Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: met of zonder regendeken?

met of zonder regendeken?

ik heb strx de kans mijn paard elke dag buiten in een paddock te zetten. voorheen gingen ze alleen naar buiten als het droog was. ik wil hem ook graag buiten als het regent en dat * mag * nu eindelijk. mijn paardje heeft een redelijk dikke vacht, maar heeft deze winter wel altijd een regendeken opgehad. hij staat 's nachts in een binnenstal. nu vraag ik mij af of het wle goed is hem overdag in de regen met dek op te zetten, want wat als zijn deken kletsnat is (en misschien doorlekt) en hij daarna in een binnenstal moet staan? is het dan niet beter hem gewoon zonder deken buiten te zetten of geeft het geen problemen om met een nat dek op stal te staan?

( mijn paardje word nog niet bereden dus een natte vacht vind ik niet erg)

groetjes nienke

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: met of zonder regendeken?

Als je paard tot hier toe een deken op heeft gehad zou ik hem oplaten tot hij zijn zomervacht heeft. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je een waterdicht deken hebt. Dat de deken aan de buitenzijde kletsnat is kan geen kwaad. De binnenzijde moet droog blijven. Je kan er ook voor kiezen om dekens te wisselen, binnen een gewone staldeken en als hij naar buiten gaat.

Eens hij zijn zomervacht heeft zou ik nooit geen deken meer opleggen. Je zal zien hij maakt een gewone wintervacht en dan ben je normaal voor de rest dekenloos.
    Mijn paardje heeft haar eerst dekenloze jaar achter de rug en het was gewoon formidabel, zowel voor haar als voor mij!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Mijn pony staat het hele jaar door buiten en heeft een gigantische wintervacht. Ik hou hem zo natuurlijk mogelijk, maar bij langdurige regen doe ik hem wel een ongevoerde regendeken op. Soms voor 1 dagje en soms wat langer. Bij goed weer gaat 'ie direct weer af.
    Kun je jouw paard met regen ook niet gewoon een ongevoerde regendeken op doen?

De reden dat ik mijn pony uiteindelijk wel een deken heb opgedaan bij extreem nat weer, is dat hij echt een hekel aan teveel nattigheid heeft. Hij vindt het heerlijk buiten, is ook niets anders gewend, maar er is geen schuilstal (wel wat struiken en bomen) en ik merkte aan hem dat hij niet dol is op langdurige regen. Ik vind zijn behoeftes belangrijker dan dat ik me vasthou aan het complete natural zijn. Toch?
    I never felt good with permanent things. Now I don't want anything to change. You can't imagine the joy you bring. My life won't be the same.....

Ik heb vanmorgen voor het logeerpaard Amon een ongevoerde regendeken gekocht. Hij heeft een dikke wollige wintervacht die door-en-door nat werd en dat ook bleef, terwijl de paarden hier 's avonds bij donker op stal gaan en er rond een uur of 8 's morgen weer uitkomen. Dat betekende dus van 18:00 tot 08:00 nog steeds nat en koud.

Vandaag had hij dankzij z'n regenjas een droog en warm lijf en dat beviel hem, gezien z'n goede humeur, best
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ja, je kan het beste per paard bekijken. Als hij er zelf geen last van heeft zou ik niet beginnen aan het gedoe van dekens. Is het niet mogelijk om hem overdag buiten te zetten met een deken, en 's avonds binnen de deken af? Dit zou ik het meest ideale vinden, maar weet natuurlijk niet of dat haalbaar is voor jou.

Ik zou wel een goede regendeken kopen. Van mijn vier paarden staan er twee onder een regendeken. Voor Amy had ik een hele goede gekocht (bucas) en Troy mocht de oude van Amy afdragen omdat ik hoopte dat hij volgend jaar geen deken meer om zou hoeven (ik heb hem net, en hij komt uit een stal). Die dekens van Amy waren hem wel redelijk groot, maar het ging best vond ik (Harry's Horse). Tot ik op een keer na een dag plensweer het zo raar vond dat Troy de hele tijd aan het rollen was door het natte zand in de regen (hij houdt niet van regen en al helemaal niet van nat zand )
    Toen ik hem controleerde bleek hij onder de deken door- en doornat te zijn! De hele deken was doorgelekt. Vreselijk! Ik heb me zo schuldig gevoeld en heb meteen een andere deken voor hem gekocht. Dan maar weer geld uitgeven.
    Ik weet zeker dat een paard beter zonder deken nat kan worden dan nat door een deken heen. Hij kan zijn vacht niet opzetten en zich niet uitschudden. Ze krijgen het dan door en door koud.

ik doe hem ook maar niet af omdat hij deze vanaf de herfst opheeft. het is een ongevoerde regendeken dus vandaar dat hij zo'n berenvachtje heeft!

volgende maand ga ik verhuizen (na ruim 10 jaar!) naar een andere stal. mijn paardje staat nu elke dag buiten in een paddock wat opzich fijn is, maar hij is jong en staat helemaal alleen. de paddock is langwerpig en smal. hij kan net een paar galopsprongen maken.hij mag nooit uitrazen in de bak, dus hij kan ze energie niet heel erg kwijt.er is geen weiland.
    dus heb ik gekozen voor een stal waar hij in de zomer dag en nacht buiten staat in een kudde en in de wintermaanden met een maatje in een kleine paddock staat. hier mag ik hem wel losgooien in een bak van 20 bij 40.dus als ik er zelf ben kan hij alsnog even uitrazen en heeft hij voor de rest lekker met een maatje gestaan. in dit geval heb ik dus gekozen voor zijn sociale contacten! wat denken jullie....heb ik de goede keuze gemaakt?hij is nu ruim 2,5 jaar (bijna drie) en kan nooit spelen en word verder niet door andere paarden opgevoed en ik heb het idee dat hij dat juist nodig heeft...

en de ongevoerde regendeken houd ik idd maar. ik wil hem wel dit jaar helemaal van de dekens af. dus alleen opdoen als het heel erg gaat regen!
    bedankt voor de reacties

mhhz ja idd trea je hebt gelijk. ik moet dit jaar maar even kijken in hoeverre hij zelf aangeeft een deken op te moeten. maar we bewaren de deken zoiezo maar even

Ik begin komende winter aan mijn (hopelijk) eerste dekenloze winter. Ik heb de laatste 2 winter afgebouwd van bijna een kilo aan dekens (vorige eigenaar reed fanatiek wedstrijden en ik wist de eerste paar jaar niet beter) naar een dun regendekentje van 150 gr.
    Deze winter wil ik er dus niks meer opleggen.
    Mij lijkt het niet slim om er een ongevoerde regendeken op te leggen als het ook echt wat kouder begint te worden, leg er dan niks op of gewoon voldoende zodat ze het niet koud krijgen.
    Met een dun deken worden de haren platgedrukt waardoor ze geen warmte vast kunnen houden en een te dun dekentje doet dat ook niet voor ze.

Bladwijzers

Forum Rechten