Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Gaat niet zo goed met Waldjo... :(

Re: Gaat niet zo goed met Waldjo... :(

en en en en en en en ?

May the horse be with you!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ben ook erg benieuwd....

pasterza
    Guest

Tja..Da zei er vrij weinig over en dat ik dat paard maar naar de kliniek moest brengen voor onderzoek want dat kan niet aan huis.

Overigens liep Waldjo vandaag maar ietsie mank, snap er echt helemaal niks van. Wat me wel opviel dat zn hoeven weer slecht worden en de witte lijn wordt weer breder. Is nu iets van 5 milimeter.
    2,5 jaar geleden was dat 3 cm en zn hoeven waren misvormd, wat ik binnen een jaar heb terug gekregen naar een paar milimeter. Achterhoeven zijn helemaal goed gekomen, ook qua stand en holling van de zool. Voorhoeven iets minder hol en de hielen blijven na 2,5 jaar nog steeds te lang en ondergeschoven. Op de één of andere manier wil dat niet anders gaan. Maar nu begint die witte lijn het weer , zal vast wel verband hebben met mekaar

Slechte witte lijn duid op hoefbevangenheid. Staat hij nog op gras?

pasterza
    Guest

Slechte witte lijn kán op hoefbevangenheid wijzen, kunnen meerdere oorzaken voor zijn

Wélk gras?? Ik weet niet hoe dat bij jou zit maar bij ons is er al een tijdje blubber met een stuk hobbelig betonplaat.
    HIj krijgt onbeperkt hooi en af en toe een handje Equifyt Herbs (kruiden-/grasbrok wat puur ruwvoer is maar geperst is tot brok maar geen krachtvoer is), verder komen er geen chemische dingen in dat paard want daar kan ie niet tegen. HIj is ook niet dik ofzo, alleen zn buik is wat dikker maar dat is gewoon hooi wat onderweg is van de mond naar zn kont

Tijdje geleden kreeg hij bachbloesems om wat beter in zn vel te komen en idd hij is een stuk vrolijker. Wat ik niet had verwacht is dat zn enorm grote en vooral harde vetbult op de manenkam (waldjo heeft een veel te hoge insuline waarde) met meer dan de helft is afgenomen en hetgeen wat er nog zit is heel soepel geworden

Maar ik wel wel erg bang dat ie weer tegen die hoefbevangenheid aan zit

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik kan je helaas geen zinnig advies geven over Waldjo; vindt het wel heel rot dat het niet goed gaat en ik hoop dat je er snel achter bent wat er mis is en dat je hem kunt helpen...

Maar ik wil wel even een misverstand over de grasbrok uit de weg helpen: grasbrok is géén ruwvoer, maar krachtvoer! Het kenmerk van ruwvoer is dat er lange vezels inzitten, die in de dikke darm van het paard afgebroken worden. Bij grasbrok is het gras zodanig kleingemaakt, dat er geen lange vezels meer in zitten en dan is het dus krachtvoer, wat voornamelijk in de dunne darm verteerd wordt...

pasterza
    Guest

Geldt dat ook voor de Equifyt herbs dan? Het is namelijk niet de echte grasbrok.. Wel jammer, dacht ik eindelijk iets gevonden te hebben wat ie wel mag als versnapering tussendoor omdat ie ook geen brood, appels en wortels, krachtvoer e.d. mag en dan kan dit dus ook niet
    Als er stalgenoten bij ons de paarden in het land brood oid willen geven komen alle paarden naar het hek toe en Waldjo blijft heel zielig achterin staan alsof ie weet dat ie dat niet hebben mag. Zo sneu..! Stalgenoten houden er overigens wel rekening mee dat hij niks mag dus dat is wel fijn. Ik pluk meestal wat brandnetels en distels voor hem wat hij heel erg lekker vind, nodig heeft en zodat hij niet helemaal niets krijgt.

Naja die zak was toch bijna op dus er komt maar geen nieuwe meer..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pasterza
    Geldt dat ook voor de Equifyt herbs dan? Het is namelijk niet de echte grasbrok..
    Ja ik ben bang van wel, het staat ook als krachtvoer omschreven op deze site: http://www.utopia-horsecare.nl/N_art_18.html]http://www.utopia-horsecare.nl/N_frame. ... rt_18.html[/url]

Er wordt idd vaak gedacht dat grasbrok ruwvoer is, omdat het van gras gemaakt is en gras is tenslotte ruwvoer. Maar doordat het fijngemaakt is, is het dus geen ruwvoer meer.
    Overigens durf ik niet te zeggen of het wel of niet slecht voor Waldjo zou zijn hoor, wellicht dat je dat eens zou kunnen navragen bij een echte paardenvoedingsdeskundige. Ik weet er wel wát vanaf, maar niet genoeg om je in deze specifieke situatie goed advies te kunnen geven...

pasterza
    Guest

Tja ik denk dat ik het risico maar niet ga nemen. Vooral omdat die witte lijn weer iets verbreed is...
    De voorhoeven krijg ik niet beter dan wat ze nu zijn en ik ga daar een prof bij halen maar wat ik er niet meer van af kan halen kan NBprof ook niet lijkt me. Msschien overgaan op een Strasser-prof. Ik zal morgen ff foto's van zn hoeven maken en dan plaatsen in een nieuw topic. Verschil van 2,5 jaar geleden tot en met nu. Benieuwd wat anderen er van vinden en evt. advies

pasterza
    Guest

Heb foto's gemaakt maar kan ze niet op de pc krijgen, bluetoothfunctie doet niet naar behoren..
    De witte lijn is aan alle hoeven aan de zijkanten een holte geworden en zit alleen aan de voorkant nog vast. De kroonranden zijn trouwens veel groter geworden, weet niet goed hoe ik dat beter kan uitleggen. Ik zag dat nadat ik al het haar op de kroonranden heb weg geknipt om de stand beter te kunnen beoordelen. Normaal laat ik het haar wel zitten, maar dit was makkelijker want anders zie je nog vrij weinig op de foto's

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zou je hier niet snel een goede DA en/of hoefsmid bij willen halen? Dit klinkt toch niet goed...

pasterza
    Guest

En dat heeft nut ? DA gooit er dan in de meeste gevallen allerlei chemische zooi in waar Waldjo niet tegen kan en daaraan dus hoefbevangen kan raken. Dat risico neem ik niet.
    Een hoefsmid komt er niet bij, wel een prof. NB-er of ik zoek een Strasser-persoon wat me in dit geval beter lijkt daar het met NB niet verder lukt .

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zei toch ook: een *goede* DA.
    Een goede DA weet welke chemische zooi Waldjo wel en niet mag hebben. Heb je al eens een holistische DA overwogen, zoals Erik Laaraker of Steffi v.d. Laarse? Zij beschikken ook over alternatieven voor chemische middelen en ze hebben sowieso een bredere kijk op ziekte en gezondheid.
    En wat je ook wilt qua hoefverzorger, hoefsmid, NB'er of Strassertrimmer, kan mij niet schelen als het maar iemand is met verstand van zaken én met voldoende ervaring.
    Ik krijg nu de indruk dat je nogal afwachtend bent, maar dat je paard ondertussen wel ziek is... Volgens mij begrijp ik dat niet helemaal...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten