijtrekken nu dat die natuurlijk bekapt zou worden.
Een medecursist van mij die heeft nog maandelijks contact met mij en omdat zei het in haar rug heeft hou ik in tussentijd haar hoeven ook bij tot raf (strasser) telkens langs komt.
Echter was er een nieuw paardje bij haar op stal dat bijna hetzelfde probleem had als mijn pony en na een bekap beurt van raf stond die mooi op zijn hoeven.De hielen waren veels te lang.
Dus ik heb gevraagd of raf ook bij mij wou langs komen en dat heeft die gedaan.
Conclusie mijn pony stond beter dan de gemiddelde paard op zijn hoeven echter volgens de strasser methode waren er nog een aantal dingen goed fout.
Zoals de hielen waren veel te steil te hoog.
Daardoor leunde die voorover onderstand en was die een toonlander.
Nu na 1.5 week dat die is langs geweest blijf ik me elke dag opnieuw verbazen hoe mooi recht dat die op zijn been staat en door zijn kogelgewricht steunt.
En het toonlanden is ook weg.
Echter zouden ze bij N.B dit probleem nooit zo opgelost hebben simpelweg omdat ze daar de kennis niet voor hebben.
En dit doet mij twijfelen over het nut van natuurlijk bekappen .
Ik ben blij dat ik het leren kennen heb ben blij dat ik zoveel meer geleerd heb over hoeven.
Alleen zelfs met relatief 4 gezonde rechte hoeven waren er nog teveel fouten vond ikzelf.
Ben blij dat mijn vragen opgelost geraakt zijn maar dit doet mij wel twijfelen.
Zijn er nog mensen die mijn gevoel begrijpen?
Telkens vragen die oprijzen bij natuurlijk bekappen waar eigenlijk niemand erkend een fatsoenlijk antwoord kan op geven .
Dan je antwoord op ene forum te moeten zoeken.
Ik vind het aan de andere kant ook verschrikkelijk dat ik als leek echt het kaf van het koren wil scheiden in verband met bekappers of hoefsmeden die ik nog aan mijn pony wil laten werken.
Omdat je interesse groter is geworden en je met minder geen genoegen meer neemt.
Bladwijzers